Kettler Alu-Rad klopt steeds harder op de Nederlandse deur

Kettler Alu-Rad klopt steeds harder op de Nederlandse deur

Kettler Alu-Rad zet grote stappen voorwaarts. De innovatiedrang naar productontwikkeling is sterker dan ooit. De banden met dealers zijn ontzettend hecht, met als resultaat groei in de Duitse thuismarkt en meerdere exportlanden. Binnen nu en circa tweeënhalf jaar opent er een grote, moderne fabriek die bijdraagt aan verdere expansie.

Kettler Alu-Rad kwam ruim vijf jaar geleden in de ZEG-portefeuille terecht. Sinds die ‘herstart’, zoals exportmanager Ole Honkomp die overgang noemt, is de weg omhoog ingeslagen. “De motivatie bij onze collega’s heeft daarmee een enorme boost gekregen. Verder is het belangrijk geweest dat we onze strategie hebben heroverwogen.”

Weer voortrekkersrol qua innovatie

Honkomp doelt daarmee op het feit dat Kettler Alu-Rad opnieuw een voortrekkersrol op innovatievlak heeft. “We willen geen trendvolger zijn, maar juist een benchmark zetten. Net zoals vroeger. We waren de eerste partij in Duitsland die aluminium fietsen produceerde. Op het succes van toen en die voedingsbodem van innovatie zijn we verder  gegaan. Uiteraard op een eigentijdse manier. Dat is niet gemakkelijk, want aan het einde is een fiets nog altijd een frame met een stuur, twee wielen en een zadel. En steeds vaker heeft het ook een motor. Innoveren vraagt om creativiteit. Daarbij vinden wij dat je niet moet innoveren om het innoveren, maar iets moet bedenken waaraan de consument daadwerkelijk iets heeft. Je voorziet in een behoefte.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Gerichte samenwerking met designers van Artefakt

Kettler Alu-Rad wil de innovaties zo concreet mogelijk maken, voor de dag van morgen. Daarvoor trekt ze in veel gevallen nauw op met designbureau Artefakt. Honkomp noemt als voorbeeld de vorig seizoen geïntroduceerde e-cargobike: die biedt betere stuur-eigenschappen door de integratie van een speciale stuurnaaf van Nederlandse makelij. En dat niet alleen: er is een vering van 40 millimeter onder de laadruimte ingebouwd voor nog meer comfort op oneffen terrein. Kettler Alu-Rad heeft deze techniek overgenomen uit de automotive en toepasbaar gemaakt voor de tweewielerbranche.

We zetten nieuwe benchmarks met onze Cargoline FS/HT en onze Duo-technologie met lage instap”

“We hebben tijdens de laatste Eurobike veel positieve feedback op deze e-cargobike ontvangen. Andere merken kijken nu naar soortgelijke technologieën, we hebben dus een benchmark neergezet”, zegt Honkomp. “Dat het goed zit met onze innovatiekracht, onderstreept ook de Top-100-award die we vorig jaar ontvingen. We zijn één van de meest innovatieve bedrijven in Duitsland. Bovendien wonnen we in vier jaar tweemaal de prijs Bike of the Year in België (2017, 2020)."

Merk is in Nederland sterk in opkomst

Sinds de ‘herstart’ klopt Kettler Alu-Rad ook steeds luider op de deur van de Nederlandse fietsenmarkt. Die wordt in de visie van de Duitse fietsfabrikant steeds belangrijker. Zo werd een paar jaar geleden Arjan Renshof als vertegenwoordiger in Nederland aangesteld. En niet veel later kwam er een Nederlandse collega op de binnendienst op het hoofdkantoor in Keulen bij: Danny Hienekamp. Inmiddels zijn er veertig tot vijftig dealers in Nederland. De komende twee, drie jaar wil Kettler Alu-Rad het retailnetwerk hier versterken met meer premium-dealers.

Honkomp: “Kettler Alu-Rad is een gevestigde naam in de Europese fietsbranche, maar wat minder bekend in Nederland. Dat verandert nu gestaag. Wat we merken is dat het proces met Nederlandse dealers gemakkelijker gaat zodra we het vertrouwen gewonnen hebben. Als consumenten in de winkels onze producten testen, raken ze vaak al snel overtuigd. Dealers voelen zich tegelijkertijd comfortabel vanwege de kwaliteit en het gemak. Dat is belangrijk, zeker nu, in deze hectische tijd. De montage en afstelling vooraf vragen minder tijd. En na verkoop zijn er amper reclamaties. Een consument komt hooguit terug voor een bak koffie en een praatje.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Relaties met dealers verder verbeteren

Honkomp baseert zich op de positieve feedback die Arjan Renshof oogst. “Die is goed, zowel op het product als op de typisch Duitse manier waarop we functioneren. Wat veel gezegd wordt, is dat we precies en nauwkeurig zijn, beloftes nakomen, op allerlei manieren kwaliteit nastreven en leveren. Deutsche Gründlichkeit. Daarvoor staan wij inderdaad. Onze fietsen zijn uitzonderlijk stabiel en hebben een mooi, modern design. Maar ook wij zijn niet perfect. We streven naar hechte samenwerkingen, zodat we ons kunnen verbeteren. We willen niet slechts leveren. De komende jaren gaan we de relaties met bestaande en nieuwe dealers nog verder verdiepen. We zijn daarbij zeker niet bang om kritische feedback te krijgen.”

Intensieve wisselwerkingen met Nederlandse dealers hebben tot dusver tot mooie resultaten geleid. “We anticiperen op nationale marktbehoeften. Dat we een paar jaar geleden zijn begonnen met de ontwikkeling van speed pedelecs, komt voort uit het contact met Belgische en Nederlandse klanten. We hebben er inmiddels eentje met naafmotor en middenmotor. En belt drive. Perfect voor Nederlands gebruik”, stelt Honkomp. “Die flexibiliteit is cruciaal als we in Nederland willen groeien. En dat willen we. We hopen dat dealers over ons nadenken. En ons een kans geven voor een presentatie van het merk en de producten.”

Nieuwe fabriek, ervaren team

Vanuit Duitsland blijft Kettler Alu-Rad intussen stevig aan de weg timmeren. "De marketingondersteuning voor onze dealer is al begonnen met prachtige video's , shop-in-shop-systemen en merkambassadeur Bastian Schweinsteiger. En de plannen voor een nieuwe fabriek liggen klaar." Snelle uitvoer daarvan is gewenst, want de fietsfabrikant is op haar huidige locatie uit het jasje gegroeid. Uiterlijk in 2023 gaan de deuren van de nieuwbouw open. "De productiecapaciteit is gewoonweg te beperkt. Dat is de belangrijkste reden om te vernieuwen. Aan de andere kant zitten we nu in een fabriek die al veertig jaar oud is. We hebben in de loop der tijd binnenin nieuwe machines geïnstalleerd, maar als je een premium brand zegt te zijn, moet ook de buitenkant met de tijd meegaan.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Het nieuwe terrein is veertigduizend vierkante meter groot. In het nieuwe onderkomen kan de productie doorgroeien naar minstens honderdduizend fietsen per jaar. Het aantal medewerkers zal parallel aan de productietoename meegroeien. “Met name voor het personeel hebben we ervoor gekozen om dichtbij de huidige locatie te blijven, tien kilometer verderop. Zo kunnen onze mensen hun baan behouden. Dat vinden we belangrijk, want zij beschikken over onnoemelijk veel ervaring en maken echt onderdeel uit van het bedrijf”, zegt Ole Honkomp.

“Tijdens mijn eerste 2,5 jaar bij Kettler Alu-Rad woonde ik naast de fabriek. Wat mij direct opviel, en waarop ik trots ben, is dat sommige collega’s in de productie al meer dan veertig jaar voor ons werken. We hebben vijf of zes families in onze fabriek werken; vader en zoon, moeder en dochter, meerdere generaties. Het is geen marketingding, het is de waarheid. Bij teambijeenkomsten hebben we veel aan hun ervaring. Ze bieden een schat aan informatie want zulke kundigheid is nergens te koop. We kunnen veel van hen leren, ook om onze producten in de toekomst verder te ontwikkelen. Daarmee kijken we met een positieve blik naar de toekomst.”

Dit artikel is gesponsord door Kettler Alu-Rad

Het XS-systeem is ontworpen om het integratieproces van e-bikes te vereenvoudigen.  Foto: Mahle SmartBike Systems.

Mahle brengt nieuw XS e-bike integratiesysteem uit

Mahle SmartBike Systems heeft XS onthuld, het nieuwste integratiesysteem voor e-bikes dat is gericht op het bieden van 'ongekende vrijheid' in fietsendesign. Het XS-systeem is ontwikkeld om het integratieproces voor fietsfabrikanten te vereenvoudigen en bevat kleinere componenten.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

Het keurmerk komt uit de koker van fatbikeproducenten. Omdat fatbikes niet als aparte e-bikecategorie kunnen worden gezien, is er nu een keurmerk voor veilige en betrouwbare e-bikes in de maak. (Foto: Tweewieler)

Wordt e-bikekeurmerk dé oplossing in strijd tegen overlast fatbikes?

De minister van Infrastructuur en Waterstaat buigt zich over een minimumleeftijd van veertien jaar en een helmplicht voor fatbikes na een eerder aangenomen Kamermotie, maar de industrie lijkt zich daar niet zomaar bij neer te leggen. RAI Vereniging kondigde donderdag een keurmerk voor veilige en betrouwbare elektrische fietsen aan.

Stoer UrbanX. Foto: Stoer.

Fatbike model UrbanX van Stoer met hoge zit

Het thema fiets blijft ontwerpers en ontwikkelaars altijd inspireren. Ontwerper Peter van der Veer kijkt met u mee en geeft zijn visie op nieuwe ontwikkelingen en interessante zaken uit het verleden. Deze keer laat hij zijn licht schijnen op een model fatbike van Stoer.