Het aantal fietsdiefstallen is dermate toegenomen dat ANWB móet ingrijpen. “Diefstal is een maatschappelijk probleem waarbij veel partijen een rol hebben om het aan te pakken. Dat
geldt ook voor ons als verzekeraar. We hebben kritisch naar ons verzekeringsproduct gekeken en vastgesteld dat dat niet voldoende bijdraagt aan oplossingen. Er zit vrijwel geen enkele trigger voor de consument in om voorzichtig met de fiets om te gaan”, zegt ANWB-productmanager Gerard Nijdam.
Eigen risico en drie jaar aanschafwaardedekking
Voor een meer verantwoorde diefstalverzekering heeft de ANWB een aantal aanpassingen doorgevoerd. Sinds 1 maart geldt er een eigen risico van 5 procent van het verzekerde bedrag bij diefstal. Daarnaast verdwijnt de vijf jaar nieuwwaardedekking en daarvoor in de plaats komt de aanschafwaarderegeling van drie jaar. De consument krijgt na diefstal binnen drie jaar een nieuwe fiets, maar betaalt dus wel een eigen risico.
Verplichting tweede slot
Derde aanpassing is het verplichte gebruik van een tweede slot op alle e-bikes. Dit slot moet ART2-gecertificeerd zijn. Nijdam: “Stichting ART is een onafhankelijke partij die keurt en
inzichtelijk maakt hoe goed bepaalde sloten zijn. Sommige fabrikanten hebben ook eigen beschermingsniveaus, maar daarvan is het voor ons lastig bepalen hoe goed de sloten echt zijn. Wij zijn geen keuringsinstantie; ART wel.”
Tot 1 april inkoopvoordeel
ANWB snapt dat de aanpassingen mogelijk ingrijpend zijn voor retailers en consumenten. Als tegemoetkoming heeft ANWB de slotenfabrikanten ABUS en AXA bereid gevonden een tijdelijke actie te houden. Tot 1 april bieden zij elk twee ART2-gecertificeerde sloten met inkoopvoordeel aan. “Dealers
kunnen deze bestellen via de reguliere weg. De actie verzacht de pijn enigszins en stimuleert om consumenten een goedgekeurd tweede slot te verkopen”, stelt Nijdam.
Duurdere e-bikes track and trace
De laatste aanpassing is het verplichte gebruik van een track and trace-systeem dat aan het keuringsvoorschrift van Kiwa-SCM voldoet. Dit geldt voor e-bikes met een minimale waarde van 4.500 euro. Aangezien medio april bekend wordt welke trackers als eerste gecertificeerd zijn, gaat deze eis pas 1 juni in. “Met deze maatregelen voorkomen we dat de premies fors omhoog moeten; we voeren nu alleen een indexatie van 5 procent door.”
Staat-E-lekker
Om fietsdiefstal verder in te dammen, ondersteunt ANWB de campagne Staat-E-lekker, een initiatief van Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE). In deze langdurige publiekscampagne worden consumenten bewust gemaakt van het belang van preventie. Net als andere partners binnen SAFE gaat ANWB deze campagne langs allerlei kanalen promoten. Daarnaast is ANWB begin maart een eigen campagne gestart die consumenten uitleg geeft hoe ze hun fiets het beste op slot kunnen zetten.
Dit artikel is gesponsord door ANWB