1922: waar het allemaal begon
De geschiedenis van Schwalbe begon in 1922 toen Eugen en Willy Bohle de firma Gebr. Bohle oprichtten. Ze verkochten fietsonderdelen en exporteerden deze voornamelijk van Duitsland naar Azië. In 1973 begon zoon Ralf Bohle een samenwerking met de Zuid-Koreaanse familie Jung en hun bedrijf Hung-A (producent van fietsbanden). Hun samenwerking was boven verwachting succesvol - en markeerde de start van het merk Schwalbe. Een schwalbe, in het Nederlands zwaluw, staat in Korea voor gezondheid, rijkdom en loyaliteit.
1983: keerpunt in bandentechniek
De Schwalbe Marathon, de eerste echt duurzame, lekvrije band, zorgde bij zijn introductie voor een revolutie in de fietsbandenmarkt en is tot op de dag van vandaag de maatstaf voor tourbanden. In 2002 vond opnieuw een mijlpaal plaats; de ontwikkeling van de Onplatbare Marathon Plus, Schwalbes meest verkochte model en meest lekbestendige fietsband. De banden uit de Marathon Plus-familie zijn de enige banden ter wereld die zichzelf onplatbaar® mogen noemen. Dit is te danken aan de unieke anti-leksystemen ‘SmartGuard’ en ‘Smart DualGuard’. Daarnaast overtuigen ze door hun lange levensduur en dynamische rolgedrag.
2013: cradle to cradle
Schwalbe begint de samenwerking met het gerenommeerde instituut EPEA met als doel een consistente circulaire economie te ontwikkelen.
2015: start recycling
Sinds 2015 gebruikt Schwalbe gerecycled materiaal bij de productie van binnenbanden, zonder kwaliteitsverlies; 20% van elke Schwalbe binnenband bestaat uit oude binnenbanden.
2020: Schwalbe & Fair Rubber
In samenwerking met Fair Rubber zet Schwalbe zich in voor de eerlijke handel in natuurrubber en ondersteunt daarmee actief de verbetering van de leef- en werkomstandigheden van rubbertappers. Afgelopen jaar is het aantal banden met Fair Rubber uitgebreid met onder andere de Green Marathon, de G-One lijn en de Pro One.
2023: nieuwe branding…
Na 50 jaar Schwalbe was het belangrijk om na te denken over wat het merk zo succesvol heeft gemaakt. Om de pioniersgeest uit te drukken is er een nieuwe slogan bedacht: Get there. Een boodschap aan fietsers om een reis te beginnen, op avontuur te gaan en vertrouwen te hebben in een positieve
uitkomst. De slogan wordt versterkt door het nieuwe logo en de nieuwe kleur: sky blue.
… en introductie Green Marathon
Deze band is volledig geproduceerd uit Fair Rubber, is voor 98% vrij van schadelijke stoffen en bestaat voor 80% uit gerecyclede of hernieuwbare materialen. Vergeleken met de productie van dezelfde hoeveelheid nieuw butyl wordt 80% energie bespaard. Een kroon op de geschiedenis van Schwalbe, zo blijkt, want de Green Marathon is gisteren beloond met een Fiets Innovatie Award.
Dit artikel is gesponsord door Schwalbe