Midden jaren 60 werd het profwielrennen erg populair, aangewakkerd door de superieure prestaties van Eddy Merckx. Tijdens een bezoek van SKS Germany aan een Belgische handelspartner ontstond het idee om een ‘high-performance pomp’ voor de wielrennerij te ontwikkelen. Zo werd de basis gelegd voor het ontwerp van de SKS Rennkompressor. De pomp werd door de professionele wielersport omarmd en wordt tot de dag van vandaag nog gebruikt door topteams als Alpecin-Deceuninck. Ook in vele fietsschuren en fietswerkplaatsen staat nog een werkend exemplaar.
Nooit stuk
Sinds 1966 zijn er al meer dan een miljoen Rennkompressors geproduceerd. In vele kleuren en zonder grote uiterlijke wijzigingen. Typerend zijn de uitklapvoetjes die het transport van de pomp naar races makkelijk maakten, de afneembare houten handgreep met veer, en de koperen ventielkop. Er werd toen al 5 jaar garantie op verleend, maar dat was eigenlijk overbodig. De pomp ging vrijwel nooit stuk en alle onderdelen zijn ook nu nog vervangbaar.
Rennkompressor NXT
Net zoals de Rennkompressor in 1966, wordt ook de Rennkompressor NXT ontwikkeld en geproduceerd bij SKS Germany zelf, in Sundern. In de nieuwe pomp zijn traditie en innovatie met elkaar verweven. Technisch gezien is het een NXT-level pomp, waarmee je ook op hoge druk comfortabel pompt. Geholpen door de solide aluminium voet en de hoge stalen buis met veel pompvolume.
De NXT pompt tot 16 bar, nauwkeurig af te lezen op de grote manometer. Er is ook een DIGI-versie leverbaar met een nauwkeurige digitale manometer, die ook in het donker te zien is. De SKS Rennkompressor NXT heeft de nieuwe Multi Valve ventielkop MV Easy met innovatieve rockertechnologie.
Comfortabele handgreep
De handgreep is van beukenhout en ligt tijdens het pompen comfortabel in de hand. Zonder de dopmoer aan de bovenzijde, zodat pompen met één hand nu ook comfortabel gaat. Voor transport kan het handvat er gemakkelijk zonder gereedschap worden afgehaald en kunnen de pompvoetjes worden ingeklapt.
Met zijn robuuste en professionele uiterlijk blijft de Rennkompressor NXT trouw aan het origineel. Het strakke Stealth-design voegt daar een moderne uitstraling aan toe. Begin juni is de pomp leverbaar bij de dealers van SKS Germany.
De klassieker blijft bestaan
De klassieke Rennkompressor blijft voorlopig bestaan, naast zijn opvolger. Er worden er jaarlijks namelijk nog zo’n 25.000 van verkocht.
De adviesverkoopprijs van de nieuwe Rennkompressor NXT is 99,99 euro, en van de pomp met de digitale manometer 119,99 euro.
Dit artikel is gesponsord door SKS Germany