Onderzoek NTFU: gravelbiker telt 2.776 euro voor zijn fiets neer

Onderzoek NTFU: gravelbiker telt 2.776 euro voor zijn fiets neer

Onderzoek van wielersportbond NTFU onder zo'n 700 gravelbikers geeft een interessant inzicht in deze nieuwe doelgroep. Zo blijkt dat een gravelbiker gemiddeld 2.776 euro aan zijn fiets uitgeeft. Dat is een stuk meer dan wordt neergeteld voor een racefiets of MTB.

De gemiddelde aanschafprijs van een racefiets ligt op 1.517 euro, terwijl voor een mountainbike door NTFU-leden gemiddeld 1.086 euro wordt betaald. Dat voor een gravelbike zoveel meer wordt neergeteld, kan ermee te maken hebben dat er nog relatief weinig tweedehands gravelbikes te koop zijn. Slechts vijf procent van de gravelbikers kocht zijn of haar fiets namelijk gebruikt. De meeste gravelbikes werden in de fietsenzaak gekocht (61 procent). Een vijfde van de ondervraagden kocht de fiets online bij het merk en tien procent kocht ’m online via een fietsenwinkel. De meest gebruikte merken zijn Canyon, Cannondale en Specialized.

Meerdere fietsen

Vrijwel alle gravelbikers (93 procent) hebben – behalve een gravelbike – nog een sportieve fiets in de garage staan. Ruim de helft heeft een racefiets, een goede 40 procent bezit ook een mountainbike en een derde heeft ze allebei. De gravelbike wordt het meest gebruikt, maar ook die andere fiets(en) halen ze nog regelmatig van stal. Vooral de afwisseling tussen gravelbiken en wielrennen is populair: ruim een derde van de ondervraagden wielrent ook. De helft pakt gedurende het jaar de racefiets én de mountainbike, naast de gravelbike.

Ongeveer 40 procent van de ondervraagden geeft aan maximaal 4 keer per maand te gravelbiken. De andere groep – ook zo’n 40 procent – pakt 4 tot 8 keer per maand de gravelbike. Slechts 10 procent rijdt 9 keer of vaker per maand een gravelroute.

Afstand tot 80 kilometer

Gemiddeld fietst de gravelbiker een rit tussen de 40 en 80 km. Vooral Gelderland, Noord-Brabant en Utrecht zijn populair. Een kwart van de gravelbikers heeft er een ritje in de auto of trein voor over om een mooie route te rijden. Ruim een derde vertrekt gewoon vanuit huis.
Het merendeel kiest tijdens de rit voor een combinatie van fijne en grove gravelpaden, flowy singletracks en verharde wegen. Een derde wil zoveel mogelijk gravel voor zijn of haar banden hebben. Het liefst fijne gravel, zoals schelpenpaden en hardpack gravel.

Evenementen

Gravelbiken is overgewaaid vanuit Amerika, waar al jaren tal van gravelevenementen zijn. Ook in Nederland zijn steeds meer graveltochten. Een groot deel van de ondervraagde gravelbikers doet ook mee aan die tochten. Tochten georganiseerd door een wielerclub zijn het meest populair: 50 procent meldt zich hiervoor aan. Gevolgd door eendaagse evenementen (een kwart), zoals Where The Streets Have No Name. Anders dan in Amerika, is er in Nederland nauwelijks behoefte aan gravelwedstrijden.

Iwan Spekenbrink (links) en Tjeerd Jegen ondertekenen het contract. (Foto: Accell Group)

Accell gaat wielerploeg Team Picnic PostNL sponsoren met merken...

Accell Group heeft een vierjarig samenwerkingscontract heeft getekend met de Nederlandse wielerploeg Team Picnic PostNL. Het racefietsmerk Lapierre wordt de fietspartner voor de ploeg en de fietsonderdelen- en accessoire die de renners gaan gebruiken komen van XLC. De samenwerking gaat in op 1 januari 2025.

Wahoo lanceert Zwift Cog and Click en KICKR CORE Zwift One

Wahoo lanceert Zwift Cog and Click en KICKR CORE Zwift One

Wahoo en Zwift hebben twee innovatieve producten geïntroduceerd op de wereldwijde retailmarkt als onderdeel van hun partnerschap: de Zwift Cog and Click upgrade kit en de KICKR CORE Zwift One. Deze toevoegingen maken het eenvoudig voor fietsers om binnenshuis te trainen en toegang te krijgen tot de virtuele trainingservaring van Zwift.

Foto: Merida.

Merida Benelux start met SmartFit systeem

In het Merida Experience Center in Apeldoorn is een nieuw hulpmiddel beschikbaar: het SmartFit-systeem, dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie - waaronder kunstmatige intelligentie, camera's en lasers - om de ideale framemaat te bepalen. Joop Zandberg uit Grou heeft als eerste fietsenzaak het SmartFit-systemen in gebruik genomen.

Foto: Doortrappen.

Landelijk programma Doortrappen helpt senioren langer veilig te...

Fietsen is gezond, ook op oudere leeftijd. Tegelijkertijd zijn senioren kwetsbaar in het verkeer. Het landelijke programma Doortrappen zorgt ervoor dat mensen zo lang mogelijk veilig kunnen blijven fietsen. Fietsenwinkels kunnen aanhaken bij zo'n bijeenkomst of er zelf één organiseren.