Connected e-bikes: welke kansen liggen er voor assembleurs?

Connected e-bikes: welke kansen liggen er voor assembleurs?
Connected bikes: nieuw wapen om fietsers te verleiden.

Connected e-bikes zijn de nieuwe standaard in de fietsindustrie. Merken zetten er vol op in om fietsers zo een betere mobiliteitservaring te bieden. Door de integratie van een IoT-product verandert de e-bike in een smartbike, die in staat is om gegevens te verzenden en te ontvangen en om op afstand acties in gang te zetten. Wat zijn de gevolgen?

Na de elektrificatie is de connectiviteitstrend de volgende revolutie. Die maakt het noodzakelijk dat fietsassembleurs hun aanbod en tools aanpassen en opnieuw uitvinden. Om technici te helpen bij de assemblage van de connected bike heeft Velco een kant-en-klaar digitaal platform gecreëerd: Velco Assembly Assist.

Connected bikes: nieuw wapen om fietsers te verleiden

Merken hebben een strategisch belang om de markt met connected e-bikemarkt te betreden. Met tal van functionaliteiten om de fiets veiliger te maken (denk aan valdetectie en onderhoudsinformatie) en diefstal tegen te gaan (melding van verdachte bewegingen, geluidsalarm, uitschakeling elektrische ondersteuning, geolokalisatie) kan connectiviteit een groot verschil maken. Bovenal creëert connectiviteit leuke en comfortabele features die het fietsen plezieriger maken (extra inzichten in ritdata, weersvoorspellingen).

Verkoopargumenten

In een snelgroeiende markt versterkt de connected e-bike de verkoopargumenten richting de consument. Daarnaast helpt het merken om zich te onderscheiden in de positionering. Deze voordelen komen boven op de mogelijkheden om met connectiviteit een langetermijnrelatie met de consument op te bouwen en de klantentevredenheid en -loyaliteit te versterken. Voor fietsvlootbeheerders is de connected fiets een game changer vanwege het real-time toezicht, de vlootbeveiliging en de onderhoudsoptimalisatie.

Met behulp van Velco, specialist in connected oplossingen voor e-bikes, zetten merken en wagenparkbeheerders smartbikes in om hun prestaties te verbeteren, zich te onderscheiden en hun innovatieve en servicegerichte aanbod te onderstrepen.

Kansen

De smartbike of connected bike biedt concrete kansen en is een nieuw segment op de markt van elektrische fietsen. Deze categorie ontwikkelt zich snel onder aanvoering van de grote merken, motorfabrikanten en pure players. In Frankrijk hebben drie grote assemblagebedrijven (La Manufacture Française du Cycle - MFC, Cycleurope en Arcade Cycle) reeds besloten om in samenwerking met Velco zwaar in te zetten op connectiviteit.

Oplossing voor integratie van IoT

Velco heeft Velco Assembly Assist ontwikkeld. Dit is een kant-en-klaar digitaal platform om de integratie van IoT-producten in fietsen te vergemakkelijken. Het werkt eenvoudig en intuïtief, is schaalbaar en past zich aan de beperkingen en tools aan van de assembleurs. Dit platform optimaliseert zo elke stap van de integratie: de productkoppeling, het testen, de gefilterde weergaven van de gekoppelde fietsen en de gegevensuitwisseling tussen de oplossing en het ERP. Daarnaast maakt Velco Assembly Assist de traceerbaarheid van de gekoppelde fietsen in de hele assemblagelijn mogelijk.

Johnny Smith: “We zijn nu bezig om het gesprek aan te gaan met assembleurs in Europa en sterke partnerschappen op te bouwen."
Johnny Smith: “We zijn nu bezig om het gesprek aan te gaan met assembleurs in Europa en sterke partnerschappen op te bouwen."

Opbouwen van partnerschappen

“We willen zo dicht mogelijk bij de behoeften van de assembleurs aansluiten. Dat hebben we in het achterhoofd gehouden bij het ontwerp van onze IoT-producten. De creatie van een tool om de integratie te vergemakkelijken is prioriteit geweest voor Velco bij de ontwikkeling. We zijn nu bezig om het gesprek aan te gaan met assembleurs in Europa en sterke partnerschappen op te bouwen. We bieden hen een oplossing die zij kunnen gebruiken voor de fietsmerken. Daarnaast ondersteunen we de ontwikkeling van onze industrie”, zegt Johnny Smith, medeoprichter en CMO van Velco.

Met een kant-en-klare connected oplossing zijn assembleurs in staat hun connected aanbod uit te bouwen en blijven zij bovendien extra interessant voor fietsmerken. Ze kunnen zichzelf immers als innovatief op de kaart zetten en fietsmerken een hoge toegevoegde waarde bieden die hen helpt om concurrenten te verrassen met een onderscheidend aanbod.

Velco verbindt e-bikes met zijn IoT-producten en zet gegevens om in diensten, met een softwarepakket dat is ontworpen om de hele fietsindustrie te digitaliseren en zo de prestaties van alle schakels in de keten te verbeteren.

Dit artikel is gesponsord door Velco.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

Het keurmerk komt uit de koker van fatbikeproducenten. Omdat fatbikes niet als aparte e-bikecategorie kunnen worden gezien, is er nu een keurmerk voor veilige en betrouwbare e-bikes in de maak. (Foto: Tweewieler)

Wordt e-bikekeurmerk dé oplossing in strijd tegen overlast fatbikes?

De minister van Infrastructuur en Waterstaat buigt zich over een minimumleeftijd van veertien jaar en een helmplicht voor fatbikes na een eerder aangenomen Kamermotie, maar de industrie lijkt zich daar niet zomaar bij neer te leggen. RAI Vereniging kondigde donderdag een keurmerk voor veilige en betrouwbare elektrische fietsen aan.

Stoer UrbanX. Foto: Stoer.

Fatbike model UrbanX van Stoer met hoge zit

Het thema fiets blijft ontwerpers en ontwikkelaars altijd inspireren. Ontwerper Peter van der Veer kijkt met u mee en geeft zijn visie op nieuwe ontwikkelingen en interessante zaken uit het verleden. Deze keer laat hij zijn licht schijnen op een model fatbike van Stoer.

Het Amola-model is een volgeveerde fiets met een lage instap en 120 mm veerweg aan zowel de voor- als achterkant.

Nieuwe HoheAcht e-bikes voor stad, trail en toertocht

HoheAcht, een merk van Technibike, ontwikkelt e-bikes voor uiteenlopende toepassingen, zoals stedelijk woon-werkverkeer, recreatieve toertochten en off-road omgevingen. De nieuwste serie e-bikes kenmerkt zich door lichte frames, stevige remsystemen en motoren van bekende fabrikanten als Shimano en Mahle. Met een focus op Duitse precisie en oog voor detail zijn deze fietsen gebouwd om de rijervaring te optimaliseren.