'Zo doe je mee aan maatschappelijke fietscampagnes' - BLOG Joris Smink

'Zo doe je mee aan maatschappelijke fietscampagnes' - BLOG Joris Smink
De ANWB vraagt aandacht voor de fietsvaardigheid van kinderen.

Tweewielerzaken die fietsverzekeringen van de ANWB aan consumenten aanbieden, profiteren nog meer van de power van Nederlands bekendste consumentenorganisatie. Een tastbaar voorbeeld daarvan is de campagne 'Elk kind veilig op de fiets' die eerder in maart begon.

“Als ANWB kunnen we meer bieden dan verzekeringen alleen. De samenwerking gaat verder. We zijn uitgegroeid tot een partner van tweewielerzaken en op verschillende manieren maken we onze band nog hechter. Dit is wat mij betreft de basis voor duurzaam succes”, zegt Joris Smink van ANWB Verzekeringen.

Elk kind veilig op de fiets

Een mooi voorbeeld daarvan is de campagne ‘Elk kind veilig op de fiets’. Daarmee vraagt de ANWB aandacht voor de fietsvaardigheid van kinderen en voor het ANWB Kinderfietsenplan. Dit plan heeft als doel dat alle kinderen al op jonge leeftijd over een fiets kunnen beschikken, ook als gezinnen een kleinere portemonnee hebben. De ANWB roept op om fietsen te doneren en in te leveren bij onder andere fietsenzaken. Vervolgens worden ze daar opgehaald en opgeknapt, zodat kinderen die deze fietsen hard nodig hebben, snel hun eerste meters kunnen maken.

Voor fietsenwinkels een manier om een steentje bij te dragen aan een mooiere maatschappij”

“Elk kind veilig op de fiets laat op een mooie manier de kracht van samenwerking zien. Het is voor fietsenwinkels een mooie manier om een steentje bij te dragen aan een mooiere maatschappij. En omdat wij de actie organiseren hoeven ze zich alleen maar te richten op de dingen waar ze goed in zijn. Zo zorgen wij ervoor dat retailers op laagdrempelige wijze op deze campagne kunnen inhaken, zonder dat dat al te veel inspanningen vergt.”

Kinderfietsenplan

Tweewielerzaken kunnen inzamelpunt worden voor het ANWB Kinderfietsenplan. “Het inlevermoment is een mooi moment om iemand kennis te laten maken met de winkel”, zegt Smink. “We leveren POS-materiaal aan, waaronder een raamsticker die duidelijk maakt: wij zijn een inleverpunt. In het geval een zaak te weinig ruimte heeft om fietsen in te zamelen, hebben we alternatief POS-materiaal waarmee een ondernemer wel het initiatief kan ondersteunen en promoten. Daarnaast staan er in onze online portal social media posts klaar. Gezamenlijk laten we zien: we doen iets voor de maatschappij.”

Kinderfietsenplan: "Gezamenlijk laten we zien: we doen iets voor de maatschappij”.

Inmiddels is gebleken dat veel tweewielerzaken dankbaar en succesvol gebruik maken van de geboden mogelijkheden. “Veel van onze klanten trekken graag met ons op, omdat de ANWB nou eenmaal een sterk merk is voor veel consumenten. Dat geeft vertrouwen. Zo’n campagne is een gemakkelijke manier om op onze naam mee te liften”, stelt Smink.
“Wat we terug horen van deelnemende winkels die onze verzekeringen aanbieden, is dat zij in contact komen met nieuwe klanten. Dat creëert kansen om bijvoorbeeld fietsen en accessoires te verkopen, in combinatie met een verzekering van de ANWB. Op deze manier zorgen we voor een win-win situatie.”

Meer ANWB-campagnes op komst

Joris Smink, salesmanager Tweewieler bij de ANWB.

De campagne ‘Elk kind veilig op de fiets’ is begin maart begonnen en is uiterst succesvol, ondanks de coronabeperkingen. “Er wordt flink gedoneerd. En de campagne is nog lang niet ten einde. Ook zijn er goede samenwerkingen met gemeentes en sociale werkplaatsen die de fietsen opknappen. Zo snijdt het mes aan meerdere kanten”, zegt Smink.
“Later dit jaar komen er opnieuw campagnes en acties waar tweewielerzaken op kunnen aanhaken. Onder andere fietsverlichting is een belangrijk thema waarop we ons onderscheiden. Samen maken we Nederland weer een stukje veiliger.”

Dit artikel is gesponsord door ANWB

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.