Grotere winkel mag meer klanten op afspraak ontvangen

Grotere winkel mag meer klanten op afspraak ontvangen

Het kabinet verruimt vanaf dinsdag 16 maart de regels voor het winkelen op afspraak. Winkels van meer dan 50 vierkante meter mogen één klant per 25 vierkante meter ontvangen.

Er geldt wel een maximum van vijftig klanten per winkel. Nu nog mogen er per verdieping hooguit twee klanten tegelijk komen winkelen. Voor kleinere winkels – kleiner dan 50 vierkante meter vloeroppervlak - verandert er niets en blijft twee klanten per verdieping de norm. Wat ook blijft zijn de tijdslots van minimaal tien minuten, de oproep om alleen te winkelen, anderhalve meter afstand te houden, de mondkapjesplicht en minimaal vier uur te laten zitten tussen het maken van de afspraak en het winkelen zelf.

De verruiming gaat in op dinsdag 16 maart en duurt zeker tot en met dinsdag 30 maart. Op 23 maart is een volgende persconferentie waarin het kabinet bekendmaakt wat er na 30 maart mogelijk is.

Winkelen op afspraak in de praktijk

Als tweewielerwinkel kun je winkelen op afstand als volgt inrichten, waarbij je de volgende maatregelen moet naleven:

  • Communiceer met je klanten (via de etalage, je website, de socials, een mailing of bijvoorbeeld een advertentie) dat ze thuis (online of telefonisch) een afspraak met je maken om de winkel te bezoeken. Benadruk dat de klant bij het maken van de afspraak aan moet geven hoe lang hij of zij wil winkelen (of bepaal dit zelf).
  • Belangrijk bij het maken van de afspraak; er moet minimaal een dagdeel (4 uur) tussen de gemaakte afspraak en het winkelen zelf zitten. De klant die om 9.00 uur belt kan dus om 13.00 uur terecht. De klant die net voor sluitingstijd belt, kan de volgende ochtend gelijk terecht.
  • Winkels tot en met 50 vierkante meter mogen maximaal 2 klanten per tijdvak van minimaal 10 minuten ontvangen.
  • Winkels van meer dan 50 vierkante meter mogen één klant per 25 vierkante meter ontvangen per tijdvak van minimaal 10 minuten.
  • Kinderen tot 12 jaar mogen mee.
  • Stuur de klant een bevestiging met een tijdslot (de afgesproken winkeltijd) waarin ze welkom zijn en kunnen winkelen. Zet in de afspraakbevestiging alle praktische informatie voor het veilig en vlot winkelen (klachtenvrij, mondkapje, anderhalve meter, ontsmetten handen bij binnenkomst, waar melden). Benadruk de klant dat hij of zij alleen kan winkelen binnen het afgesproken tijdslot.
  • Tijdens de afspraak hou je 1,5 meter afstand en draag je een mondkapje.
  • Laat klanten zoveel mogelijk contactloos betalen.
  • De werkplaats mag geopend zijn.
  • Je mag klanten ook click & collect aanbieden.
  • Houd de verschillende klantstromen gescheiden om contacten tussen mensen te voorkomen.

OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."