“We zijn afgelopen jaar succesvol geweest, er zijn tien servicemonteurs bijgekomen”, zegt Rob van de Wiel van FietsNED. "We zien bijvoorbeeld dat bestaande ondernemers die nu al voor ons rijden, kiezen voor een tweede of zelfs een derde bus. Dit omdat het werk dat wij binnenkrijgen en uitzetten enorm toeneemt en het aantrekkelijk maakt om op te schalen. Daarnaast is er groeiende interesse van veel zelfstandig ondernemers. Zij geloven in onze visie en in de toekomst van mobiele service. Bovendien zien zij de voordelen van ons netwerk."
Het artikel gaat verder na de foto.
Groeimogelijkheden
Twan ten Have uit Lievelde is één van de nieuwe zelfstandige FietsNED-ondernemers. Hij besloot uit loondienst te treden en voor zichzelf te beginnen. “Ik zag groeimogelijkheden en heb daarom de keuze gemaakt om verder te gaan als zelfstandig FietsNED-ondernemer. Ja, het is geweldig. Zoveel vrijheid als fietsenmaker heb je nergens. Zeker in deze coronacrisis blijkt het voordeel van mobiele serviceverlening. Je kunt nu zoveel gemakkelijker uit de voeten dan de gemiddelde ondernemer met een fysieke werkplaats en winkel.”
Het werkgebied van Twan ligt tussen Nijverdal, Deventer en Aalten. “Ik heb een groot gebied, de kilometers maak ik dus wel. Ik ben nu vooral bezig om me door te ontwikkelen. Als de hoeveelheid werk in dit tempo blijft toenemen en het rendabel wordt, kan ik er een tweede bus bij nemen. Stel je voor dat ik dat liever niet doe omdat ik personeel een te groot risico vind, dan kan ik daar met FietsNED afspraken over maken: ‘Ik kan het niet alleen aan, help me met versterking.’ Het contact is heel open.”
Goed geholpen door FietsNED
Het bedrijf heeft Ten Have goed geholpen in de opstartfase. “Er is financiële hulp geweest. Daardoor heb ik niet alle kosten in één keer op m’n bordje gekregen. De investeringen die ik wel heb gedaan, verdien ik snel terug doordat FietsNED van begin af aan zakelijke klanten aanbrengt. Vanaf dag één heb ik klanten. Je krijgt veel vrijheid en ondersteuning om je eigen gebied te ontwikkelen zodat je jezelf bij consumenten op de kaart kunt zetten. De aanvulling vanuit het bedrijf met opdrachten vanuit de zakelijke markt zijn de kers op de taart. Ik heb gemerkt: als je er 100 procent voor gaat, krijg je er meer dan de volle 100 procent voor terug.”
Van 0 tot 100 in twee maanden
Rob van de Wiel, die contact houdt met alle ondernemers, onderschrijft de woorden van Ten Have. “We kunnen een ondernemer goed helpen met opstarten. Iemand die met nul binnenkomt, kan in principe binnen twee maanden mobiel zijn met een compleet ingerichte servicewagen. We bieden zeer aantrekkelijke voorwaarden qua leasing van de bus, adviseren over de inrichting, kunnen het benodigde gereedschap makkelijk bestellen en kijken ook naar technische opleidingen die iemand misschien nog nodig heeft. Aan de hand van een regioplan ontwikkelen we het werkgebied. Zodra je dan de bus start, heb je gegarandeerd klanten en omzet.”
Twan ten Have wil inmiddels niet meer anders. “De vrijheid is heerlijk, ik heb m’n werkplaats altijd bij me. Dat vraagt wel om productkennis. Als iemand belt dat een bepaald type fiets kapot is, dan moet jij een inschatting maken van wat je zult aantreffen en wat je daarvoor nodig hebt. Dat is uitdagend”, zegt hij. “Door ervaring leer je deze voorraad steeds beter af te stemmen, zodat ik 90 procent van de reparatieaanvragen direct kan oplossen.”
Dit artikel is gesponsord door FietsNED.