Snorscooter in april naar rijbaan: 'Het wordt chaos in Amsterdam'

Snorscooter in april naar rijbaan: 'Het wordt chaos in Amsterdam'
De slepende discussie rondom scooters had en heeft grote effecten op restwaarde in inruilprijzen.

'De snorfietsers in Amsterdam gaan vanaf 8 april binnen de ring A10 met een helm op naar de rijbaan' meldt de gemeente op zijn internetsite. Weer een nieuw voorlopig dieptepunt van een al jaren durende 'jacht' op de scooterrijder, meent de Amsterdamse scooterhandelaar Ewoud Rouwenhorst. Hij voorspelt een chaos in het verkeer en stelt vast dat de gemeente geen boodschap heeft aan zowel de klant als de betrokken ondernemers.

De kogel is door de spreekwoordelijke kerk: op 8 april verwijst de gemeente Amsterdam de snorscooterrijder in vrijwel de hele stad naar de rijbaan. Met de verplichting om een helm te dragen. De eerste maanden wordt nog gewaarschuwd, maar daarna komen er boetes. Na het verbannen van oudere scooters uit de stad betekent dit dat veel rijders en gespecialiseerde bedrijven in de regio in korte tijd voor de tweede keer met een enorm probleem worden opgezadeld.

Ewoud Rouwenhorst, Scootercity: 'hard getroffen'

Ewoud Rouwenhorst: “Veel rijders stappen van hun snorfiets af.”

Ewoud Rouwenhorst van Amsterdam Scootercity was nauw betrokken bij de discussies in de aanloop naar deze rigoureuze maatregel. In feite een test, zo benadrukt hij. Maar wel een met enorme gevolgen en een onzekere uitkomst als het om de beoogde resultaten gaat. Niet voor het eerst, zo onderstreept hij. “Er is recent een milieuonderzoek gedaan, een jaar na het invoeren van allerlei milieumaatregelen – zoals het verbieden van oudere scooters – en de winst blijkt nul. Terwijl ontelbare klanten en natuurlijk ook de handel er hard door zijn geraakt. Al jaren, want de slepende discussie had en heeft grote effecten op restwaarde in inruilprijzen. Ook Diemen, Amstelveen en nog verder weg zijn klanten en bedrijven getroffen. Vaak gaat het om woon-/werkverkeer bijvoorbeeld. Nu worden we dus met dit nieuwste ‘project’ van de Amsterdamse politiek geconfronteerd en de gevolgen zullen enorm zijn. Dat merken we nu al.”

70% rijders stapt af

Rouwenhorst:  “Veel rijders stappen van hun snorfiets af. Vergeet niet: het betreft zo’n 70 procent van de rijders. Grote aantallen. Deze week kreeg ik zelfs een bijna nieuwe Vespa Sprint binnen. Veel mensen laten zich gewoon niet in de nieuwe situatie dwingen. Je zou denken: waardeer zo’n snorscooters dan gewoon op naar bromfietsstatus, maar dat ligt niet zo simpel als het klinkt. Als het tegenzit praat je vanwege het injectiesysteem zomaar over vijfhonderd euro.”

BOVAG: snorfietsrijder feitelijk alleen in 30 kilometerzones naar de rijbaan sturen.

“Ook het keuren is onnodig kostbaar en ingewikkeld. Met dank aan de overheid. Van brom- naar snorfiets kost keuren 55 euro en kan het op meerdere locaties, maar een Amsterdammer die de rijbaan met 25 kilometer te gevaarlijk vindt – en vaak terecht – kan zomaar 300 euro betalen. Je kunt alleen bij RDW in Lelystad terecht. Dat zou aanvankelijk anders geregeld worden, maar voor de zoveelste keer kwam de gemeente zijn belofte niet na."

Deze week kreeg ik zelfs een bijna nieuwe Vespa Sprint binnen”

"Zoals ze ook de keiharde beloofde subsidie op de overstap naar elektrisch én de goedkope beschikbaarheid van een goede helm voor mensen met een laag inkomen niet nakwamen. Wij zouden die dan leveren, dat was al bevestigd, en het scheelde niets of ik had er honderden ingekocht. Zo ga je niet met de mensen om!”

BOVAG werkt aan regeling

Woordvoerder Tom Huyskens van BOVAG onderstreept dat die problematiek veel beter moet worden geregeld. “Wij zijn van mening dat je de snorfietsrijder vanwege het dreigende gevaar van grote snelheidsverschillen – als het al moet - feitelijk alleen in 30 kilometerzones naar de rijbaan mag sturen. Als het al moet. Het is voor de snorfietsrijder een logische keuze om de scooter naar bromfietssnelheid te brengen, zodat ze beter in het verkeer meekunnen waar ze naartoe worden gedirigeerd. Vaak kan dat relatief simpel, maar de keuring is inderdaad een enorme drempel. Wij zijn bezig om die keuring decentraal mogelijk te maken. Niet alleen in Lelystad. De beste oplossing zou zijn als elk RDW-erkend bedrijf dat zou kunnen doen. Met steekproeven, zoals bij de APK. Maar maak het in élk geval in alle RDW-keuringsstations mogelijk. Betaalbaar.”

Argument RDW snijdt geen hout

Het RDW-argument dat veel erkende bedrijven geen remmentest kunnen uitvoeren, snijdt volgens BOVAG geen hout. “Snor- en bromfiets zijn technisch veelal bijna identiek, dus aan die remmen is niets veranderd toch?” De nieuwste ontwikkelingen stellen de branche voor uitdagingen, maar juist nu moet de klantgerichte ondernemer opstaan, meent de BOVAG.

Blijf niet in de frustratie hangen”

Woordvoerder van de BOVAG Tom Huyskens: “Er zullen best mensen afhaken, maar dit is het moment om dienstverlenend, klantgericht te zijn. Geen doemdenken. Zoek de juiste oplossingen voor de klant, onderhoud de relatie. Bekijk het anders: er liggen immers ook kansen. Niet alleen voor de regio Amsterdam, want het kan ook zomaar landelijk veranderen. Waarschijnlijk komt er een helmplicht voor snorscooters. Blijf niet in de frustratie hangen.”

Elektrificatie neemt vaste argumenten weg

Woordvoerder Tom Huyskens van BOVAG onderstreept dat die problematiek veel beter moet worden geregeld.

Het valt allemaal samen met de ‘energietransitie’, de opmars van elektrisch rijden. Ook dat kán de branche als een kans zien, zo klinkt het in Bunnik. “Elektrificatie neemt de vaste argumenten tégen snor- en bromscooter weg. Lawaai en milieubezwaren verdwijnen. Ook rijgedrag en opvoerproblematiek spelen minder. Ja, ze hebben minder onderhoud nodig, maar daar staat dus veel tegenover. Overweeg dat je kunt adviseren om naar een elektrische bromfiets over te stappen. Zonder fietspad- en helmperikelen. Zorg als ondernemer dat je een rol bij die keuze speelt. Ook een elektrische fiets kan een optie zijn.”

Snorscooter naar de rijbaan, lees meer over de VERPLICHTING:

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.