SunRace introduceert nieuwe achterderailleurs; 50T+ geen probleem

SunRace introduceert nieuwe achterderailleurs; 50T+ geen probleem
De nieuwste RDMZ-, RDMX- en RDMS-achterderailleurs van SunRace zijn speciaal ontwikkeld voor aandrijfsystemen met één voorblad en een wide-ratio cassette.

SunRace introduceert een nieuwe lijn achterderailleurs speciaal voor aandrijvingen met een enkel voorblad. De derailleurs zijn voorzien van instelbare chain stabilizer, grote kooi met dito derailleurwielen en een in twee lengtes verkrijgbare kooi. Cassettes met kransen van 50 en meer tanden zijn daarmee geen probleem meer.

Zonder veel ophef lanceert SunRace regelmatig nieuwe onderdelen, waarbij het merk zich vooral richt op de vervangingsmarkt. Door vlot te reageren op noviteiten en trends en hier het juiste aanbod onderdelen voor te produceren scoort SunRace goodwill in de werkplaats. Zo liet het bedrijf enkele jaren geleden met de introductie van de wide-ratio cassettes al zien, dat ze een goede kijk op de markt hebben; nog voordat we door hadden dat een derailleursysteem met enkel voorblad een hit werd, kon SunRace de gewenste cassettes al leveren. Met de nieuwe lijn achterderailleurs gaan ze weer een stapje verder.

Narrow en wide; geen probleem met deze derailleur

De nieuwe Sunrace houdt de ketting in alle posities op spanning”

Aandrijvingen met een enkel voorblad en een flinke cassette winnen steeds meer terrein. Om een dergelijke aandrijving goed te kunnen laten werken, hebben de benodigde componenten wel een aantal specifieke kenmerken.
Zo moet het voorblad voorzien zijn van een narrow/wide-profiel en heb je naast de wide-ratio cassette ook een speciale achterderailleur nodig.

Ketting altijd op spanning

De nieuwste RDMZ-, RDMX- en RDMS-achterderailleurs van SunRace zijn ontworpen om de extreme hellingshoek van een wide-ratio cassette te volgen en de ketting in alle posities op spanning te houden. Onmisbaar bij een aandrijving met enkel voorblad is het ‘slot’ op het draaipunt (p-knuckle) van de derailleur tussen het parallellogram en de kooi.
De beveiliging – door SunRace chain stabilizer genoemd – voorkomt dat de ketting ongewenste bewegingen gaat maken tijdens het fietsen. Handig: om het achterwiel wat gemakkelijker te kunnen demonteren, is de chain stabilizer met behulp van een hendeltje uit te schakelen.

Het artikel gaat verder onder de foto.

De chain stabilizer is inschakelbaar met een klein hendeltje.

SunRace koos ook voor een grotere kooi met grote derailleurwielen om de ketting in alle versnellingen te kunnen spannen. Omdat we inmiddels ook cassettes hebben met een krans van 50 tanden of meer, levert SunRace het RDMZ- en RDMX-model in twee kooilengtes. Voor cassettes met een krans van 50 tanden of meer heb je de langste kooi nodig.

Snel monteren, simpel afstellen en rijden maar

Het afstellen gaat helemaal volgens de bekende regels”

SunRace achterderailleurs laten zich vlot monteren. Het afstellen gaat ook helemaal volgens de bekende regels. Buiten het L- en H-stelschroefje en de positiestelschroef, zit er als extra zoals genoemd alleen een hendeltje voor het inschakelen van de chain stabilizer op. Afstellen van de kabelspanning doe je aan de versteller.

Grote derailleurwielen met keurig afgedichte lagers.

Gemakkelijk is dat de achterderailleurs geschikt zijn voor zowel 10-, 11- als 12-speed. Daarmee hoeft een minimale voorraad te worden aangehouden. Voor grondig onderhoud kunnen de derailleurwieltjes gedemonteerd worden. Als lager zie je hier een metalen glijlager, dat keurig aan beide zijden is afgedicht met een rubberen afdichting. Door op tijd te reinigen en te smeren, blijft de soepele loop en een lange levensduur behouden.


Deze artikelen vindt u vast ook interessant:

Schrijf in voor Fiets Innovatie Award 2025: 'Trots op innovatie in fietsbranche'

Schrijf in voor Fiets Innovatie Award 2025: 'Trots op innovatie in...

RAI Vereniging heeft de inschrijving voor de Fiets Awards 2025 geopend. Naast de awards voor beste fiets, e-bike, speed pedelec en cargobike zijn er dit jaar ook weer Fiets Innovatie Awards te winnen. Volgens een van de winnaars van vorig jaar, Schwalbe, is de Fiets Innovatie Award dé erkenning voor vernieuwers in de fietsbranche. Alphons Turk, Sales Manager bij het bedrijf, vertelt waarom deelname zo waardevol is: "Het zet innovaties in de spotlight en laat zien hoe trots we mogen zijn op onze branche."

Foto: Ziemi.

TNO: Ziemi fietslamp verhoogt zichtbaarheid met 52 procent

Fietsverlichting die speciaal ontworpen is om de benen van fietsers te verlichten, verbetert de zichtbaarheid en herkenbaarheid van fietsers in het donker aanzienlijk. Uit onderzoek van TNO, uitgevoerd in zowel stedelijke als landelijke omgevingen, blijkt dat het gebruik van Ziemi als aanvulling op bestaande verlichting de detectieafstand in stedelijke gebieden met meer dan 52% vergroot. Daarnaast verbetert de herkenningsafstand met 19% tot 24%.

Foto: Schwalbe.

Schwalbe G-ONE RX gravelband voor off-road

De Schwalbe G-ONE R-lijn krijgt er een derde lid bij: de G-ONE RX voor off-road tracks. Hij voegt zich bij de G-ONE R all-round gravelband en de G-ONE RS, een semi-slick gravelband.

Iwan Spekenbrink (links) en Tjeerd Jegen ondertekenen het contract. (Foto: Accell Group)

Accell gaat wielerploeg Team Picnic PostNL sponsoren met merken...

Accell Group heeft een vierjarig samenwerkingscontract heeft getekend met de Nederlandse wielerploeg Team Picnic PostNL. Het racefietsmerk Lapierre wordt de fietspartner voor de ploeg en de fietsonderdelen- en accessoire die de renners gaan gebruiken komen van XLC. De samenwerking gaat in op 1 januari 2025.