Zonder veel ophef lanceert SunRace regelmatig nieuwe onderdelen, waarbij het merk zich vooral richt op de vervangingsmarkt. Door vlot te reageren op noviteiten en trends en hier het juiste aanbod onderdelen voor te produceren scoort SunRace goodwill in de werkplaats. Zo liet het bedrijf enkele jaren geleden met de introductie van de wide-ratio cassettes al zien, dat ze een goede kijk op de markt hebben; nog voordat we door hadden dat een derailleursysteem met enkel voorblad een hit werd, kon SunRace de gewenste cassettes al leveren. Met de nieuwe lijn achterderailleurs gaan ze weer een stapje verder.
Narrow en wide; geen probleem met deze derailleur
Aandrijvingen met een enkel voorblad en een flinke cassette winnen steeds meer terrein. Om een dergelijke aandrijving goed te kunnen laten werken, hebben de benodigde componenten wel een aantal specifieke kenmerken.
Zo moet het voorblad voorzien zijn van een narrow/wide-profiel en heb je naast de wide-ratio cassette ook een speciale achterderailleur nodig.
Ketting altijd op spanning
De nieuwste RDMZ-, RDMX- en RDMS-achterderailleurs van SunRace zijn ontworpen om de extreme hellingshoek van een wide-ratio cassette te volgen en de ketting in alle posities op spanning te houden. Onmisbaar bij een aandrijving met enkel voorblad is het ‘slot’ op het draaipunt (p-knuckle) van de derailleur tussen het parallellogram en de kooi.
De beveiliging – door SunRace chain stabilizer genoemd – voorkomt dat de ketting ongewenste bewegingen gaat maken tijdens het fietsen. Handig: om het achterwiel wat gemakkelijker te kunnen demonteren, is de chain stabilizer met behulp van een hendeltje uit te schakelen.
Het artikel gaat verder onder de foto.
SunRace koos ook voor een grotere kooi met grote derailleurwielen om de ketting in alle versnellingen te kunnen spannen. Omdat we inmiddels ook cassettes hebben met een krans van 50 tanden of meer, levert SunRace het RDMZ- en RDMX-model in twee kooilengtes. Voor cassettes met een krans van 50 tanden of meer heb je de langste kooi nodig.
Snel monteren, simpel afstellen en rijden maar
SunRace achterderailleurs laten zich vlot monteren. Het afstellen gaat ook helemaal volgens de bekende regels. Buiten het L- en H-stelschroefje en de positiestelschroef, zit er als extra zoals genoemd alleen een hendeltje voor het inschakelen van de chain stabilizer op. Afstellen van de kabelspanning doe je aan de versteller.
Gemakkelijk is dat de achterderailleurs geschikt zijn voor zowel 10-, 11- als 12-speed. Daarmee hoeft een minimale voorraad te worden aangehouden. Voor grondig onderhoud kunnen de derailleurwieltjes gedemonteerd worden. Als lager zie je hier een metalen glijlager, dat keurig aan beide zijden is afgedicht met een rubberen afdichting. Door op tijd te reinigen en te smeren, blijft de soepele loop en een lange levensduur behouden.