Bent u fietsverkoper, of echt wel wat meer?

Bent u fietsverkoper, of echt wel wat meer?
Als FSN-servicepunt kunt u optimale service bieden aan iedere klant. Foto Shutterstock

Fietsverkoper of echt wel wat meer? Als fietsvakman bent u meer dan een dozenschuiver, want uw klant heeft graag een veilige fiets met onder andere correct aangedraaide trappers en ook stuur en zadel op de juiste hoogte. Eerlijk gezegd is dat nou net waar uw passie ligt, anders was u wel in een kantoorboekhandel gaan werken. Vakmannen hebben er plezier aan om een nieuwe fiets optimaal af te leveren, velen hebben er ook aardigheid in om reparaties goed en degelijk uit te voeren. Sommigen maken zelfs van een opknapper weer een schitterend showroomwaardig rijwiel.

Op een fiets die u nieuw heeft verkocht, geeft u vanzelfsprekend de wettelijke verplichte garantie. U bespaart uzelf een hoop reparaties onder garantie als u al bij de verkoop afspreekt dat de klant na drie maanden terugkomt voor de eerste - gratis - onderhoudsbeurt. U spant de ketting, loopt de remmen, de lagers, de kabels en de versnellingen na en zorgt er zo voor dat de fiets het de volgende jaren vrijwel probleemloos zal doen. Klant blij, maar zo verdient u niet veel extra op die nieuwe fiets.

Fietsservice

Als u echter het onderhoud en reparaties onder garantie gaat uitvoeren aan fietsen die u niet zelf heeft verkocht, kunt u daar wél geld voor vragen. Fietsvakmensen die zich bij Fiets Service Nederland (FSN) aansluiten worden door FSN ingezet om de fietsen te servicen van merken van BIG Wholesale BV of van derden, die zijn verkocht bij online-, of  branchevreemde kanalen. De kopers worden via hangtags aan het stuur aangespoord om de fiets te laten registreren op de FSN-website, om de fiets enkele maanden na aankoop te laten nazien voor een eerste onderhoudsbeurt en men kan ook een verzekering afsluiten. Veel kopers laten dat laatste na, wat voor u alvast een extra kassa-aanslag op kan leveren.

U lost het probleem voor de consument op

Een vakhandelaar die zich bij Fiets Service Nederland aansluit krijgt consumenten binnen die een fiets meenemen met een probleem. Een probleem dat u dan op mag lossen. Het zijn geen lastige problemen, de fietsen zijn veelal eenvoudig, met gangbare onderdelen opgebouwd. Het mooie is dat u de reparaties uitvoert tegen het standaard BOVAG-tarief. U stuurt na de reparatie uw rekening naar Fiets Service Nederland en zij maken het bedrag aan u over.

Nieuwe klant

Ondertussen heeft u een consument in de winkel gehad die u heeft leren kennen, die blij is geworden van uw vakkennis, die misschien bij u toch die fietsverzekering heeft afgesloten, wellicht een fietstas of regenpak heeft gekocht en die ook al een blik heeft geworpen op de fietsen in uw showroom. Misschien rijdt hij nog jaren rond op zijn eigen fiets, komt hij geregeld terug voor onderhoud op eigen kosten en koopt ie later een andere fiets bij u. Hoe dan ook, u verdient er elke keer aan. Meer dan aan die klant die één keer in de zoveel jaar een nieuwe fiets bij u koopt. In kleinere porties, zeker, maar ook in slappe maanden.

Reparatie geeft continuïteit. Uw vakmanschap zal in onze maatschappij alleen maar belangrijker worden. Als FSN-servicepunt bent u een baken voor fietsers!
Meer info: www.fietsservicenederland.nl.

Dit artikel is gesponsord door Fiets Service Nederland. 


Veilig en gezond werken: aandachtspunten en verplichtingen

Veilig en gezond werken: aandachtspunten en verplichtingen

Veilig werken is een belangrijk thema in de tweewielerbranche, vooral nu elektrische fietsen steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele fietsen - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daar ging de vierde webinar van OOMT over, die je nu kunt terugkijken.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Fietsenmakers blijven up-to-date met trainingen van Juniversity

Fietsenmakers blijven up-to-date met trainingen van Juniversity

De fietsbranche maakt razendsnelle ontwikkelingen door, met de ene technologische innovatie na de andere. Dit biedt geweldige kansen, maar brengt ook nieuwe uitdagingen voor dealers met zich mee. Om als dealer bij te blijven, is het cruciaal niet alleen de innovaties te kennen, maar ook te weten hoe je deze in het dagelijks werk toepast. Trainingen zijn daarbij onmisbaar, zowel voor nieuwkomers als voor ervaren fietsenmakers die up-to-date willen blijven.

[video] Met een e-certificaat werk je veilig aan elektrische fietsen

[video] Met een e-certificaat werk je veilig aan elektrische fietsen

Werken aan elektrische fietsen is niet zonder gevaar. Om dit veilig te kunnen doen was een norm ontwikkeld, waarbij je nu ook een e-certificaat kunt behalen. De kosten hiervan worden tijdelijk door OOMT vergoed. Over veilig werken aan EV's en het belang van het e-certificaat hield OOMT op woensdagavond 19 juni een gratis webinar, waarbij kennis en ervaringen werden gedeeld.