Alles over Wet- en Regelgeving

OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden
OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Daniela Leveratto leidde de paneldiscussie met vertegenwoordigers van de Europese Commissie en de industrie. (Foto's: Bike Europe)
Wat gebeurt er na de Europese Verklaring over Fietsen?

De presentatie van het manifest voor de EU-periode 2024-2029 door de brancheorganisatie CONEBI in Brussel eind november gaf de fietsindustrie de gelegenheid om de agenda voor de komende vijf jaar met Europese instellingen te bespreken. Onder leiding van EU-parlementslid Thomas Pellerin-Carlin bespraken vertegenwoordigers van de industrie en de Europese Commissie plannen en projecten die werkelijkheid moeten worden.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'
Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.

(Foto: BOVAG)
Geschillencommissie Tweewielers: is er sprake van een onveilige fiets?

Een consument is al een paar keer in een gevaarlijke situatie terecht gekomen, doordat haar kleding tussen de ketting van haar nieuwe e-bike raakt. Ze stapt ze naar haar fietsbedrijf en meldt dat er iets mis is met de fiets. Ze wil een oplossing of ontbinding van de koopovereenkomst. De ondernemer is het daar niet mee eens. De Geschillencommissie Tweewielers buigt zich over deze kwestie.

La Souris in aflevering van BOOS van Tim Hofman over illegale fatbikes
La Souris in aflevering van BOOS van Tim Hofman over illegale fatbikes

Het Nederlandse Openbaar Ministerie is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar fatbikeverkoper La Souris en eigenaar Armando Muis. Hij verscheen onlangs in een aflevering van het programma BOOS, waarin Muis, als 'de grootste fatbikeverkoper van Nederland', beschuldigd wordt van de verkoop van illegale fatbikes.

Knaap laat zien dat het niet heel ingewikkeld is om de bandenmaat aan te passen zodat de voorgestelde wet ontweken wordt.
'Skinny bike staat al klaar als alternatief voor fatbike'

De Tweede Kamer heeft begin oktober een motie aangenomen om fatbikes aan strengere regels te onderwerpen, waaronder een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht. De leveranciers van het convenant Veilige Fatbikes Nederland twijfelen echter of deze maatregelen effectief zullen zijn.

Brancheformat BOVAG helpt tweewielersector bij verzamelen duurzaamheidsdata
Brancheformat BOVAG helpt tweewielersector bij verzamelen...

BOVAG ontwikkelde een CSRD Brancheformat, gebaseerd op afspraken met banken, verzekeraars en andere grote bedrijven over welke duurzaamheidscijfers zij nodig hebben van mobiliteitsondernemers.

Foto: ILT
Inspectie neemt 3.500 mogelijk onveilige fatbikes in beslag

De fatbikes worden in Nederland verkocht als elektrische fiets, maar hebben volgens de ILT eerder de kenmerken van een bromfiets.

Probleemloos en op tijd switchen naar elektrische bedrijfswagens
Probleemloos en op tijd switchen naar elektrische bedrijfswagens

Voor ondernemers in de tweewielerbranche wordt een duurzame transportoplossing steeds belangrijker. Zeker met de strengere milieu-eisen die volgend jaar van kracht worden. Dat maakt het van groot belang om vaart te zetten achter het vergroenen van de bedrijfswagens, stelt Ralf van Meer van het nieuwe bedrijfswagenmerk Maxus, onderdeel van de Van Mossel Automotive Group.

Nog veel onduidelijkheid over accu-opslag
Nog veel onduidelijkheid over accu-opslag

Hoewel de nieuwe richtlijn voor veilige opslag van lithiumbatterijen (PGS 37-2) waarschijnlijk per 2025 van kracht wordt, kan en mag deze al toegepast worden. Dat leidt nu al tot strenge preventie-eisen, merken ze bij advieskantoor Varias Verzekeringen in Veenendaal. Zakelijk adviseur Ezra van der Vlist ziet dat er veel onduidelijkheid heerst en verwacht problemen bij kleine ondernemers als fietsenmakers.