Uit de aangiftecijfers bleek verder dat in het tweede kwartaal van 2021 er fors meer e-bikes gestolen waren dan in het eerste kwartaal. Deze droge cijfers zijn natuurlijk nieuwswaardig en al helemaal in de zogenaamde komkommertijd. Onderbelicht bleef overigens dat het aantal diefstalaangiftes van ‘gewone’ fietsen in het eerste halfjaar met 38% was gedaald.
Meer diefstallen? Niet onlogisch bij deze verkopen
Mijns inziens bevatte de berichtgeving echter onvoldoende duiding. Ten eerste is de elektrische fiets populairder dan ooit. De helft van alle nieuwe fietsen is een e-bike en vorig jaar werden er in Nederland ruim een half miljoen verkocht. Het totale aantal bedraagt intussen zo’n 3 miljoen en de gemiddelde aanschafwaarde ligt ver boven de 2.000 euro. Dus ja, logisch dat er ook meer gestolen worden. Ook het dievengilde kent de economische principes van vraag en aanbod. Bij de cijfers over autodiefstal werd laatst bijvoorbeeld vermeld dat fors meer SUV’s werden gestolen. Laat ook die modellen de laatste jaren nou enorm populair zijn in de verkoopstatistieken.
Deze BLOGS moet je ook even lezen:
Invloed corona en lockdowns niet vergeten bij de interpretatie
Daarnaast bleef de invloed van corona en de (intelligente dan wel harde) lockdowns onderbelicht. De avondklok in het eerste kwartaal hield uiteraard ook mensen binnen die het dievenpad op wilden, dus het verschil tussen eerste en tweede kwartaal lijkt me verklaarbaar. Evenals het schokeffect van de eerste intelligente lockdown versus de landelijke situatie in het vorige kwartaal. En al die nieuwe, dure e-bikes zijn doorgaans goed verzekerd, waardoor aangifte een must is om te kunnen claimen. Dit alles laat onverlet dat voorzorgsmaatregelen op z’n plaats zijn en dat wij retailers de klant daarover goed moeten informeren en de juiste producten moeten adviseren. Een correcte en volledige toelichting in de media zorgt echter wel voor de broodnodige nuance in plaats van de onrust die nu is gezaaid.