Wel nuanceren svp: BLOG BOVAG-voorzitter Maarten Akkers

Wel nuanceren svp: BLOG BOVAG-voorzitter Maarten Akkers
Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Groot alarm afgelopen zomer in de landelijke media en de vakpers. Uit aangiftecijfers bleek namelijk dat het aantal diefstallen van e-bikes in de eerste helft van dit jaar met 32% was gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Uit de aangiftecijfers bleek verder dat in het tweede kwartaal van 2021 er fors meer e-bikes gestolen waren dan in het eerste kwartaal. Deze droge cijfers zijn natuurlijk nieuwswaardig en al helemaal in de zogenaamde komkommertijd. Onderbelicht bleef overigens dat het aantal diefstalaangiftes van ‘gewone’ fietsen in het eerste halfjaar met 38% was gedaald.

Meer diefstallen? Niet onlogisch bij deze verkopen

Mijns inziens bevatte de berichtgeving echter onvoldoende duiding. Ten eerste is de elektrische fiets populairder dan ooit. De helft van alle nieuwe fietsen is een e-bike en vorig jaar werden er in Nederland ruim een half miljoen verkocht. Het totale aantal bedraagt intussen zo’n 3 miljoen en de gemiddelde aanschafwaarde ligt ver boven de 2.000 euro. Dus ja, logisch dat er ook meer gestolen worden. Ook het dievengilde kent de economische principes van vraag en aanbod. Bij de cijfers over autodiefstal werd laatst bijvoorbeeld vermeld dat fors meer SUV’s werden gestolen. Laat ook die modellen de laatste jaren nou enorm populair zijn in de verkoopstatistieken.


Deze BLOGS moet je ook even lezen:


Invloed corona en lockdowns niet vergeten bij de interpretatie

Daarnaast bleef de invloed van corona en de (intelligente dan wel harde) lockdowns onderbelicht. De avondklok in het eerste kwartaal hield uiteraard ook mensen binnen die het dievenpad op wilden, dus het verschil tussen eerste en tweede kwartaal lijkt me verklaarbaar. Evenals het schokeffect van de eerste intelligente lockdown versus de landelijke situatie in het vorige kwartaal. En al die nieuwe, dure e-bikes zijn doorgaans goed verzekerd, waardoor aangifte een must is om te kunnen claimen. Dit alles laat onverlet dat voorzorgsmaatregelen op z’n plaats zijn en dat wij retailers de klant daarover goed moeten informeren en de juiste producten moeten adviseren. Een correcte en volledige toelichting in de media zorgt echter wel voor de broodnodige nuance in plaats van de onrust die nu is gezaaid.

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.