Mascha Roelvink van Pedaleur Bikes: 'Klanten begrijpen coronaprotocol als je het uitlegt'

Mascha Roelvink van Pedaleur Bikes: 'Klanten begrijpen coronaprotocol als je het uitlegt'

Het is nog even wennen in de verschillende branches, het werken met een coronaprotocol. Bij Volvodealer Harrie Arendsen, tevens eigenaar van tweewielerzaak Pedaleur Bikes, waren ze er vroeg bij. Mascha Roelvink: "Klanten begrijpen de maatregelen, zolang je ze maar goed uitlegt." Meer weten over het coronaprotocol? Op 22 juni houdt Tweewieler samen met zustertitel AMT en OOMT het webinar 'Focus op veilig werken: Het coronaprotocol & Inspectie SZW-controle'.

Mascha Roelvink werkt als Coördinator Facility & Process bij Harrie Arendsen. Dit bedrijf is Volvo-dealer met vestigingen in heel Oost-Nederland en tevens eigenaar van Pedaleur Bikes in Doetinchem. Zij legt kort uit wat de komst van het coronavirus betekende voor het autodeel en het onlangs verworven tweewielerdeel van haar bedrijf. “We hebben in een heel vroeg stadium al een crisisteam geformeerd. Voor ongeveer 80% dekte ons plan de beide takken van het bedrijf, maar voor sommige aspecten van de retailzaak waren toch echt specialistische maatregelen nodig. Dat komt door de opzet van de ruimtes en de klantenkring.”

Mensen meekrijgen met het coronaprotocol

Dingen klein maken, ze ophakken. Daar hadden Roelvink en haar collega’s veel baat bij toen zij een coronaprotocol opstelden voor hun bedrijven. “Je krijgt als onderneming heel veel over je heen. Overzicht behouden en de zaak in kleine delen opknippen helpt dan. Dat hebben we al gedaan in de week dat het handen schudden verboden werd. We hebben meteen desinfecterende handgel neergezet en duidelijke borden met daarop de tekst dat wij geen handen schudden en waarom niet. De klanten, maar ook onze medewerkers, gingen er eigenlijk meteen in mee omdat we het verhaal goed konden uitleggen. Je klanten en medewerkers meekrijgen in het verhaal is het belangrijkste. Leg uit dat je het beste met ze voor hebt.”

H&L benchmark eerste kwartaal 2020Belangrijk: duidelijke routing maken

Na het verbod op handen schudden en het plaatsen van desinfectiezuilen volgden meer maatregelen. ‘Zo gingen we snel over tot het werken in ploegendiensten, het aanpassen van de routing en zorgden we ervoor dat er minder collega’s tegelijk op de werkvloer waren.” Op het webinar van maandag 22 juni aanstaande vertelt Mascha Roelvink meer over de maatregelen die Harrie Arendsen bij haar garagebedrijven en Pedaleur Bikes heeft genomen.

Kleine reparaties naar een aparte ruimte

Snel moeten handelen levert uiteraard ook de nodige obstakels op. “In de winkel van Pedaleur Bikes, met veel personenverkeer, vonden wel eens kleine reparaties plaats. Dat hebben we meteen stopgezet en verplaatst naar buiten of naar een aparte ruimte. Zo hebben we ook het aantal mensen bij de verschillende bedrijven op kantoor moeten terugbrengen. Dat had tot gevolg dat we een schema moesten maken of voor medewerkers een nieuwe werkplek moesten zoeken. Maar dat is op alle vestigingen perfect gelukt.”

Ik zie inspecties in het kader van corona vol vertrouwen tegemoet”

Laat SZW-inspecties maar komen

Volgens Mascha Roelvink heeft Harrie Arendsen zijn RI&E op orde. “De inspecties in het kader van corona door het ministerie van SZW zie ik dan ook vol vertrouwen tegemoet. Ik weet eerlijk gezegd nog niet hoe die inspecties eruit gaan zien, want het is niet helemaal duidelijk of ze daadwerkelijk langskomen of dat de inspectie telefonisch gaat. Maar ik vind het zeker een goede zaak want zo houden ze bedrijven scherp en pikken ze hopelijk verbeterpunten eruit.”

Volg het webinar op maandagavond 22 juni

Meer weten over het coronaprotocol en de inspecties van het Ministerie van SZW in coronatijd? Volg dan aanstaande maandagavond 22 juni het webinar ‘Focus op veilig werken: het coronaprotocol & Inspectie SZW-controle’ dat Tweewieler samen met zustertitel AMT en OOMT organiseert. Mascha Roelvink van Harrie Arendsen/Pedaleur Bikes is één van de gasten aan tafel.

Meld je direct aan voor het GRATIS webinar.


Dit vind je vast ook interessant:

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.