ANWB: 'We zijn op de goede weg in de strijd tegen fietsdiefstal'

ANWB: 'We zijn op de goede weg in de strijd tegen fietsdiefstal'
Joris Smink, salesmanager Tweewiel bij de ANWB: 'sinds een paar maanden zien we de diefstalfrequentie stabiliseren.'

Maatregelen om het fietsdiefstalprobleem in te dammen, werpen langzaamaan zijn vruchten af. Op basis van cijfers lijkt het erop dat de diefstalfrequentie zich stabiliseert. De ANWB is blij, maar juicht nog niet te vroeg. "We zoeken naar nieuwe mogelijkheden en willen ondernemers daarbij betrekken."

Het roer bij de ANWB móest twee jaar geleden om; het aantal fietsdiefstalmeldingen rees de pan uit en de schadelast was niet langer houdbaar. In het voorjaar van 2023 veranderden allereerst de premies, ze gingen met name in diefstalgevoelige steden omhoog. In 2024 zette de ANWB extra stappen: ’s lands grootste vereniging ondersteunde de bewustwordingscampagne 'Staat-ie lekker' en de verzekeringsvoorwaarden gingen op de schop.

Niet zomaar een nieuwe fiets

“De fietsverzekering was iets heel laagdrempeligs. We zetten weinig druk op consumenten om voorzichtig te zijn en de fiets extra te beveiligen. Dat hebben we afgelopen voorjaar veranderd, onder meer door een eigen risico bij diefstal in te voeren. Consumenten krijgen hierdoor een financiële prikkel om diefstal te voorkomen. We hebben ook gekeken naar beveiligingsopties. Zodoende is een tweede slot met ART2-certificering op e-bikes nu verplicht. En sinds juni eisen we track en trace (gecertificeerd door Kiwa/ SCM, red.) op fietsen van meer dan 4.500 euro. Onder dat bedrag stimuleren we het gebruik van track en trace via een premiekorting”, zegt Joris Smink, salesmanager Tweewiel bij de ANWB.

Eerste succesje

“Gelukkig, en dat vind ik een mooi beeld om te schetsen, merken we nu de eerste positieve resultaten. Als je premies verhoogt is er natuurlijk meer ruimte om schades uit te betalen, maar sinds een paar maanden zien we de diefstalfrequentie ook stabiliseren. Het is nog te vroeg om te roepen wat het exacte effect is van de maatregelen, maar er is wel reden genoeg voor optimisme”, stelt Smink.

Het is nog te vroeg om te roepen wat het exacte effect is van de maatregelen, maar er is wel reden genoeg voor optimisme”

Verzekering betaalbaar houden

De ANWB hoopt dat na de stabilisatie de positieve trend doorzet en het diefstalcijfer omlaag gaat. Dat is volgens de consumentenorganisatie hard nodig. Smink denkt echter niet dat daarvoor drastische, aanvullende maatregelen nodig zijn. “We hebben de afgelopen tijd zowel dealers als consumenten gevraagd om gezamenlijk mee te werken aan een oplossing van het diefstalprobleem. Doen we dat komend jaar opnieuw, dan denken we dat we geen verdere maatregelen hoeven te nemen. Dat zou voor de markt ook het beste zijn. Met de premies en voorwaarden zitten we redelijk aan de max. Ga je daar nóg verder in, dan dreigt een verzekering onbetaalbaar of onverkoopbaar te worden. Dat willen we natuurlijk niet, want dat schaadt de fietsverkopen.”

Iedereen zorgeloos op de fiets

Smink spreekt van een gezamenlijk belang. “Met z’n allen moeten we het diefstalprobleem de baas blijven. Ik zou dus richting het tweewielkanaal willen zeggen: zorg nou dat je als marktpartijen je rol pakt. Vooral belangrijk daarbij is goede communicatie. Adviseer de consument waar hij een fiets het beste kan stallen en hoe hij die op een juiste manier beveiligt. Leg ook de voorwaarden van een verzekering uit en trek aan de bel bij verdachte omstandigheden. We kennen allemaal situaties dat er iets niet deugt bij de inruil van een fiets. Het is ook een duidelijk signaal als iemand regelmatig een nieuwe accu komt kopen zonder een fiets. Blijven we in 2025 allemaal ons beste beentje voor zetten, dan zorgen we er met elkaar voor dat iedereen zorgeloos op de fiets kan stappen.”

Ik zou dus richting het tweewielkanaal willen zeggen: zorg nou dat je als marktpartijen je rol pakt”

Duurzame samenwerking

In individuele gesprekken met ondernemers blijft de ANWB de noodzaak daarvan komend jaar benadrukken. “We snappen goed dat het voor consumenten niet leuk is wanneer de fiets vanwege track en trace duurder wordt, maar we vinden wel dat we onze kracht maximaal moeten gebruiken om de markt te hervormen. We staan voor een duurzame samenwerking waarbinnen we streven naar een goede balans. Iedereen moet van het verzekeringsproduct kunnen profiteren. De lijn van duurzaam samenwerken willen we doorzetten. We hopen dat dat bijdraagt aan meer stabiliteit in de branche.”

Voorkomen

Ingrijpende maatregelen mogen dan naar verwachting uitblijven, de ANWB blijft wel voortdurend op zoek naar manieren om fietsdiefstal in te perken. “Het toverwoord in verzekeringsland is: voorkomen! Met personeelsleden van de ANWB testen we momenteel een alarmbox die je op je fiets monteert en die afgaat bij diefstal. Ook kijken we wat we met data kunnen. Daarmee zouden we consumenten vooraf gericht kunnen waarschuwen: ‘Zet je fiets daar niet neer, want dat is een risicovolle plek’. Met dat soort inzichten gaan we hopelijk nog meer voorkomen dat een fiets wordt gestolen.”

Dit artikel is gesponsord door ANWB.

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.

Arnold Koopmans, voorzitter vArnold Koopmans, voorzitter van de Gazelle Dealervereniging. (Foto: BOVAG)

Gazelle Dealervereniging praat over Gazelle Connect

De Gazelle Dealervereniging, die door BOVAG gefaciliteerd wordt, kijkt terug op een constructief jaar waarin het overleg met Gazelle goed is verlopen. In de bijeenkomsten passeerden vele Gazelle-specifieke onderwerpen de revue, waarbij Gazelle Connect een veelbesproken thema was.

Gevarieerd aanbod wielermerken tijdens WielerZesdaagse Rotterdam

Gevarieerd aanbod wielermerken tijdens WielerZesdaagse Rotterdam

Op 10 december opent Rotterdam Ahoy haar deuren voor de 41ste editie van de WielerZesdaagse. Dit unieke wielerevenement combineert spectaculaire baanwielrensport met een exclusieve kans voor de grootste wielermerken om hun nieuwe producten te presenteren aan een gepassioneerd publiek.

Memis Ozturk: “Ik ben blij met wat ik nu doe. Het is een mooi vak.” (Foto's: Koos Groenewold)

Gijsbrecht Tweewielers: van hoekje naar hoekpand

Aan de Gijsbrecht van Amstelstraat in Hilversum vind je Gijsbrecht Tweewielers, een zaak met een verhaal. Sinds 2012 is Memis Ozturk de trotse eigenaar. Wat ooit begon als een winkel met B-merken en een focus op reparaties, is inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle fietsenzaak.