Het roer bij de ANWB móest twee jaar geleden om; het aantal fietsdiefstalmeldingen rees de pan uit en de schadelast was niet langer houdbaar. In het voorjaar van 2023 veranderden allereerst de premies, ze gingen met name in diefstalgevoelige steden omhoog. In 2024 zette de ANWB extra stappen: ’s lands grootste vereniging ondersteunde de bewustwordingscampagne 'Staat-ie lekker' en de verzekeringsvoorwaarden gingen op de schop.
Niet zomaar een nieuwe fiets
“De fietsverzekering was iets heel laagdrempeligs. We zetten weinig druk op consumenten om voorzichtig te zijn en de fiets extra te beveiligen. Dat hebben we afgelopen voorjaar veranderd, onder meer door een eigen risico bij diefstal in te voeren. Consumenten krijgen hierdoor een financiële prikkel om diefstal te voorkomen. We hebben ook gekeken naar beveiligingsopties. Zodoende is een tweede slot met ART2-certificering op e-bikes nu verplicht. En sinds juni eisen we track en trace (gecertificeerd door Kiwa/ SCM, red.) op fietsen van meer dan 4.500 euro. Onder dat bedrag stimuleren we het gebruik van track en trace via een premiekorting”, zegt Joris Smink, salesmanager Tweewiel bij de ANWB.
Eerste succesje
“Gelukkig, en dat vind ik een mooi beeld om te schetsen, merken we nu de eerste positieve resultaten. Als je premies verhoogt is er natuurlijk meer ruimte om schades uit te betalen, maar sinds een paar maanden zien we de diefstalfrequentie ook stabiliseren. Het is nog te vroeg om te roepen wat het exacte effect is van de maatregelen, maar er is wel reden genoeg voor optimisme”, stelt Smink.
Verzekering betaalbaar houden
De ANWB hoopt dat na de stabilisatie de positieve trend doorzet en het diefstalcijfer omlaag gaat. Dat is volgens de consumentenorganisatie hard nodig. Smink denkt echter niet dat daarvoor drastische, aanvullende maatregelen nodig zijn. “We hebben de afgelopen tijd zowel dealers als consumenten gevraagd om gezamenlijk mee te werken aan een oplossing van het diefstalprobleem. Doen we dat komend jaar opnieuw, dan denken we dat we geen verdere maatregelen hoeven te nemen. Dat zou voor de markt ook het beste zijn. Met de premies en voorwaarden zitten we redelijk aan de max. Ga je daar nóg verder in, dan dreigt een verzekering onbetaalbaar of onverkoopbaar te worden. Dat willen we natuurlijk niet, want dat schaadt de fietsverkopen.”
Iedereen zorgeloos op de fiets
Smink spreekt van een gezamenlijk belang. “Met z’n allen moeten we het diefstalprobleem de baas blijven. Ik zou dus richting het tweewielkanaal willen zeggen: zorg nou dat je als marktpartijen je rol pakt. Vooral belangrijk daarbij is goede communicatie. Adviseer de consument waar hij een fiets het beste kan stallen en hoe hij die op een juiste manier beveiligt. Leg ook de voorwaarden van een verzekering uit en trek aan de bel bij verdachte omstandigheden. We kennen allemaal situaties dat er iets niet deugt bij de inruil van een fiets. Het is ook een duidelijk signaal als iemand regelmatig een nieuwe accu komt kopen zonder een fiets. Blijven we in 2025 allemaal ons beste beentje voor zetten, dan zorgen we er met elkaar voor dat iedereen zorgeloos op de fiets kan stappen.”
Duurzame samenwerking
In individuele gesprekken met ondernemers blijft de ANWB de noodzaak daarvan komend jaar benadrukken. “We snappen goed dat het voor consumenten niet leuk is wanneer de fiets vanwege track en trace duurder wordt, maar we vinden wel dat we onze kracht maximaal moeten gebruiken om de markt te hervormen. We staan voor een duurzame samenwerking waarbinnen we streven naar een goede balans. Iedereen moet van het verzekeringsproduct kunnen profiteren. De lijn van duurzaam samenwerken willen we doorzetten. We hopen dat dat bijdraagt aan meer stabiliteit in de branche.”
Voorkomen
Ingrijpende maatregelen mogen dan naar verwachting uitblijven, de ANWB blijft wel voortdurend op zoek naar manieren om fietsdiefstal in te perken. “Het toverwoord in verzekeringsland is: voorkomen! Met personeelsleden van de ANWB testen we momenteel een alarmbox die je op je fiets monteert en die afgaat bij diefstal. Ook kijken we wat we met data kunnen. Daarmee zouden we consumenten vooraf gericht kunnen waarschuwen: ‘Zet je fiets daar niet neer, want dat is een risicovolle plek’. Met dat soort inzichten gaan we hopelijk nog meer voorkomen dat een fiets wordt gestolen.”
Dit artikel is gesponsord door ANWB.