Breed gamma powermeters helpt Rotor bij groeiambities 

Breed gamma powermeters helpt Rotor bij groeiambities 

Rotor wil zijn zichtbaarheid aan alle kanten vergroten. Onder meer met een vernieuwd assortiment probeert het Spaanse onderdelenbedrijf in meer markten nog sterker op de deur te kloppen. Maar er is meer.

Dankzij de toenemende vraag naar powermeters zijn met name deze voor Rotor een belangrijke categorie. “We zitten al standaard op fietsen van veel A-merken. De komende tijd komen daar grote fietsfabrikanten bij”, zegt Anton Nijhuis, managing director Benelux. “Merken monteren in de fabriek op een steeds groter deel van hun modellen een powermeter. Sommige doen dat op fietsen met prijspunten vanaf 6.000 euro, andere hebben dat niveau inmiddels verlaagd naar 5.000 of 4.000 euro.” 

Compleet assortiment

Met fietsen die standaard een Rotor-product hebben, ontstaat er als vanzelf een vervangingsmarkt. Op dit moment manifesteert de fabrikant zich echter nog vooral sterk in de aftermarket. Ze biedt een compleet assortiment met verschillende typen meetsystemen: in de spider, in de as en op de crankarm. Er is keuze tussen enkel- en dubbelzijdige meting en zowel voor racefietsen, gravelbikes als mountainbikes is er aanbod op alle prijsniveaus, van entry level tot premium.  

Modulaire technologie

“Dat we sterk in de aftermarket vertegenwoordigd zijn, komt mede door de modulariteit van onze technologie. De crankarmen, kettingbladen, spider en as – alle onderdelen van het crankstel zijn uitwisselbaar en afzonderlijk te vervangen. Stel dat een consument ooit een fiets met Shimano-crankstel (XTR 9100, XT 8100 of SLX 7100, red.) heeft gekocht en nu een upgrade met een powermeter wenst, dan is het eenvoudig om een spider van Rotor met vermogensmeting te monteren.” 

Voordeel van ovaal blad

De modulariteit maakt ook een ander bekend product interessanter: Q-Rings, het ovale kettingblad. “Voorheen riepen we altijd dat je Q-Rings eens moest proberen om het comfort en de performance te ervaren. Je gevoel was doorslaggevend. In combinatie met vermogensmeting kun je de efficiëntie nu meetbaar maken. Je wisselt naar een ovaal blad en kiest bijvoorbeeld voor een spider-based meter. Je krijgt inzichtelijk wat het verschil is tussen een rond en ovaal kettingblad.” 

2InPower SL: de benchmark

De nieuwste powermeter is de 2InPower SL. Die zit geïntegreerd in het crankstel en registreert data van elk been afzonderlijk. Aan de hand van deze tweezijdige vermogensmeting is het gemakkelijker om de traptechniek te verfijnen. “Als retailer verkoop je een premium product dat zich voor alle fietsen leent en de benchmark is voor dubbelzijdige meetsystemen, kijkend naar gewicht (crankarmen met meter: 530 gram, red.) en prijs. Er is weliswaar een concurrent met een iets lichter systeem, maar dat is twee keer zo duur.” 

Brede matenrange

Wat Rotor verder helpt is de ruime keuze in cranks, zowel van carbon als aluminium. Die laatste zijn hol voor een laag gewicht, maar hebben wel een gesloten profiel voor meer stijfheid. “We bieden een brede range aan maten. Met name voor bikefitters zijn de kortere cranks ideaal. Je hoeft geen concessies te doen als blijkt dat iemand kortere nodig heeft. De kortste cranklengte is 150 millimeter. Bij de 2InPower SL hebben we ook 155 millimeter, een lengte die minder gebruikelijk is”, zegt Nijhuis.  

Momenteel zijn de cranks er in drie prijsniveaus: het meer premium, Aldhu Carbon (vernoemd naar Alpe d’Huez, de ‘Nederlandse berg’), Aldhu en Vegast. Tijdens Eurobike wordt de nieuwe Vegast-lijn (vernoemd naar Veleta, Galibier en Stelvio) voor OEM-partijen gelanceerd. Die komt later beschikbaar voor retailers.  

Meer zichtbaarheid

Met een compleet, hoogwaardig portfolio streeft Rotor naar meer zichtbaarheid, op alle niveaus. Het Experience Center Programma moet meer aandacht op de winkelvloer genereren. Winkelmedewerkers worden hierbij getraind zodat ze alle technische ins en outs kunnen delen met consumenten. Momenteel zijn er vijftien Experience Centers in Nederland. Het streven is om dat volgend jaar te verdubbelen. 

Tweede punt voor meer zichtbaarheid is de stap naar de UCI WorldTour. Het bedrijf voert momenteel gesprekken met ploegen en hoopt vanaf volgend jaar met zijn producten op het hoogste niveau van de wielersport actief te zijn. Nijhuis: “We ondersteunen al diverse andere teams en daarnaast veel triatleten, onder wie Anne Haug, maar willen ook graag naar de WorldTour. Je creëert hiermee een reason to believe, daar geloof ik sterk in.” 

Dit artikel is gesponsord door Rotor.

Iwan Spekenbrink (links) en Tjeerd Jegen ondertekenen het contract. (Foto: Accell Group)

Accell gaat wielerploeg Team Picnic PostNL sponsoren met merken...

Accell Group heeft een vierjarig samenwerkingscontract heeft getekend met de Nederlandse wielerploeg Team Picnic PostNL. Het racefietsmerk Lapierre wordt de fietspartner voor de ploeg en de fietsonderdelen- en accessoire die de renners gaan gebruiken komen van XLC. De samenwerking gaat in op 1 januari 2025.

Wahoo lanceert Zwift Cog and Click en KICKR CORE Zwift One

Wahoo lanceert Zwift Cog and Click en KICKR CORE Zwift One

Wahoo en Zwift hebben twee innovatieve producten geïntroduceerd op de wereldwijde retailmarkt als onderdeel van hun partnerschap: de Zwift Cog and Click upgrade kit en de KICKR CORE Zwift One. Deze toevoegingen maken het eenvoudig voor fietsers om binnenshuis te trainen en toegang te krijgen tot de virtuele trainingservaring van Zwift.

Foto: Merida.

Merida Benelux start met SmartFit systeem

In het Merida Experience Center in Apeldoorn is een nieuw hulpmiddel beschikbaar: het SmartFit-systeem, dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie - waaronder kunstmatige intelligentie, camera's en lasers - om de ideale framemaat te bepalen. Joop Zandberg uit Grou heeft als eerste fietsenzaak het SmartFit-systemen in gebruik genomen.

Foto: Doortrappen.

Landelijk programma Doortrappen helpt senioren langer veilig te...

Fietsen is gezond, ook op oudere leeftijd. Tegelijkertijd zijn senioren kwetsbaar in het verkeer. Het landelijke programma Doortrappen zorgt ervoor dat mensen zo lang mogelijk veilig kunnen blijven fietsen. Fietsenwinkels kunnen aanhaken bij zo'n bijeenkomst of er zelf één organiseren.