Schwalbe toont verantwoordelijkheid met Fair Rubber assortiment

Schwalbe toont verantwoordelijkheid met Fair Rubber assortiment

Drie jaar geleden begon Schwalbe een samenwerking met Fair Rubber. De cargoband Schwalbe Pick-Up en e-bike band Marathon E-Plus waren de eerste fietsbanden die met Fair Rubber werden geproduceerd. Inmiddels is het aantal banden dat met eerlijk verhandeld natuurrubber wordt geproduceerd, verzesvoudigd. De kroon op het werk is de Green Marathon: deze band is 100% geproduceerd uit Fair Rubber, 99% vrij van schadelijke stoffen en bestaat voor 80% uit gerecyclede materialen.

Samen met Fair Rubber kwam Schwalbe drie jaar geleden op voor mensen aan het begin van de productieketen. Voor elke kilo natuurrubber betaalt Schwalbe een premie van 0,50 cent rechtstreeks aan de gecertificeerde kleine boeren en rubbertappers. Dit komt overeen met de huidige wereldmarktprijs. De boeren en rubbertappers beslissen zelf wat zij met de extra financiële steun doen.

Schwalbe toont verantwoordelijkheid in de praktijk door voorop te lopen als het gaat om fairtrade natuurrubber”

Hun levensomstandigheden worden verbeterd, door bijvoorbeeld lokale scholen te renoveren om kinderen toegang tot onderwijs te geven. “Schwalbe toont verantwoordelijkheid in de praktijk door voorop te lopen als het gaat om fairtrade natuurrubber”, zegt Stefan Hormann, directeur van Fair Rubber. Schwalbe is tot nu toe de enige bandenfabrikant die fairtrade rubber in zijn producten verwerkt en de mensen direct helpt met een financiële premie.

Binnenband recycling

Sinds 2015 recyclet Schwalbe fietsbinnenbanden en gebruikt ze het materiaal voor de productie van nieuwe binnenbanden zonder kwaliteitsverlies. De energiebalans, inclusief transportroutes, is uiterst positief: er wordt slechts een vijfde van de energie verbruikt in vergelijking met de productie van dezelfde hoeveelheid nieuwe butyl.

Dit artikel is gesponsord door Schwalbe.

Wahoo lanceert Zwift Cog and Click en KICKR CORE Zwift One

Wahoo lanceert Zwift Cog and Click en KICKR CORE Zwift One

Wahoo en Zwift hebben twee innovatieve producten geïntroduceerd op de wereldwijde retailmarkt als onderdeel van hun partnerschap: de Zwift Cog and Click upgrade kit en de KICKR CORE Zwift One. Deze toevoegingen maken het eenvoudig voor fietsers om binnenshuis te trainen en toegang te krijgen tot de virtuele trainingservaring van Zwift.

Foto: Merida.

Merida Benelux start met SmartFit systeem

In het Merida Experience Center in Apeldoorn is een nieuw hulpmiddel beschikbaar: het SmartFit-systeem, dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie - waaronder kunstmatige intelligentie, camera's en lasers - om de ideale framemaat te bepalen. Joop Zandberg uit Grou heeft als eerste fietsenzaak het SmartFit-systemen in gebruik genomen.

Foto: Doortrappen.

Landelijk programma Doortrappen helpt senioren langer veilig te...

Fietsen is gezond, ook op oudere leeftijd. Tegelijkertijd zijn senioren kwetsbaar in het verkeer. Het landelijke programma Doortrappen zorgt ervoor dat mensen zo lang mogelijk veilig kunnen blijven fietsen. Fietsenwinkels kunnen aanhaken bij zo'n bijeenkomst of er zelf één organiseren.

Krijg meer inzicht in ABUS-producten tijdens fabrieksbezoek

Krijg meer inzicht in ABUS-producten tijdens fabrieksbezoek

Als retailer in de tweewielerbranche is het belangrijk om de producten die je aanbiedt tot in detail te kennen. ABUS biedt dealers de kans om een kijkje achter hun schermen te nemen tijdens een tweedaags fabrieksbezoek in Duitsland. Marketingmanager Dennis van Iperen: "Hierdoor krijgen we vaak fans voor het leven."