Circulaire e-bike gaat levenslang mee dankzij 'Design for Service'

Circulaire e-bike gaat levenslang mee dankzij 'Design for Service'

Een e-bike ontwikkelen die nooit afval wordt, nooit stilstaat door mankementen en levenslang meegroeit met de gebruiker; dat was de insteek bij Roetz om hun nieuwe e-bike te ontwikkelen.

E-bikes worden steeds populairder. In 2021 bestond meer dan de helft van de verkochte fietsen in Nederland uit elektrische fietsen. Met de groeiende populariteit van elektrische fietsen neemt echter ook de hoeveelheid elektronisch afval (e-waste) toe. E-bikes van tien jaar geleden zijn nu al zeldzaam geworden, omdat reparaties duur zijn en fabrikanten nieuwe producten blijven uitbrengen om de consument te bewegen een nieuwe fiets te kopen (het zogenaamde ‘planned obsolesence’). Roetz is vastbesloten om deze wegwerpmentaliteit te veranderen.

Modulair design

Het ontwerp van de Roetz Life is gebaseerd op een modulair en aanpasbaar concept, waarbij gebruik wordt gemaakt van hoogwaardige materialen. Het doel is om een e-bike te creëren die een leven lang meegaat en die gemakkelijk gerepareerd en ge-upgrade kan worden. Het modulaire ontwerp maakt het mogelijk om vrijwel alle reparaties binnen minuten uit te voeren. Er is beperkte training nodig om de modules te kunnen wisselen. Door een set modules beschikbaar te houden kunnen retailers en servicepartijen klanten dus bedienen terwijl ze wachten. Het voorraadmanagement wordt hiermee zeer overzichtelijk, want het aantal verschillende modules is beperkt. Defecte modules worden teruggenomen door Roetz en hersteld en klaargemaakt voor hergebruik in de circulaire fabriek in Amsterdam.

Levenslang plezier

Het modulaire design vereenvoudigt niet alleen de reparaties, maar zorgt er ook voor dat de fiets altijd kan worden aangepast aan veranderende behoeften van de gebruiker. Een Longtail- (e-bike met langer achterdeel) en Cargo-variant staan nog op de planning van het bedrijf. Zo zou iemand die een tweede kind krijgt zijn fiets bijvoorbeeld kunnen laten aanpassen naar een Longtail, om beide kinderen achterop mee te kunnen nemen.

Ook is er in de module interfaces rekening gehouden met het implementeren van toekomstige technologie. Mocht er bijvoorbeeld aanzienlijke vooruitgang geboekt worden in accutechnologie, dan verwacht Roetz deze nieuwe accu’s te kunnen toepassen op de bestaande e-bikes, door gebruikers een upgrade aan te bieden.

Monitoring

Een opvallend kenmerk van de Roetz Life e-bikes is het ingebouwde monitoring systeem. Dit systeem leest motor, accu en diverse andere sensoren op de fiets uit. Hiermee worden vroegtijdig eventuele reparatie behoeften gedetecteerd, ook kunnen proactief meldingen naar de gebruiker worden gestuurd om deze te adviseren in het gebruik van de fiets. Op deze manier kunnen potentiële problemen snel worden opgelost, waardoor de levensduur van materialen worden verlengd en verspilling wordt voorkomen.

Juist door circulariteit bieden we een zorgeloze e-bike die met je meegroeit en voor jaren fietsplezier zorgt.”
— Tiemen ter Hoeven

Ruim tien jaar ervaring

CEO Tiemen ter Hoeven: "Onze missie is om te laten zien dat circulariteit wérkt."
CEO Tiemen ter Hoeven: "Onze missie is om te laten zien dat circulariteit wérkt."

Roetz maakt al meer dan tien jaar fietsen op een circulaire manier. Ze maakt gebruik van hoogwaardige en grotendeels in Nederland en Europa geproduceerde materialen, en ontwikkelde onder andere een in Nederland geproduceerd roestvrij stalen frame, dat aanzienlijk minder CO2 uitstoot bij de productie. Met haar bestaande collectie verkoopt ze ondertussen enkele duizenden fietsen per jaar en zag de omzet ook in 2022 stijgen.

Oprichter Tiemen ter Hoeven: “Onze missie is om te laten zien dat circulariteit wérkt: voor de aarde, voor het bedrijf, en last but not least: voor onze fietsers. Juist door circulariteit bieden we een zorgeloze e-bike die met je meegroeit en voor jaren fietsplezier zorgt. Met het succes van ons businessmodel willen we beslissingsmakers inspireren om te streven naar een circulaire en duurzame toekomst.”

Dit artikel is gesponsord door Roetz.