'Bij Qibbel-zitjes en -accessoires klopt het totale plaatje'

'Bij Qibbel-zitjes en -accessoires klopt het totale plaatje'

Het gewicht, de eenvoud van de montage en het design: het zijn enkele van de redenen waarom consumenten een bepaald kinderzitje wel of juist niet kiezen. Tweewielerzaken scoren met de Hollandse producten van Qibbel.

Dat Qibbel een benaderbaar merk is, werd verkoper Hans Kant van Luijendijk Fietsen in Gameren onlangs duidelijk. Toen een product van Qibbel niet goed leverbaar leek bij een groothandel, bood een medewerker van Qibbel direct duidelijkheid én een oplossing. “Want de stoeltjes waren vanuit de fabrikant wel degelijk leverbaar”, zegt Kant. “Toen we in dat gesprek vertelden dat we net verhuisd waren naar een nieuw pand, gaf men aan graag een keer langs te komen om de winkel en productpresentaties te bekijken.”

Juist informeren

Bij het bezoek ging het onder meer over verkoopargumenten. “Ik kreeg de vraag: ‘Waar merk jij dat consumenten bij kinderzitjes gevoelig voor zijn?’ Heel simpel: het totale plaatje moet kloppen, van de producteigenschappen en levensduur tot aan de montage en de designs. Ik heb ook de concurrenten van Qibbel in het assortiment. Het maakt me niet uit welk zitje klanten kiezen; wel wil ik dat ze goede uitleg van ons krijgen, zodat ze weten wát ze kopen en kunnen verwachten”, zegt Kant.

De producten van Qibbel zijn in Luijendijk Fietsen te vinden.
De producten van Qibbel zijn in Luijendijk Fietsen te vinden.

Licht en veelzijdig

“Je vertelt in het klantgesprek bijvoorbeeld over het belang van een laag gewicht. Het Qibbel Air-achterzitje is voor zover ik weet het lichtste op de markt. Op zich is het gewicht van een achterzitje niet heel bepalend, maar dat wordt anders als er – direct of op termijn bij gezinsuitbreiding – ook een voorzitje op de fiets moet komen. Dan attendeer ik de klant daarop en dan ziet hij dat je bij Qibbel heeft goed terecht kunt voor lichtgewicht zitjes.”

De consument rekent de producten van Qibbel nooit voor de hoofdprijs af, weet Kant. “Zonder andere merken af te kraken: je krijgt een lichtgewicht topproduct dat veelzijdig is in gebruik, maar qua prijs eerder aan de onderkant van de markt zit. Ja, consumenten zijn gevoelig voor een goede prijs-kwaliteitverhouding, dat vinden ze interessant.”

Montagegemak

Luijendijk Fietsen levert zo veel mogelijk service in de winkel. Dat betekent ook dat het aangekochte Qibbel-zitje op de fiets wordt gemonteerd. “Het zitje kan direct uit de doos op de fiets bevestigd worden. Bij het voorzitje moeten alleen de voetenbakjes er nog even aan, maar dat is drie tellen werk. Het achterzitje past op bijna alle dragers”, zegt Kant. “Voor consumenten telt het montagegemak na aankoop misschien wat minder, omdat wij het zitje voor ze bevestigen. Het is wellicht anders wanneer ze online kopen of de zitjes vaak uitwisselen tussen fietsen.”

Duurzaam product

De winkelverkoper van Luijendijk Fietsen merkt dat consumenten steeds scherper zijn op duurzame aspecten van producten. Op dat vlak scoort Qibbel volgens hem prima. Het voor- en achterzitje van de Qibbel Air hebben een rugleuning van slijtvast mesh. “Daardoor gaan ze langer mee.” De producten worden bovendien in Nederland gemaakt. “Dat zorgt voor minder transportbewegingen en meer, betere controle over de productie en leveringen. Consumenten zijn productie dicht bij huis de laatste jaren meer gaan waarderen.” Extra pluspunt: “Er zit geen overtollig plastic verpakkingsmateriaal omheen als je de Qibbel-doos opent.”

Alle kilootjes tellen

Ook Van Huigevoort Tweewielers in Tilburg vindt de producten van Qibbel een waardevolle toevoeging aan het assortiment. Al meer dan tien jaar is de speciaalzaak dealer. “Of je het nou over het voor- of achterzitje hebt, het is altijd lichtgewicht. Voor een moeder die met meerdere kindjes of met één kind en veel andere spullen gaat fietsen, is dat een belangrijk ding. Alle kilootjes die je niet hoeft mee te nemen, tellen natuurlijk”, zegt Christel van Huigevoort. 

Van Huigevoort Tweewielers in Tilburg vindt de producten van Qibbel een waardevolle toevoeging aan het assortiment.
Van Huigevoort Tweewielers in Tilburg vindt de producten van Qibbel een waardevolle toevoeging aan het assortiment.

Gemak van vroeger

“We gaan al heel wat jaren mee in de tweewielerindustrie en hebben in de loop der tijd veel ingewikkelde bevestigingssystemen voorbij zien komen. Qibbel houdt het juist eenvoudig. Het Qibbel Air-achterzitje en de Qibbel 6+ Junior bieden het gemak van vroeger: je kunt ze simpel met een draaiknop op de bagagedrager klemmen. Als opa en oma het zitje even willen lenen voor een fietsrit met hun kleinkind, zet je het zitje in no time over op de andere fiets. Er is geen gedoe. In het geval van het Qibbel Air-zitje monteer je eerst een klem aan het stuur en daarna kun je het zitje in- en uitklikken. Ook dat werkt simpel.”

Overzichtelijke presentatie

Van Huigevoort Tweewielers heeft de zitjes en accessoires van Qibbel mooi en overzichtelijk gepresenteerd in een schap van twee meter breed. Boven hangen de voorzitjes, onder de achterzitjes- en stoeltjes en in het midden de bijpassende accessoires, zoals het windscherm. “Voor klanten is het in één oogopslag duidelijk wat er verkrijgbaar is”, zegt Van Huigevoort, die gebruik maakt van Qibbels presentatie-elementen. “Daarnaast hebben we in de winkel een moederfiets aangekleed met het Qibbel Air-voorzitje in Nijntje-stijl. Zo kunnen consumenten direct zien hoe een stoeltje staat. Dit vergroot bovendien de upsellingkansen bij verkoop van een moederfiets.”

Dit artikel is gesponsord door Qibbel.

Foto: Merida.

Merida Benelux start met SmartFit systeem

In het Merida Experience Center in Apeldoorn is een nieuw hulpmiddel beschikbaar: het SmartFit-systeem, dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie - waaronder kunstmatige intelligentie, camera's en lasers - om de ideale framemaat te bepalen. Joop Zandberg uit Grou heeft als eerste fietsenzaak het SmartFit-systemen in gebruik genomen.

Foto: Doortrappen.

Landelijk programma Doortrappen helpt senioren langer veilig te...

Fietsen is gezond, ook op oudere leeftijd. Tegelijkertijd zijn senioren kwetsbaar in het verkeer. Het landelijke programma Doortrappen zorgt ervoor dat mensen zo lang mogelijk veilig kunnen blijven fietsen. Fietsenwinkels kunnen aanhaken bij zo'n bijeenkomst of er zelf één organiseren.

Krijg meer inzicht in ABUS-producten tijdens fabrieksbezoek

Krijg meer inzicht in ABUS-producten tijdens fabrieksbezoek

Als retailer in de tweewielerbranche is het belangrijk om de producten die je aanbiedt tot in detail te kennen. ABUS biedt dealers de kans om een kijkje achter hun schermen te nemen tijdens een tweedaags fabrieksbezoek in Duitsland. Marketingmanager Dennis van Iperen: "Hierdoor krijgen we vaak fans voor het leven."

Oest geniet van het persoonlijk contact als vertegenwoordiger voor Freebike: "Ik laat graag mijn gezicht zien, zelfs zonder afspraak. Dat werkt gewoon het beste." (Foto's Ruud Dilling)

Vertegenwoordiger Peter Oest van Freebike maakt werkweek van 'maar'...

Ondanks zijn middelbare leeftijd is Peter Oest nog een 'broekie' in de vertegenwoordigerswereld. Hij had 25 jaar een fietsenzaak in Groningen en nam toen ook Freebike op in het assortiment. Na verkoop van zijn winkel besloot hij vertegenwoordiger te worden voor het merk. In plaats van 60 uur als ondernemer werkt hij nu nog 'maar' 40 uur en dat bevalt hem prima.