Volgens Cannondale heeft Fierkens ermee ingestemd aan te blijven om de succesvolle overgang te begeleiden en het vierjarige Europese plan dat hij in 2019 heeft gemaakt, af te maken. De aansturing van de verkoopteams van Cannondale zal worden overgenomen door Nick Hage en Frank van Dulmen.
Nieuwe organisatiestructuur
In een persverklaring over het vertrek van Fierkens zegt Marco Kind, Managing Director van Cannondale: “Met de nieuwe wereldwijde langetermijnstrategie wil Cannondale het profiel van het merk in belangrijke categorieën versnellen en een diepere band met rijders smeden.”
Marco Kind was eerder Managing Director bij Focus Bikes en trad in maart bij Cannondale in dienst. Hij geeft aan dat er een nieuwe organisatiestructuur zal worden opgezet, waardoor het Amerikaanse merk dat eigendom is van Pon.Bike sneller kan innoveren, sneller kan handelen en de marketing kan verbeteren.
Strategie kent drie prioriteiten
De nieuwe wereldwijde langetermijnstrategie draait om drie prioriteiten: duidelijkheid, eenvoud en eenwording. Cannondale wil in de toekomst grote investeringen doen in verschillende kerngebieden van het bedrijf, waaronder merk en marketing, productinnovatie en verkoop en operationele uitmuntendheid.
Overgang naar uniforme stuctuur
Naast het investeren in het merk en het opschalen van de inspanningen op marketinggebied, stapt Cannondale over van een regionale teamstructuur naar een uniforme structuur. Volgens Cannondale zal dit teams van over de hele wereld samenbrengen om nauwer samen te werken, strak afgestemd op de strategie, en hun lokale expertise te gebruiken om de dealer- en rijderservaring te verbeteren.
Cannondale werd in oktober 2021 overgenomen door Pon.Bike. Volgens de persverklaring gaat het merk in de nieuwe structuur ‘gebruikmaken van de competenties en de omvang van Pon.Bike om de belangrijkste operationele gebieden verder te verbeteren’.
Geen regionale managers meer
Eugène Fierkens gaf in oktober 2020, als algemeen directeur van Cycling Sports Group Europe, in een interview met Tweewieler aan dat hij zijn stempel wilde drukken op de merken Cannondale en GT en veranderingen wilde doorvoeren in “de verouderde 'modeljaar'-mentaliteit in de fietsindustrie”.
In de persverklaring zegt Cannondale: “Onder Fierkens' leiding heeft het Cannondale Europe team Cannondale teruggebracht als een van de toonaangevende merken in Europa, door grote verkoopsuccessen te boeken, de relaties met de dealers te versterken en een getalenteerde en energieke organisatie op te bouwen die klaar is om Cannondale naar het volgende niveau te brengen.”