In nieuwe Cannondale-organisatie geen plek voor Eugène Fierkens

In nieuwe  Cannondale-organisatie geen plek voor Eugène Fierkens
Eugene Fierkens maakte in januari 2019 de overstap naar Cycling Sports Group (CSG) Europa. Na 14 jaar bij Specialized is hij geen onbekende in de fietsindustrie.

Cannondale heeft eind vorige week een nieuwe wereldwijde langetermijnstrategie bekendgemaakt. Er wordt een nieuwe organisatiestructuur opgezet, zonder regionale general managers. Gevolg hiervan is dat er geen plek mee is voor Eugène Fierkens, General Manager van Cannondale Europe.

Volgens Cannondale heeft Fierkens ermee ingestemd aan te blijven om de succesvolle overgang te begeleiden en het vierjarige Europese plan dat hij in 2019 heeft gemaakt, af te maken. De aansturing van de verkoopteams van Cannondale zal worden overgenomen door Nick Hage en Frank van Dulmen.

Nieuwe organisatiestructuur

In een persverklaring over het vertrek van Fierkens zegt Marco Kind, Managing Director van Cannondale: “Met de nieuwe wereldwijde langetermijnstrategie wil Cannondale het profiel van het merk in belangrijke categorieën versnellen en een diepere band met rijders smeden.”
Marco Kind was eerder Managing Director bij Focus Bikes en trad in maart bij Cannondale in dienst. Hij geeft aan dat er een nieuwe organisatiestructuur zal worden opgezet, waardoor het Amerikaanse merk dat eigendom is van Pon.Bike sneller kan innoveren, sneller kan handelen en de marketing kan verbeteren.

Strategie kent drie prioriteiten

De nieuwe wereldwijde langetermijnstrategie draait om drie prioriteiten: duidelijkheid, eenvoud en eenwording. Cannondale wil in de toekomst grote investeringen doen in verschillende kerngebieden van het bedrijf, waaronder merk en marketing, productinnovatie en verkoop en operationele uitmuntendheid.

Overgang naar uniforme stuctuur

Naast het investeren in het merk en het opschalen van de inspanningen op marketinggebied, stapt Cannondale over van een regionale teamstructuur naar een uniforme structuur. Volgens Cannondale zal dit teams van over de hele wereld samenbrengen om nauwer samen te werken, strak afgestemd op de strategie, en hun lokale expertise te gebruiken om de dealer- en rijderservaring te verbeteren.
Cannondale werd in oktober 2021 overgenomen door Pon.Bike. Volgens de persverklaring gaat het merk in de nieuwe structuur ‘gebruikmaken van de competenties en de omvang van Pon.Bike om de belangrijkste operationele gebieden verder te verbeteren’.

Geen regionale managers meer

Eugène Fierkens gaf in oktober 2020, als algemeen directeur van Cycling Sports Group Europe, in een interview met Tweewieler aan dat hij zijn stempel wilde drukken op de merken Cannondale en GT en veranderingen wilde doorvoeren in “de verouderde 'modeljaar'-mentaliteit in de fietsindustrie”.
In de persverklaring zegt Cannondale: “Onder Fierkens' leiding heeft het Cannondale Europe team Cannondale teruggebracht als een van de toonaangevende merken in Europa, door grote verkoopsuccessen te boeken, de relaties met de dealers te versterken en een getalenteerde en energieke organisatie op te bouwen die klaar is om Cannondale naar het volgende niveau te brengen.”



Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.

Arnold Koopmans, voorzitter vArnold Koopmans, voorzitter van de Gazelle Dealervereniging. (Foto: BOVAG)

Gazelle Dealervereniging praat over Gazelle Connect

De Gazelle Dealervereniging, die door BOVAG gefaciliteerd wordt, kijkt terug op een constructief jaar waarin het overleg met Gazelle goed is verlopen. In de bijeenkomsten passeerden vele Gazelle-specifieke onderwerpen de revue, waarbij Gazelle Connect een veelbesproken thema was.

Joris Smink, salesmanager Tweewiel bij de ANWB: 'sinds een paar maanden zien we de diefstalfrequentie stabiliseren.'

ANWB: 'We zijn op de goede weg in de strijd tegen fietsdiefstal'

Maatregelen om het fietsdiefstalprobleem in te dammen, werpen langzaamaan zijn vruchten af. Op basis van cijfers lijkt het erop dat de diefstalfrequentie zich stabiliseert. De ANWB is blij, maar juicht nog niet te vroeg. "We zoeken naar nieuwe mogelijkheden en willen ondernemers daarbij betrekken."