Leaseconcept ontzorgt retailer, leasemaatschappij en consument

Leaseconcept ontzorgt retailer, leasemaatschappij en consument
Jeroen Schrijver (links) en Lennart van Aggele over toename in fietsleasing.

Met het leaseconcept staan bij Dynamo Retail Group alle seinen op groen voor de grote doorbraak van zakelijke fietsleasing. Daarmee ontzorgt ze retailers, leasemaatschappijen en consumenten. Spil van het concept is de Leasefiets Servicepas en de achterliggende database waarin alle geldende afspraken per maatschappij zijn vastgelegd.

Fietsleasing is absoluut geen nieuw fenomeen voor Dynamo Retail Group. Al sinds 2014 is ze actief in deze markt. In eerste instantie was het private lease dat de klok sloeg; inmiddels ligt de focus sterker op de zakelijke kant. Eind 2019 voerde Dynamo Retail Group de Leasefiets Servicepas in. Het was de reactie op de zet van de overheid, die de positie van de zakelijke leasefiets en de bijtelling voor privégebruik gelijkstelde aan de auto van de zaak.

'Consumenten kunnen inmiddels ook rechtstreeks een fiets leasen via de webshops van Bike Totaal en Profile'

“De verwachting was dat zakelijke fietsleasing in 2020 echt los zou komen. Door het coronavirus liep die ontwikkeling helaas wat vertraging op. Maar toch, het komt eraan, net als in Duitsland en België waar fietsleasing nu al een enorm deel van de markt in bezit heeft. Zeker als de overheid het gebruik van de fiets verder gaat stimuleren en de bijtellingsregeling aantrekkelijker maakt, zullen nog meer consumenten bij hun werkgever aankloppen voor de mogelijkheden voor een leasefiets. Daarnaast kunnen consumenten inmiddels ook rechtstreeks een fiets leasen via de webshops van Bike Totaal en Profile”, zegt commercieel manager Nederland, Lennart van Aggele.

Centrale afspraken voorwaarden

Het leasefietsconcept van Dynamo Retail Group is in alle facetten ontzorgend. Het in Amersfoort gevestigde bedrijf heeft inmiddels met ruim tien (grote) leasemaatschappijen centrale afspraken gemaakt over de fietsleasevoorwaarden. Daartoe behoren ook maatschappijen die primair actief zijn in de autolease en daarnaast graag een leasefiets aanbieden. De afspraken per maatschappij staan in een database.
Zodra een werkgever een overeenkomst met een maatschappij sluit, kan de werknemer pijlsnel een leasefiets via een fietsenzaak uit het Dynamo-netwerk geleverd krijgen.

“Het is richting de leasemaatschappijen, en dus ook richting de werkgevers, zeer krachtig als je kunt zeggen dat we een netwerk van 550 professionele winkels in Nederland hebben. Er zit altijd wel een Bike Totaal of een Profile ‘de Fietsspecialist’ in de buurt van de werknemer. En elke winkel levert ook nog eens alle A-merken. Voor de leasemaatschappijen is het heel gemakkelijk als ze met één partij afspraken kunnen maken over de uitlevering en service en onderhoud van die fietsen”, zegt Jeroen Schrijver, ICT & business development manager.

Leasefiets Servicepas

Voor service en onderhoud is er de Leasefiets Servicepas. Die maakt de retailer in één oogopslag duidelijk welke afspraken voor de desbetreffende fiets zijn overeengekomen. Schrijver: “Voor de werkplaatsmedewerker is het lastig de afspraken per maatschappij paraat te hebben. Moet ik voor reparaties eerst goedkeuring vragen of mag ik direct beginnen? Wat mag ik wel of niet claimen? Mag ik tegen het einde van het contract nog wel repareren? Bij wie moet ik factureren? In de pas staat dit alles vastgelegd. Door de postcode van de klant in te voeren of de pas aan te nemen, ziet de medewerker direct welke leasemaatschappij erachter zit en wat de afspraken zijn.”

Sterkere binding

Er ontstaat met de Leasefiets Servicepas een sterkere binding tussen retailer en consument. “We kunnen klanten geautomatiseerd oproepen om terug te komen voor service en onderhoud. Als er straks meer connected e-bikes geleaset worden, zijn die meldingen niet altijd meer tijdsgebonden, maar gebaseerd op kilometers en gebruik. Zo wordt dat heel persoonlijk. Voor leasemaatschappijen is dat fijn. Want zo kunnen wij aantonen dat onze retailers de fietsen goed onderhouden. Ze behouden een mooie restwaarde aan het einde van de contracttijd”, zegt Schrijver.

Begin november was Dynamo Retail Group vertegenwoordigd op de Future Fleet&Mobility Experience 2021. Van Aggele: “Daar hebben we met veel geïnteresseerde leasemaatschappijen gesproken. Die koppelen we nu aan ons netwerk van ondernemers. Met dit soort events proberen we de leasemarkt stapsgewijs te vergroten.”

Dit artikel is gesponsord door DRG.

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.