Stilte na de storm? BLOG Maarten Akkers

Stilte na de storm? BLOG Maarten Akkers
Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Al anderhalf jaar lopen we in de fietsenbranche de benen onder ons lijf vandaan om de vraag van onze klanten bij te kunnen houden. Maar eens zal toch het moment komen dat deze storm een beetje gaat luwen.

 Dan is het natuurlijk zaak dat de kassa’s blijven rinkelen. BOVAG-leden hebben daarvoor een heel handig hulpmiddel in de vorm van een compleet eigen platform: viaBOVAG.nl. Dat begon een jaar of drie geleden als etalage voor de gebruikte auto’s van BOVAG-autobedrijven, maar is intussen uitgegroeid tot het grootste mobiliteitsplatform van Nederland.

Reclamecampagnes trekken miljoenen bezoekers

Met een groot aanbod van auto’s, motoren, campers, caravans en uiteraard ook fietsen, allemaal van BOVAG-leden met alle zekerheden van dien voor de consument. De grote reclamecampagnes zorgen ervoor dat intussen miljoenen bezoekers per maand de site weten te vinden. En daar zit geheid die ene klant tussen die geïnteresseerd is in úw fietsen.

Deelnemen is tot 1 januari 2022 helemaal gratis”

Voor de BOVAG-leden is er geen enkele reden om dit platform links te laten liggen, want deelnemen is tot 1 januari 2022 sowieso helemaal gratis en het plaatsen van advertenties gaat heel simpel en snel via automatische koppelingen met het eigen kassasysteem.

Opgezet op verzoek van de leden

BOVAG heeft deze site destijds overigens opgericht op speciaal verzoek van de eigen leden, die steeds meer macht voelden van de autowebsites en ook bijvoorbeeld Marktplaats. Daar doen de exploitanten toch vooral hun best om bezoekers zo lang mogelijk op die site vast te houden, om ze vervolgens ook te bestoken met allerlei advertenties die niks met uw aanbod hebben te maken. Of juist wel, en dan voor producten die u ook graag zelf wil verkopen, zoals financieringen, verzekeringen en accessoires.

Op viaBOVAG dus niets van dat alles: gewoon uw eigen producten in een aantrekkelijke online showroom en direct contact als er concrete interesse is om tot zaken te komen. BOVAG en Bovemij hebben hiervoor hun nek uitgestoken, zodat u er de vruchten van kunt plukken. 

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.