Meten is Weten: BLOG Maarten Akkers

Meten is Weten: BLOG Maarten Akkers
Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

BOVAG gaf afgelopen maand een gedetailleerd inzicht in de gevolgen van de coronacrisis voor het fietsgebruik in Nederland. Er werd flink meer gefietst. Maar blijft dit zo? Belangrijk is te blijven meten en zo te weten.

Door middel van een analyse van CBS-cijfers werd duidelijk dat er in 2020 door de lockdowns en het thuiswerken weliswaar zo'n 13 procent minder is gefietst dan in 2019, maar er werden wel maar liefst 30 procent méér kilometers per fiets afgelegd voor recreatieve doeleinden. Dus een pleziertocht per e-bike, wielrenrondjes of op avontuur met de mountainbike. En dat hebben we geweten in onze winkels, want dit soort fietsen waren niet aan te slepen en er ontstonden zelfs lange wachttijden. Als gevolg van de coronamaatregelen wereldwijd in combinatie met de grote vraag worden we overigens nog altijd geconfronteerd met leveringsproblemen.

Blijven we in een hosanna-stemming?

Voor de vakhandel is het nu interessant om te zien wat er de komende jaren gaat gebeuren. De verwachting is dat het grotendeels thuiswerken voor veel kantoorpersoneel een blijvertje is en de vraag is of de woon-werkkilometers zullen herstellen richting het oude niveau. Gaat dat invloed hebben op de fietsverkoop, of op concepten zoals fietslease? Werkgevers lijken intussen vaker te gaan kiezen voor een mobiliteitsbudget in plaats van leaseauto's en er komt wellicht sneller dan gedacht een kentering richting meer bewustzijn over het dagelijks vervoer; groener en gezonder. Dus dat zou positief uit kunnen pakken. Momenteel is de onzekerheid daarover echter nog groot.
Datzelfde geldt voor het recreatieve fietsen: blijft iedereen de pleziertochtjes maken nu ook de sportscholen en verenigingen weer open zijn, nu we weer 'gewoon' op vakantie kunnen of een weekendje weg? Het is belangrijk om dat in de gaten te blijven houden en daarvoor houdt BOVAG namens de branche nauwlettend een vinger aan de pols. Wij blijven de cijfers dus monitoren, want meten is weten! En alleen met goed marktinzicht kunt u als ondernemer de juiste keuzes maken.

OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."