Met veel enthousiasme werd Muon begin dit jaar tijdens een online sessie voor Nederlandse fietsspeciaalzaken gelanceerd. Tijdens de voorbije Eurobike in Friedrichshafen is het merk ook internationaal gelanceerd, wat direct de nodige leads heeft opgeleverd, enerzijds van dealers, anderzijds van potentiële distributeurs.
“Muon is nu operationeel in de Benelux en in het westen van Duitsland en start in Zwitserland. De verwachting is dat we op korte termijn starten met de verkoop in andere Europese landen. Hierover voeren we nu gesprekken”, aldus Jan de Jong.
Sportief en energiek
De kracht van Muon zit hem in het concept, dat zich laat typeren als sportief en energiek. Op dat laatste is de naam gebaseerd. Een muon is een minuscuul elementair deel dat ruim tweehonderd keer de energie van een elektron bevat. “Die energie vind je overal bij Muon terug: in de ondersteuning, in de geometrie, bij de mensen achter Muon. En juist ook bij onze dealers die achter het merk staan. Hun enthousiasme brengen ze vol energie over op consumenten.
Dat kán ook: Muon biedt een prachtig sportief programma aan e-bikes in het midden- en hogere segment. Met goede designs en innovatieve technieken. Er wordt druk gewerkt aan de lancering van een aantal nieuwe modellen. Twee daarvan zijn tijdens de Eurobike en Vélovak gepresenteerd.”
Dealer onomstootbaar
Muon werkt aan een selectief en exclusief dealernetwerk. Tweewielerzaken met interesse dienen in de eerste plaats het enthousiasme voor Muon te delen.
Daarnaast moeten zij in staat zijn eerstegraads service te verlenen. “We hebben een formule waarbij we de dealer exclusiviteit geven, op voorwaarde dat hij begrijpt dat hij een voorname functie in de keten heeft. De dealer is het eerste aanspreekpunt voor consumenten. Hij is zeer belangrijk voor klantcontact, maatwerk en service. Zijn toegevoegde waarde bestaat ook uit het aanbod van benodigde accessoires. Die vergroten het fietsplezier”, aldus De Jong.
Muon levert haar elektrische fietsen altijd via fysieke dealers uit. Nu en in de toekomst. “Onze communicatie wordt intensiever en gebeurt steeds vaker via het web en social media. We staan daardoor steeds meer in direct contact met de eindgebruiker. Klanten kunnen straks rechtstreeks vanaf onze site een bestelling plaatsen. Maar de positie van de dealer blijft onomstootbaar: hij blijft aan zet voor de uitlevering en zaken als maatwerkservice, onderhoud en, niet op de laatste plaats, het verkopen van fietsplezier.”
Lijnen met dealernetwerk kort
Om het succes van dealers te bevorderen, houdt Muon de lijnen met haar dealernetwerk kort. “We gaan ver, vooral ook op het gebied van de doorontwikkeling van modellen. Daar staat bij ons een krachtig accent op. In dit proces is de dealer een belangrijke schakel. Hij ontvangt direct signalen vanuit de markt waar behoefte aan is. Mede op basis van die feedback kunnen wij onze doorontwikkeling sturen. Door op details te letten blijven we zeer dicht op de markt”, zegt De Jong.
“We willen onze modellen stelselmatig aanpassen. We kunnen dat ook. Vanuit onze eigen Dingyu-framefabriek en holding worden we krachtig ondersteund. Ook daar is de drive groot om van Muon een gerenommeerd e-bikemerk te maken.”
Sportief team
Achter de schermen bouwt Muon aan een team dat erop is ingesteld de groei in goede banen te leiden. Muon kiest voor mensen met een energiek en sportief karakter. Oud-wielerprof en NOS-wielercommentator Stef Clement, bijvoorbeeld. Hij is het uithangbord van het merk. Gerrit de Vries (wereldkampioen op de 100 kilometer ploegentijdrit in 1986) is sinds kort accountmanager voor Nederland. Frankie Pattijn, eveneens een bekend oud-profwielrenner, is agent voor de Belgische markt. Er staat een vacature open voor een extra accountmanager.
“Stef Clement is een belangrijk gezicht van Muon. Onze ambassadeur. We hebben een mooi programma met hem afgestemd. Hij gaat bijvoorbeeld nieuwe dealerpunten officieel openen en overhandigt dan symbolisch de eerste Muon. Samen met de desbetreffende dealer gaan we daaromheen lokaal voor reuring zorgen. Zowel off- als online. In overleg met dealers stemmen we het moment af. De aanwezige capaciteit heeft wel zijn limiet. Een kerst- en eindejaarsshow is natuurlijk ook interessant.”
Innovatiekracht
Hoewel Muon pas net is gestart met de uitlevering van de eerste modellen, is het innovatieteam van Muon al drukdoende met nieuwe innovaties. Op Eurobike en Vélovak toonde Muon haar dealers twee nieuwe concepten, de Converge en Sense. De Converge is een trekkingbike met een maximumcapaciteit van 1288 Wh. (1036 Wh. plus range extender 252 Wh.) en de Sense een moderne, strak vormgegeven urban new wave e-bike met vaste voorvork. “Deze modellen hebben veel aandacht gekregen tijdens beide shows.”
Voor Muon heeft ook de integratie van een connectiviteitsoplossing met GPS-sensor hoge prioriteit. “We bereiden een introductie voor en passen de technologie voor het eerst toe op het Invite-model. We werken daarbij samen met Connected en KPN. Voor Muon ligt het zwaartepunt niet alleen op diefstalprotectie; het gaat ons vooral om versterking van de relatie tussen Muon, dealer en klant en de verregaande servicemogelijkheden die daarmee mogelijk worden.” De Jong doelt hierbij op de volg- en pushmogelijkheden. “Heeft een e-bike onderhoud nodig, dan ontvangt de klant een melding om naar zijn dealer te gaan voor een check. Met connectiviteit is veel mogelijk.”
De integratie van de connectiviteitsoplossing gaat gepaard met de
lancering van een Muon-specifieke verzekering. Die komt er met Kingpolis. “Met Kingpolis bieden we al online vanuit ons dealerportal diverse verzekeringen aan, waaronder een accuverzekering die altijd uitkeert bij accuproblemen.”
Dit artikel is gesponsord door Timyo