Cortina koerst in België op groei

Cortina koerst in België op groei

Kruitbosch opereert sinds vorig jaar met een dedicated sales- en marketingteam voor België. Dit wordt nu uitgebreid met de lancering van de Belgische website cortinabikes.be en een lokale editie van het 'lookbook' met een aangepast assortiment.

Hiermee focust Kruitbosch op de groei van e-bikes in België. Kruitbosch behaalde met Cortina het afgelopen jaar een mooie omzetstijging op de Belgische markt. België veroveren is de eerste stap voor de internationalisering van Cortina waarmee Kruitbosch in 2006 startte.

Nog veel groeipotentieel in België

Kruitbosch brengt met Cortina het komende seizoen een sterk aanbod van hippe e-bikes op de markt. Daarmee ziet het merk volop mogelijkheden naast de traditionele fietsmerken. “Alhoewel we al een aantal jaren actief zijn op de Belgische markt, zien we nog veel groeipotentieel en ruimte op de markt voor de trendy stadsfietsen en e-bikes van Cortina”, aldus Jan Van Beek, sales manager België.
Het assortiment is aangepast met modellen speciaal voor België. Naast een sterke collectie wordt nu ook een speciale website voor België gelanceerd. Sarah Van Haute, marketeer België die sinds september 2020 aan boord is, licht toe: “Cortina is een merk dat de voortrekkersrol op zich neemt qua ontwikkeling en design met een modieuze en kleurrijke fietscollectie. De nieuwe merkcampagne van Cortina is hier een mooi voorbeeld van. We maken een statement, spelen met kleur, tonen lef en onderscheiden ons op deze manier.”

Cortina-community met 5 specifieke doelgroepen

Cortina betrekt bij ontwikkeling van haar (elektrische) fietsen graag de eigen community, om zoveel mogelijk aansluiting te vinden bij hun wensen. Hiervoor werden 5 specifieke doelgroepen opgezet waarvoor het merk ontwerpt. Op deze manier zet Cortina breed in op de markt en sluit ze zowel met een praktische transportfiets, als stevige family bike of snelle e-bike aan op de behoefte van de verschillende doelgroepen.

Customer journey Belgische consument in kaart

Het merk zal de customer journey van de Belgische consument in kaart brengen om hem of haar zo goed mogelijk te begeleiden in de zoektocht naar de juiste fiets. Dit gebeurt met behoud van de merkidentiteit die het merk uniek maakt. Daarnaast wil Cortina de samenwerking met de Belgische dealer intensiveren en het dealernetwerk uitbreiden.

Ananda lanceert direct-to-dealer Europees Callcenter

Ananda lanceert direct-to-dealer Europees Callcenter

Ananda is een Chinese fabrikant van elektrische aandrijfsystemen. Het bedrijf startte in september met de massaproductie van een nieuwe M5000 middenmotor. In november heeft Ananda een callcenter geopend op het hoofdkantoor in Arnhem.

Tomi Viiala (rechts).

Ahooga verder met voormalig Stromer-ceo Tomi Viiala

Vouwfietsenproducent Ahooga heeft Tomi Viiala benoemd als adviseur van de raad van bestuur. Hij gaat Ahooga ondersteunen bij de uitbreiding van het dealernetwerk en het stimuleren van strategische groei in Europa.

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.

Groei markt tweedehands speed pedelecs in België, nieuwe modellen in de min

Groei markt tweedehands speed pedelecs in België, nieuwe modellen in...

De tweedehandsmarkt voor speed pedelecs blijft stijgen in België, met een plus van 7,6% in november 2024. Tegelijk daalde de verkoop van nieuwe modellen met 15,1%. Het marktaandeel van tweedehands fietsen klom t/m november dit jaar naar 38,4%, wat een duidelijke voorkeur voor tweedehands toont. Ondanks deze trend wordt een herstel voor nieuwe modellen in 2025 verwacht.