ANWB: 'Online belangrijk, vakhandel maakt plaatje compleet'

ANWB: 'Online belangrijk, vakhandel maakt plaatje compleet'

Met 4,7 miljoen leden heeft de ANWB de fietstrends onder consumenten scherp in het vizier. De toenemende populariteit van (elektrisch) fietsen, de groei in online verkoop en de switch van bezit naar gebruik zijn enkele van de ontwikkelingen die bij de ANWB merkbaar zijn. "De vraag is nu: hoe gaat de fietsvakhandel hiermee om?", zegt Joris Smink, salesmanager Tweewiel bij de ANWB.

“Tot dusver heeft de vakhandelaar altijd een groot aandeel gehad in de fietsverkoop en -service. Het verdienmodel heeft jaren vooral in de marge op fietsen gezeten en het volume dat daarmee gepaard ging. De werkplaats was daarbij veelal ondersteunend. Bijverdiensten kwamen in de vorm van verzekeringen, onderdelen en accessoires. Dat model verandert nu snel. De volumes concentreren zich meer bij grote aanbieders, wat ten koste gaat van de inkoopkracht van aanbieders met kleine volumes. We zien ook een verschuiving in de keten, waarbij de margeverdeling verandert. Er zijn bijvoorbeeld fietsfabrikanten die zelf leads genereren. Zij gebruiken een deel van de marge om de kosten daarvan te dekken. En je ziet nieuwe toetreders in de markt zoals leaseplatforms.”

Grotere volumes

Die trend gaat naar verwachting verder. “De aanbieders met een groot bereik en volume zullen zich door ontwikkelen in het bereiken van nog meer mensen en verwerken van nog grotere volumes. De specialist zal zich met focus op maatoplossingen juist op dat gebied veel meer ontwikkelen. De leaseplatforms bereiken met hun expertise de zakelijke markt. Een advies voor eenieder zou kunnen zijn: accepteer dat je rol en het verdienmodel kan veranderen. Zie die verandering niet als een bedreiging, maar als een kans. Vraag je daarbij af wat jouw passende rol is in de keten. Waar zit jouw verdienmodel? Maak keuzes en wacht daar niet te lang mee. Op die manier kun je de toekomst omarmen.”

Sterke vakhandel

Met 4,7 miljoen leden is de primaire taak van de ANWB de belangenbehartiging van consumenten. Tegelijkertijd spant de ANWB zich op B2B-niveau in voor een sterke vakhandel, onder andere door het organiseren van kennissessies en door ondersteuning van de verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar.

De positie van de vakhandel is en blijft sterk, dat staat voor mij vast”

“We helpen ondernemers graag en daarmee dragen we ook nog eens bij aan onze organisatiedoelstelling. Consumenten ervaren dan betere service in de winkels. Wij werken samen met kwaliteitspartners, mede omdat onze leden steeds meer de weg naar onze partners vinden. Door het aanbod van deze partners te koppelen aan de vraag van onze leden, realiseren we een mooie win-winsituatie. De ANWB private fietslease-propositie is daar een mooi voorbeeld van. We zijn daarmee een intermediair tussen leden en de vakhandel. In ons netwerk hebben we enerzijds de leden die graag fietsen. Anderzijds hebben we de partners die een fiets perfect rijklaar kunnen uitleveren. Voeg daar nog een ANWB- fietsverzekering inclusief ANWB-pech-hulp bij en het plaatje is compleet!”

Complete plaatje

Joris Smink, ANWB

Voor vakhandelaren wacht er een mooie toekomst, mits zij meegaan met de ontwikkelingen en niet blijven vastklampen aan het verleden.
“De positie van de vakhandel is en blijft sterk, dat staat voor mij vast. Neem onze online e-bikevergelijker: die trekt één miljoen bezoekers per jaar. Consumenten oriënteren zich meer online, maar gaan vervolgens bijna allemaal naar de vakhandel om de fiets te voelen en te testen. Online is een belangrijk medium in de customer journey, maar de fysieke handel zorgt voor het complete plaatje. Met elkaar hebben we een fantastische toekomst in het verschiet. Wij zijn er klaar voor!"

Dit artikel is gesponsord door ANWB

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.