Get Urbanized
Get Ubranized is de campagnenaam die ABUS in de maanden mei en juni uitdraagt. Urbanized staat voor de urban fietser die de fiets functioneel gebruikt, bijvoorbeeld voor woon-werk-verkeer of een ritje naar familie of de winkel. De campagne stond al in de planning voor alle coronamaatregelen, maar sluit nu naadloos aan nu het openbaar vervoer en verkeer weer op gang komen na het versoepelen van alle maatregelen.
In de campagne worden dagelijkse situaties geschetst zoals drukte in het openbaar vervoer, files en overvolle parkeerplaatsen. De Duitse fabrikant van veiligheidsproducten moedigt aan om de switch te maken naar de fiets. Want wat is nu prettiger dan in de lente- en zomermaanden de fiets te nemen in plaats van in de file te staan of de drukte in het openbaar vervoer op te zoeken? Doel in Nederland is om via social media 2 miljoen mensen te bereiken met deze campagne.
Bekijk de bewustwordingsvideo hieronder.
Hoofdletsel bij fietsers
De cijfers liegen er niet om. 'Hoofdletsel voornaamste doodsoorzaak bij fietsers' was de kop van een artikel in Trouw op 13 mei jongstleden. In dit artikel worden de cijfers van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) geanalyseerd. Vorig jaar vielen er in Nederland 661 verkeersdoden. Uit onderzoek blijkt dat 45 procent van de verkeersdoden die in het ziekenhuis overlijden fietsers zijn. De overgrote meerderheid hiervan is 70-plus, over het algemeen berijders van een e-bike.
Eerder dit jaar werd een schatting gemaakt door de SWOV dat er ongeveer 85 verkeersdoden voorkomen hadden kunnen worden indien men een fietshelm had gedragen. Voor de verkeersveiligheid heeft dit dus een positief effect. Voor ABUS, inmiddels autoriteit op het gebied van hoofdbeveiliging, zaak om hier actie op te ondernemen.
Promopakket: fietshelm een kopzorg minder
De missie van ABUS is de wereld een stukje veiliger maken. In dit geval in de vorm van het aantal verkeersslachtoffers omlaag te brengen. “We hebben hiervoor de juiste producten, we willen mensen echt bewust maken van het feit dat het dragen van een helm het verschil kan maken.’’
Speciaal voor de vakhandel in Nederland is er een promopakket samengesteld om de bewustwording onder de berijders van een elektrische fiets te vergoten. Dit promopakket is gratis aan te vragen bij ABUS. Dit pakket bevat een poster (A1) en een aantal consumentenbrochures met facts & figures voor de bewustwording en de meest geschikte helmen voor e-bike-berijders. Om nog meer aandacht te genereren in de winkel zijn er roll-up banners verkrijgbaar.
Stichting Fietshelm is Hoofdzaak
De Stichting Fietshelm is Hoofdzaak is opgericht door kinder- en traumachirurg William L. M. Kramer. De missie van dokter Kramer is om de verkeersveiligheid van kinderen onder de 12 jaar op de fiets te verbeteren. Dit door het vergroten van het bewustzijn van het gebruik van een fietshelm onder deze doelgroep en de ouders daarvan te overtuigen. Kramer heeft in zijn carrière als kinder- en traumachirurg veel letsel voorbij zien komen wat voorkomen had kunnen worden door het dragen van een fietshelm.
Inmiddels heeft er met behulp van ABUS een succesvolle pilot gedraaid op het hoofdkantoor van verzekeraar A.S.R. in Utrecht om de bewustwording onder ouders te vergroten. Het plan is om dit komend jaar verder uit te werken.
Vraag hier uw gratis promopakket aan. Voor meer vragen aan de hand van dit artikel kunt u zich wenden tot Maurice de Bekker, maurice.debekker@abus.nl.
Dit artikel is gesponsord door ABUS.