Juncker Bike Parts gaat voor groei met extra services

Juncker Bike Parts gaat voor groei met extra services

Juncker Bike Parts zet in op nog betere dienstverlening, met name op het gebied van logistiek, portfolio en training. Zo wil het bedrijf samen met haar klanten in de Benelux succesvoller zijn. "We zitten al op de goede weg. Niet voor niets hebben de leden van Dynamo Retail Group ons verkozen tot leverancier O&A van 2019. Maar we willen extra stappen zetten", aldus managing director Jurgen Kruitbosch.

Juncker Bike Parts maakt deel uit van een groter, internationaal geheel. Samen met vier distributeurs (Cycle Service Nordic, Comet, Raleigh en Wiener Bike Parts) is het bedrijf vertegenwoordigd in Accell Bike Parts dat Noordwest-Europa en grote delen van Zuid-, Oost- en Centraal-Europa bedient. “Deze overkoepelende businessunit bestaat nu twee jaar. Het doel voor 2020 is om de onderlinge synergie te versterken en zo nog verder te groeien, samen met onze klanten”, zegt Kruitbosch.

Inkopers bundelen krachten

Eén van de concrete acties is de bundeling van de inkoopafdeling. Er komen overall afspraken, waarbij de vijf afzonderlijke distributeurs nog steeds rechtstreeks contact houden met de merkeigenaren. Er is profijt van het schaalvoordeel en de distributeurs werpen een blik in de internationale keuken. “Er is beter zicht op wat de markt doet in bijvoorbeeld Spanje en Italië. Wij signaleren kansen en kunnen daar in onze eigen markt op inspelen”, zegt Kruitbosch.

Internationale systeemkoppeling

Minstens zo belangrijk voor de grote klantenkring is dat de technische systemen van de vijf distributeurs optimaal ingericht worden. Daarbij worden ze gekoppeld. “Als we een product nu niet meer op voorraad hebben, zegt het systeem: geen voorraad meer. Dankzij de internationale koppeling hebben we binnen afzienbare tijd ook toegang tot de voorraden van andere distributeurs. We kunnen zo alsnog leveren, zij het niet de volgende dag.”

Uitbreiding van het portfolio

Juncker Bike Parts staat bekend om haar uitgebreide portfolio met ruim 180 merken. Begin januari zijn Cratoni en Byschulz (bekend van de Speedlifter) daar bijgekomen. Tijdens Velofollies maakt het bedrijf de samenwerking met Selle Italia wereldkundig. Kruitbosch: “Met alle A-merken maken we duidelijke afspraken, waardoor we samen succesvol kunnen zijn. De exclusieve merken zijn voor ons uiteraard het belangrijkst. Ons huismerk XLC, maar ook bijvoorbeeld DT Swiss, Saris, Cateye, Urban Iki, SP Connect en Zipp.”

Meer cross-selling

Juncker Bike Parts maakt tevens werk van cross-selling. “We maken veel mooie accessoires die geschikt zijn voor de fietsen van Koga, Sparta en Batavus. Dat blijven we doen. Sterker nog: de verbinding tussen de Bike- en Parts-afdeling wordt versterkt. Samen zijn we één sterk Accell: een betrouwbare partner in fietsen, onderdelen en accessoires. We werken nu bijvoorbeeld aan een complete tassenserie voor bij de Batavus Finez waarbij het thema veiligheid voorop staat. Tegelijkertijd willen we dit soort mooie accessoires geschikt maken voor gebruik door alle merken.”

Perfecte logistiek

Bestellingen die voor 21.30 uur binnenkomen, worden de volgende dag geleverd. Dankzij het volledig geautomatiseerde magazijn en de snelle orderpicking is het bedrijf in staat om zo’n praktische, late sluitingstijd mogelijk te maken. Het bedrijf levert ook op zaterdag uit en biedt standaard dropshipment aan. Achter de schermen werken ze aan nog een logistieke vernieuwing: same day delivery. “Technisch gezien is het al mogelijk. We willen hierbij tevens de leverbetrouwbaarheid gaan waarborgen.”

Kennisoverdracht

Het trainingsaanbod is ook deze winter een succes gebleken. Zo goed als alle ‘Juniversity’ trainingen waren snel volgeboekt, de laatste worden nu gegeven. “Kennisoverdracht is zeer relevant. We geven trainingen over technische features, upsellingkansen, innovaties en onderhoud. Dat doen we samen met de merkeigenaren. Omdat er zoveel animo is voor de fysieke training, komen we ook met een online oplossing. De kennis wordt nu al ontsloten via Accentry, maar we lanceren eveneens een interactieve e-learningmodule.”

Dit artikel is gesponsord door Juncker.