Blog Bovag-voorzitter: Wees wijs met accu's!

Blog Bovag-voorzitter: Wees wijs met accu's!
Maarten Akkers is voorzitter BOVAG Fietsbedrijven.

Week in, week uit lezen we berichten in de media over brand door accu's. Van laptops, van mobieltjes, van elektrische auto's, maar helaas ook steeds vaker de accu's van elektrische fietsen. Niet zo verwonderlijk natuurlijk, met intussen dik twee miljoen e-bikes in Nederland.

Dat worden er alleen maar meer en dan is het natuurlijk zaak dat de veiligheid van fietsaccu’s met de hoogste prioriteit wordt behandeld. In Nunspeet hebben we helaas kunnen zien wat er gebeurt als een grote partij batterijen in de fik vliegt. Verzekeraars zien de schadelast toenemen en de brandweer trekt ook aan de bel. Zodoende zijn er nu een aantal initiatieven om niet alleen consumenten en ondernemers voor te lichten, maar ook om nieuwe richtlijnen op te stellen voor de opslag van accu’s.

PGS 37-werkgroep

Regels moeten voor fietsondernemers niet een grote last worden”

BOVAG drukt bij deze overlegorganen nadrukkelijk de voet tussen de deur, zodat ervoor gezorgd wordt dat nieuwe regels werkbaar en uniform zijn. Het moet voor de fietsondernemer niet een grote last worden en het kan al helemaal niet zo zijn dat elke gemeente z’n eigen regeltjes gaat bedenken.
In de zogenaamde PGS 37-werkgroep pleit BOVAG samen met de brandweer voor centrale richtlijnen en bij het overleg van het Verbond van Verzekeraars hebben we nadrukkelijk gewezen op de flyers met tips die al verspreid zijn onder de BOVAG-leden.

Veiligheidsvoorschriften lithium-ion accu's

Met die flyers kunt u uw eigen klanten heel eenvoudig voorlichten over het juiste gebruik van de fietsaccu, zodat de levensduur verlengd wordt en de veiligheid prioriteit krijgt. Totdat de PGS 37 er daadwerkelijk is, is er met medewerking van ons bestuurslid Ronald Schot recent een eerste handreiking voor ondernemers gepubliceerd met veiligheidsvoorschriften voor de omgang met nieuwe lithium-ion accu’s. Daarin wordt onder andere beschreven wat voor brandkasten u kunt gebruiken voor de opslag van grote aantallen batterijen.

Veiligheid van u en uw klanten

Voor ingenomen en gerecyclede of gereviseerde accu’s wordt op dit moment ook een handreiking gemaakt, en ook daar is BOVAG uiteraard bij betrokken. Met oog voor het belang van ondernemers neemt BOVAG dus zijn verantwoordelijkheid voor uw veiligheid en die van uw klanten, zodat u nog vele jaren zorgeloos kunt blijven ondernemen. Wees dus wijs met accu’s!

Maarten Akkers
Voorzitter BOVAG Fietsbedrijven

Ananda lanceert direct-to-dealer Europees Callcenter

Ananda lanceert direct-to-dealer Europees Callcenter

Ananda is een Chinese fabrikant van elektrische aandrijfsystemen. Het bedrijf startte in september met de massaproductie van een nieuwe M5000 middenmotor. In november heeft Ananda een callcenter geopend op het hoofdkantoor in Arnhem.

Tomi Viiala (rechts).

Ahooga verder met voormalig Stromer-ceo Tomi Viiala

Vouwfietsenproducent Ahooga heeft Tomi Viiala benoemd als adviseur van de raad van bestuur. Hij gaat Ahooga ondersteunen bij de uitbreiding van het dealernetwerk en het stimuleren van strategische groei in Europa.

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.

Groei markt tweedehands speed pedelecs in België, nieuwe modellen in de min

Groei markt tweedehands speed pedelecs in België, nieuwe modellen in...

De tweedehandsmarkt voor speed pedelecs blijft stijgen in België, met een plus van 7,6% in november 2024. Tegelijk daalde de verkoop van nieuwe modellen met 15,1%. Het marktaandeel van tweedehands fietsen klom t/m november dit jaar naar 38,4%, wat een duidelijke voorkeur voor tweedehands toont. Ondanks deze trend wordt een herstel voor nieuwe modellen in 2025 verwacht.