Nieuwe derailleur-aanbieders uit het verre oosten

Nieuwe derailleur-aanbieders uit het verre oosten
Gaat dit de nieuwe standaard worden voor aandrijvingen zonder voorderailleur? Een 11-52 13-speed cassette van het Chinese S-Ride.

Tijdens de Aziatische beurzen duiken ze steeds vaker op; aanbieders van derailleursystemen waarvan we in Europa nog nooit hebben gehoord. Gezien de kwaliteit en de afwerking van hun producten, zou het met die onbekendheid weleens snel gedaan kunnen zijn.

Rotor was de eerste met een 1x13 aandrijving. Op de Taipei Cycle Show stond deze hydraulisch geschakelde derailleurgroep te blinken.

Eén van de nieuwe merken - ze presenteerden zich onlangs op de Taipei Cycle Show - is het Chinese S-Ride. In navolging van Rotor, hebben zij ook een 1x13-systeem. De set bestaat uit een 13-speed cassette met een ratio van 11-52 en een 13-speed achterderailleur met versteller die specifiek voor deze cassette zijn ontworpen. Opmerkelijk is dat de 11-52-cassette gewoon op een 10/11-speed HG body past. Ze moet worden gecombineerd met een 12-speed ketting.

Derailleurs: minder is meer

Interessant om te zien is dat fabrikanten van derailleursystemen de aandrijvingen met een enkel voorblad steeds verder ontwikkelen. Deze ontwikkeling gaat nu twee kanten op. Voor pure sportprestaties mag het dus 13-speed worden, voor gebruik op een E-bike mag het juist minder zijn. Bij 7- en 8-speed systemen kan de fabrikant namelijk nog een ‘gezonde’ dikte voor de ketting en kransen aanhouden. Daarmee ontwikkelt ze een set, die veel beter bestand is tegen het hoge koppel van een elektrische ondersteuning.

Foto: Innovam.

Innovam faciliteert om samen naar trainingen te rijden

Innovam maakt het voor deelnemers aan trainingen met de online widget 'Slinger' eenvoudiger om samen te rijden. Innovam hoopt carpoolen te simuleren om zo een gemakkelijke en milieuvriendelijkere optie te bieden voor het verkeer naar hun trainingen. Mee kunnen rijden is vooral handig voor BBL-studenten die nog geen rijbewijs hebben.

Veilig en gezond werken: aandachtspunten en verplichtingen

Veilig en gezond werken: aandachtspunten en verplichtingen

Veilig werken is een belangrijk thema in de tweewielerbranche, vooral nu elektrische fietsen steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele fietsen - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daar ging de vierde webinar van OOMT over, die je nu kunt terugkijken.

KMC zorgt voor een langdurig schone smering met de GO WAXED producten. (Foto: David Thörig)

KMC Go Waxed introduceert af fabriek gesmeerde kettingen: tijd...

Een smerige ketting is de vijand van iedere fietsliefhebber. Een goed smeermiddel is daarom de basis voor het behoud. Waxen van de ketting is redelijk nieuw, maar een prima alternatief voor oliën.

Fietsenmakers blijven up-to-date met trainingen van Juniversity

Fietsenmakers blijven up-to-date met trainingen van Juniversity

De fietsbranche maakt razendsnelle ontwikkelingen door, met de ene technologische innovatie na de andere. Dit biedt geweldige kansen, maar brengt ook nieuwe uitdagingen voor dealers met zich mee. Om als dealer bij te blijven, is het cruciaal niet alleen de innovaties te kennen, maar ook te weten hoe je deze in het dagelijks werk toepast. Trainingen zijn daarbij onmisbaar, zowel voor nieuwkomers als voor ervaren fietsenmakers die up-to-date willen blijven.