Eén van de nieuwe merken - ze presenteerden zich onlangs op de Taipei Cycle Show - is het Chinese S-Ride. In navolging van Rotor, hebben zij ook een 1x13-systeem. De set bestaat uit een 13-speed cassette met een ratio van 11-52 en een 13-speed achterderailleur met versteller die specifiek voor deze cassette zijn ontworpen. Opmerkelijk is dat de 11-52-cassette gewoon op een 10/11-speed HG body past. Ze moet worden gecombineerd met een 12-speed ketting.
Derailleurs: minder is meer
Interessant om te zien is dat fabrikanten van derailleursystemen de aandrijvingen met een enkel voorblad steeds verder ontwikkelen. Deze ontwikkeling gaat nu twee kanten op. Voor pure sportprestaties mag het dus 13-speed worden, voor gebruik op een E-bike mag het juist minder zijn. Bij 7- en 8-speed systemen kan de fabrikant namelijk nog een ‘gezonde’ dikte voor de ketting en kransen aanhouden. Daarmee ontwikkelt ze een set, die veel beter bestand is tegen het hoge koppel van een elektrische ondersteuning.