TCK Sports Group
Opvallende verschuivingen brom- en snorfietsmarkt
De registraties van brom- en snorfietsen lopen in de eerste helft van dit jaar fors achter. Om precies te zijn respectievelijk 20 en een kleine 30%.
De registraties van brom- en snorfietsen lopen in de eerste helft van dit jaar fors achter. Om precies te zijn respectievelijk 20 en een kleine 30%.
In de VWE-cijfers mei laten snorfietsen nu een strak stijgende lijn zien. In mei noteerden de verkopen zelfs een 'plus' van bijna 15 procent. Opgeteld zijn dat er over de eerste vijf maanden bijna duizend meer dan dezelfde periode van 2015.
In al het mediatumult rond brom- en snorfietsen blijven de verkoopresultaten in de eerste vier maanden van dit jaar opmerkelijk stabiel. Vanzelfsprekend zijn er op weg naar de zomer schommelingen te noteren, maar onder de streep gingen er ongeveer evenveel bromfietsen over de toonbank als in dezelfde periode vorig jaar en door diezelfde bril bezien staan de snorfietsen zelfs licht in de plus.
In de cijfers van het complete eerste kwartaal 2015 blijft de trend voor brom- en snorfietsen verkopen voorzichtig positief. Vorig jaar gingen er opgeteld 11.757 over de toonbank en dit jaar 12.449. Opvallend genoeg zijn het vooral de 45-kilometerversies die de statistieken nog wat omhoog laten lopen, met een 'plus' van dertien procent in maart.
In Tweewieler magazine maart staat een spraakmakend interview met Marco Lindhout van Moteo, importeur van Peugeot- en SYM-scooters. Hij brengt de gemoederen in beweging door de nieuwe strategie dat licht gemotoriseerde tweewielers uitsluitend nog mogen worden geleverd aan eigen, voor het product getrainde, dealers. Bovendien mogen die niet doorleveren aan andere tweewielerbedrijven.
Vertegenwoordigers van grote fabrikanten lobbyen in Brussel voortdurend om de aanscherping van de euronormen voor brom/snorfietsen en motoren zo lang mogelijk uit te stellen, stelt Marco Lindhout, directeur van Moteo, de Nederlandse importeur van SYM, in het GO!Mobility Magazine van RAI Vereniging. Zijn boodschap richting de Europese politiek luidt juist: "Kom met regelgeving, want de branche doet niets als het niet moet. Onze dealers zouden een gat in de lucht springen als euro 4 zou worden ingevoerd."
Ligt het aan het verrassend vroeg ingetreden voorjaarsweer? Durft de consument na de economische misère van de afgelopen jaren weer wat grotere aankopen ...
In de Kampioen van mei zijn 6 e-snorscooters getest. Conclusie: alle begin is moeilijk. De redactie omschrijft de e-snorscooter als een sympathiek ...
In de VWE cijfers over de nieuwverkopen tot en met de maand april zijn - eindelijk - ook weer wat positieve ontwikkelingen te zien. Er moet weliswaar nog steeds een grote inhaalslag gemaakt worden, maar bij de snorfietsen lopen de verkochte aantallen in vergelijking met begin dit jaar in elk geval stevig omhoog. Bij de bromfietsen blijft het verhaal moeilijk en is dat voorzichtige herstel nog niet ingezet.
De verkopen van brom- en snorfietsen komen zeer traag op gang. Zelfs in vergelijking met de ook al tamelijk 'moeizame' seizoenstart in 2012. Uit de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar - met name bij de snorfietsen - wordt duidelijk dat de relatief snelle groei van de aantallen in de maand maart van het vorig jaar deze keer duidelijk nog niet in beeld zijn gekomen. Vorig jaar begon de winkelbel in maart wat vaker te klingelen - vooral bij snorfietsen - maar nu stagneren de verkopen van alle gemotoriseerde tweewielers.