Alles over Remschijf

Foto: SwissStop.

Tehava officiële distributeur van SwissStop remblokken en remschijven

Tehava kondigt aan dat het de distributie gaat verzorgen van SwissStop, ontwikkelaar van remblokken en remschijven. Vanaf nu kunnen dealers in Nederland de producten van SwissStop via Tehava bestellen.

Gesinterde of organische blokken, welke monteer ik?

Gesinterde of organische blokken, welke monteer ik?

We onderscheiden twee soorten remblokken: met een gesinterde en een organische compound. Een gesinterde compound is harder, slijt dus minder, maar maakt wel meer lawaai. Bij een organische compound liggen de kaarten precies andersom op tafel.

Goed inremmen doe je zo

Goed inremmen doe je zo

In de zoektocht naar oplossingen voor piepende en krakende remmen, wordt vaak geopperd dat goed inremmen essentieel is. Dat klopt. David Thörig legt uit hoe goed inremmen in zijn werk gaat.

Klaar met die krakende en piepende schijfrem

Klaar met die krakende en piepende schijfrem

En daar is die klant weer met zijn piepende, krakende, gillende of aanlopende schijfrem. Hij steekt zijn ergernis niet onder stoelen of banken. Ondertussen baal jij als een stekker. Want wat je ook hebt geprobeerd, het lukt maar niet om die rem stil te krijgen. Geen nood, remmenexpert David Thörig vergroot met dit artikel je kennis over schijfremmen en hun specifieke problemen. Je doet er vandaag nog je voordeel mee.

Echt nieuw van Edco voor 2015 is de ontwikkeling van de Monoblock.

Nieuwe wielen en fietsproducten Edco

De Zwitserse racefiets- en MTB wielenfabrikant Edco heeft zijn gamma voor 2015 met verschillende nieuwe wielen en andere fietsproducten uitgebreid. In de Optima-serie komt er het type Roches bij. Dit nieuwe racewiel van Edco speelt in op de vraag naar bredere wielvelgen.

Voor modeljaar 2015 komt de Koga Solacio ook beschikbaar in een versie met hydraulische Shimano schijfremmen die meer remkracht bieden onder alle omstandigheden.

Koga Solacio met schijfremmen

Voor modeljaar 2015 komt de Koga Solacio ook beschikbaar in een versie met hydraulische Shimano schijfremmen die meer remkracht bieden onder alle omstandigheden, waarbij het bovendien minder kracht kost om de remgrepen te bedienen. Het verschil is vooral duidelijk merkbaar bij het rijden met de handen op de remgrepen.

De Aero-Kool is verkrijgbaar in drie verschillende varianten. – Foto Kool Stop

Aero-Kool schijfremblokken

Kool Stop heeft een nieuwe lijn hoogwaardige schijfrem blokken ontwikkeld, de Aero-Kool. De blokken vallen vooral op door hun extreem grote koelvinnen.

Gebruik van schijfremmen maakt het simpel wisselen van een wiel tijdens een Tour de France etappe nauwelijks meer mogelijk.

Schijfremmen bij profs: géén invoeringstermijn

Tweewieler.nl heeft u op 12 en 19 mei geïnformeerd over de ontwikkelingen met betrekking tot het gebruik van schijfremmen binnen het profpeloton. In deze berichten is als invoeringstermijn eerst 2015 en daarna 2016 genoemd. Betrokkenen wensen nu géén invoeringstermijn te noemen.

UCI wil uitgebreid onderzoek naar gevolgen gebruik schijfremmen; wat gebeurt er bij afdaling met 80km/u; wat voor hitte-ontwikkeling vindt plaats op carbon-velg? – Foto Tweewieler

Schijfrem bij profs wordt 2016

Vorige week hebben we gemeld dat profwielrenners met ingang van 2015 massaal racefietsen uitgerust met schijfremmen zullen gebruiken. En dat dit voor nieuwe impulsen binnen de raceverkoop gaat zorgen. Helaas blijkt dat we te optimistisch zijn. Het gaat één jaar langer duren.

Vooruitlopend op UCI goedgekeurde schijfremmen bereiden onderdelenfabrikanten als Shimano zich voor op een algemene toepassing binnen racefietsen.

Schijfrem bij profs stuwt raceverkoop op

Of ze er in de komende Tour de France al zijn, valt niet te verwachten. En ook de profs die nu deelnemen aan de Giro hebben ze nog niet. Maar volgend jaar zal dat wel het geval zijn. Dan zal het complete profpeloton rijden met racefietsen die voor en achter met schijfremmen zijn uitgerust. En dat gaat zeker voor nieuwe impulsen zorgen voor de raceverkoop in de fietsenwinkels.