“Als je ervan overtuigd bent dat je een winkel hebt waar anderen nog iets van kunnen leren, moet je zeker meedoen. Want dan is de kans groot dat je de prestigieuze titel een jaar lang mag voeren. En dat heeft belangrijke voordelen”, aldus Ferry Smith, juryvoorzitter en in het dagelijks leven Director Public Affairs bij de ANWB.
Waar bestaan die voordelen van deelname uit?
“Het verleden heeft laten zien dat degenen die meedoen heel handig gebruik kunnen maken van de extra aandacht die dat oplevert. Publicaties in de lokale media en via de sociale media genereren heel veel positieve aandacht. Het laat (potentiële) klanten zien dat je bedrijf er toe doet en dat je graag de uitdaging aan gaat. Dat leidt tot meer aanloop en meer omzet, en soms is dat niet zomaar een klein beetje! Bijkomend effect is dat de teams uit de bedrijven zich door de wedstrijd nog meer met elkaar verbonden voelen. Het geeft de samenwerking een extra impuls, want het team gaat er samen voor.”
Moet je veel moeite doen om deel te kunnen nemen?
“Die vraag kan je op heel veel manieren interpreteren. Als je een actieve ondernemer bent heb je je zaakjes op orde en is deelnemen eigenlijk een fluitje van een cent. Natuurlijk worden er gegevens gevraagd en als je finalist bent krijg je een strenge, maar rechtvaardige jury op bezoek. Maar wat er wordt gevraagd, heb je als het goed is al voor het grijpen liggen en kan je uitleggen. Want zonder duidelijk plan kan je de tent niet runnen, toch?”
En dan liggen na deelname de bedrijfsgeheimen zeker op straat!
“Zeker niet! Alles wat je instuurt wordt strikt vertrouwelijk gebruikt, daar kun je van op aan. Daar heeft ook niemand belang bij. Op basis van de gegevens die je deelt en de gesprekken met de jury mag je ook een waardevolle terugkoppeling verwachten. Handige tips om je bedrijf nog verder te verbeteren. In het verleden hebben we gemerkt dat veel opmerkingen en adviezen van de jury door ondernemers zijn opgepakt. Zij hebben er echt hun voordeel mee kunnen doen, zelfs zo dat er bedrijven zijn die bij een volgende verkiezing op basis van hun aanpassingen de titel alsnog hebben gewonnen.”
Kan een bedrijf zich nog op een andere manier oriënteren op deelname?
“Zeker! Praat eens met collega’s die voorgaande jaren hebben meegedaan en vraag naar hun ervaringen. Volgens mij zijn die zonder uitzondering positief. Natuurlijk zijn er bedrijven die teleurgesteld zijn dat zij niet hebben gewonnen, maar ik hoor altijd dat de deelname de deelnemers iets gebracht heeft!”
HET VERKIEZINGSTRAJECT
Ronde 1 | selectie 20 genomineerden (mei/juni)
Zodra de inschrijving voor de Tweewielerwinkel van het Jaar verkiezing gesloten is, buigt de jury zich over de inzendingen. Op basis van de aangeleverde informatie en het aangeleverde beeldmateriaal worden 20 bedrijven geselecteerd, die naar de volgende ronde gaan.
De vakjury
De vakjury bestaat uit een groep deskundigen die vanuit hun vakgebied de deelnemende bedrijven beoordelen. De juryleden beoordelen de deelnemende bedrijven op tientallen punten en geven cijfers door de ogen van de professional. Onderdelen waar de jury op beoordeelt zijn onder andere gastvrijheid, presentatie, productkennis, vakmanschap, bedrijfsvoering en ondernemerschap. Het oordeel van de vakjury weegt voor 70 procent mee in de eindscore.
Ronde 2 | jurering 20 genomineerden (juli/augustus)
De 20 door de jury genomineerde winkels krijgen het verzoek om extra informatie over hun bedrijf aan te leveren. Ze krijgen bezoek van de mystery shopper, die het bedrijf kritisch beoordeelt. De tweede ronde resulteert in vier regiowinnaars: Noord-Nederland, Midden-Nederland, Zuid-Nederland en Vlaanderen.
Mystery shopper
De twintig genomineerden krijgen bezoek van mystery shoppers. Dit zijn specialisten die het bedrijf beoordelen door de ogen van de klant. De mystery shoppers worden ingezet door een bureau dat hierin is gespecialiseerd. Elk van de 20 genomineerden ontvangt een verslag van het bezoek van de mystery shopper. De mystery visit weegt voor 30 procent mee in de eindscore.
Ronde 3 | finale (september)
De vier regiowinnaars worden bezocht door de vakjury en krijgen daarnaast een accountants- en online-check. Een van de vier regiowinnaars wint de verkiezing. De winnaar wordt bekendgemaakt op maandag 28 september 2020 tijdens een feestelijke finale-bijeenkomst op de beurs Vélovak in Gorinchem.
Alle informatie over de Tweewielerwinkel van het Jaar 2020 alsmede het inschrijfformulier vind je hier.