Juryvoorzitter Ferry Smith: 'Tweewielerwinkel-verkiezing levert deelnemers altijd iets op'

Juryvoorzitter Ferry Smith: 'Tweewielerwinkel-verkiezing levert deelnemers altijd iets op'
Foto ANWB

Heeft u zich al aangemeld voor de verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar 2020? Op vrijdag 3 juli aanstaande moet de inschrijving binnen zijn. Juryvoorzitter Ferry Smith van de ANWB is vanaf het begin, 23 jaar geleden, betrokken bij de verkiezing. Hij ziet dat ondernemers vinden dat de verkiezing een goede manier is om inzicht te krijgen in het presteren van hun bedrijf.

“Als je ervan overtuigd bent dat je een winkel hebt waar anderen nog iets van kunnen leren, moet je zeker meedoen. Want dan is de kans groot dat je de prestigieuze titel een jaar lang mag voeren. En dat heeft belangrijke voordelen”, aldus Ferry Smith, juryvoorzitter en in het dagelijks leven Director Public Affairs bij de ANWB.

Waar bestaan die voordelen van deelname uit?

“Het verleden heeft laten zien dat degenen die meedoen heel handig gebruik kunnen maken van de extra aandacht die dat oplevert. Publicaties in de lokale media en via de sociale media genereren heel veel positieve aandacht. Het laat (potentiële) klanten zien dat je bedrijf er toe doet en dat je graag de uitdaging aan gaat. Dat leidt tot meer aanloop en meer omzet, en soms is dat niet zomaar een klein beetje! Bijkomend effect is dat de teams uit de bedrijven zich door de wedstrijd nog meer met elkaar verbonden voelen. Het geeft de samenwerking een extra impuls, want het team gaat er samen voor.”

Moet je veel moeite doen om deel te kunnen nemen?

“Die vraag kan je op heel veel manieren interpreteren. Als je een actieve ondernemer bent heb je je zaakjes op orde en is deelnemen eigenlijk een fluitje van een cent. Natuurlijk worden er gegevens gevraagd en als je finalist bent krijg je een strenge, maar rechtvaardige jury op bezoek. Maar wat er wordt gevraagd, heb je als het goed is al voor het grijpen liggen en kan je uitleggen. Want zonder duidelijk plan kan je de tent niet runnen, toch?”

En dan liggen na deelname de bedrijfsgeheimen zeker op straat!

“Zeker niet! Alles wat je instuurt wordt strikt vertrouwelijk gebruikt, daar kun je van op aan. Daar heeft ook niemand belang bij. Op basis van de gegevens die je deelt en de gesprekken met de jury mag je ook een waardevolle terugkoppeling verwachten. Handige tips om je bedrijf nog verder te verbeteren. In het verleden hebben we gemerkt dat veel opmerkingen en adviezen van de jury door ondernemers zijn opgepakt. Zij hebben er echt hun voordeel mee kunnen doen, zelfs zo dat er bedrijven zijn die bij een volgende verkiezing op basis van hun aanpassingen de titel alsnog hebben gewonnen.”

Kan een bedrijf zich nog op een andere manier oriënteren op deelname?

“Zeker! Praat eens met collega’s die voorgaande jaren hebben meegedaan en vraag naar hun ervaringen. Volgens mij zijn die zonder uitzondering positief. Natuurlijk zijn er bedrijven die teleurgesteld zijn dat zij niet hebben gewonnen, maar ik hoor altijd dat de deelname de deelnemers iets gebracht heeft!”

HET VERKIEZINGSTRAJECT

Ronde 1 | selectie 20 genomineerden (mei/juni)

Zodra de inschrijving voor de Tweewielerwinkel van het Jaar verkiezing gesloten is, buigt de jury zich over de inzendingen. Op basis van de aangeleverde informatie en het aangeleverde beeldmateriaal worden 20 bedrijven geselecteerd, die naar de volgende ronde gaan.

De vakjury

De vakjury bestaat uit een groep deskundigen die vanuit hun vakgebied de deelnemende bedrijven beoordelen. De juryleden beoordelen de deelnemende bedrijven op tientallen punten en geven cijfers door de ogen van de professional. Onderdelen waar de jury op beoordeelt zijn onder andere gastvrijheid, presentatie, productkennis, vakmanschap, bedrijfsvoering en ondernemerschap. Het oordeel van de vakjury weegt voor 70 procent mee in de eindscore.

Ronde 2 | jurering 20 genomineerden (juli/augustus)

De 20 door de jury genomineerde winkels krijgen het verzoek om extra informatie over hun bedrijf aan te leveren. Ze krijgen bezoek van de mystery shopper, die het bedrijf kritisch beoordeelt. De tweede ronde resulteert in vier regiowinnaars: Noord-Nederland, Midden-Nederland, Zuid-Nederland en Vlaanderen.

Mystery shopper

De twintig genomineerden krijgen bezoek van mystery shoppers. Dit zijn specialisten die het bedrijf beoordelen door de ogen van de klant. De mystery shoppers worden ingezet door een bureau dat hierin is gespecialiseerd. Elk van de 20 genomineerden ontvangt een verslag van het bezoek van de mystery shopper. De mystery visit weegt voor 30 procent mee in de eindscore.

Ronde 3 | finale (september)

De vier regiowinnaars worden bezocht door de vakjury en krijgen daarnaast een accountants- en online-check. Een van de vier regiowinnaars wint de verkiezing. De winnaar wordt bekendgemaakt op maandag 28 september 2020 tijdens een feestelijke finale-bijeenkomst op de beurs Vélovak in Gorinchem.

Alle informatie over de Tweewielerwinkel van het Jaar 2020 alsmede het inschrijfformulier vind je hier.

Hoofdpartner 

Partner

OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."