In een tweewieler- of autobedrijf is het vaak druk en staat iedereen onder tijdsdruk. Lukt het dan nog om gastvrij te zijn? Dat blijkt nog niet zo simpel. Eigenaar van Autobedrijf Janssen, Ilse Janssen, herkent dit goed: “Ik denk dat de intentie in tweewieler- en autobedrijven heel goed is, maar gastvrijheid schiet er op drukke momenten wel eens bij in.”
Over gastvrijheid in gesprek gaan
In het webinar dat door OOMT samen met de vakbladen Tweewieler en AMT werd georganiseerd, is naast Ilse Janssen ook Milo Berlijn, trainer en eigenaar van Trainmark, te gast. Hij wordt door bedrijven ingehuurd om te trainen op gastvrijheid: “Voordat ik aan de training begin, werk ik vaak undercover mee in het bedrijf. Daar word ik altijd functioneel ingewerkt over de processen en protocollen, maar het gaat nooit over hoe werknemers onderling met elkaar omgaan en hoe ze omgaan met gastvrijheid.” Het is volgens Berlijn belangrijk daar als team met elkaar over in gesprek te gaan: “Wat vinden we normaal in ons bedrijf, want wat je richting je collega’s doet, doe je ook richting de klant.”