Tweederde automobilisten staat open voor alternatief vervoer

Tweederde automobilisten staat open voor alternatief vervoer

Van alle mensen die in Zuid-Nederland met hun auto naar het werk reizen, staat meer dan tweederde open om te kiezen voor het openbaar vervoer, de (elektrische) fiets of thuiswerken. 18- tot 30-jarigen en automobilisten met een woon-werkafstand onder de 7,5 kilometer zijn het meest bereid om de auto te laten staan.

Dat blijkt uit onderzoek onder bijna 6.500 automobilisten in Zuid-Nederland. Moventem en Inno-V voerden het onderzoek uit in opdracht van SmartwayZ.NL. Met de resultaten uit het onderzoek kunnen gerichte (gedrags)interventies worden ingezet om duurzaam reizen of thuiswerken te stimuleren.

Enorme potentie van (elektrische) fiets

Van de ondervraagden fietst 22 procent nu al een of meerdere dagen per week naar het werk, voor woon-werkafstanden tot 7,5 kilometer, 16 procent pakt soms de elektrische fiets bij afstanden tot 15 kilometer. Maar liefst 42 procent van de ondervraagden staat ervoor open om naar het werk te (e-)fietsen. Daarmee is dit het populairste duurzame alternatief voor de automobilist. Drijfveren hiervoor zijn de relatief lage kosten en ‘gezond bezig zijn’. Barrières zijn de snelheid en omstandigheden zoals het weer. 

Meer ondervraagden overwegen de (elektrische) fiets te nemen als de werkgever hen een fiets zou aanbieden, een reiskostenvergoeding voor de fiets geeft of een oplaadmogelijkheid voor de elektrische fiets op het werk faciliteert. “Dit laat een enorme potentie zien voor de fiets”, zegt Suzanne Otters- Bruijnen (Gedeputeerde Mobiliteit, provincie Noord-Brabant). “Want bijna de helft van de respondenten heeft een reisafstand korter dan 15 kilometer. Met de juiste maatregelen scheelt dat heel veel autoritten.”

Thuiswerken populair alternatief

Thuiswerken is nu al een duurzaam alternatief voor de Zuid-Nederlandse automobilist. Van de ondervraagden werkt 39 procent al een of meerdere dagen thuis. 11 procent van de respondenten geeft aan nog niet thuis te werken, maar daar wel voor open te staan. Belangrijke drijfveren voor dit populaire alternatief zijn het besparen van (reis)tijd en meer flexibiliteit, terwijl het missen van sociaal contact een barrière is. Volgens ondervraagden zou thuiswerken nog interessanter worden als de werkgever een vaste thuiswerkvergoeding aanbiedt en sociaal contact faciliteert, mits het werk hiervoor geschikt is.

Rol werkgevers bijonmisbaar

Uit de resultaten komt de belangrijke rol van werkgevers naar voren om duurzame gedragsverandering onder werknemers te realiseren. Bij ieder alternatief overwegen meer ondervraagden de overstap van de auto te maken als de werkgever dit met een of meerdere maatregelen faciliteert.

OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.

Arnold Koopmans, voorzitter vArnold Koopmans, voorzitter van de Gazelle Dealervereniging. (Foto: BOVAG)

Gazelle Dealervereniging praat over Gazelle Connect

De Gazelle Dealervereniging, die door BOVAG gefaciliteerd wordt, kijkt terug op een constructief jaar waarin het overleg met Gazelle goed is verlopen. In de bijeenkomsten passeerden vele Gazelle-specifieke onderwerpen de revue, waarbij Gazelle Connect een veelbesproken thema was.