Kosten fietsendiefstal al 600 miljoen per jaar; hoe verder?

Kosten fietsendiefstal al 600 miljoen per jaar; hoe verder?
De gasten aan de stamtafel van het vierde Tweewieler Café: (vlnr) Peter van den Brink van Safe, Gerard Nijdam van ANWB/Unigarant, presentatrice Sandy Nijhuis, Lucas Kuin van Fietsenwinkel.nl en Maarten Spanjaart van ABUS.

De kosten van fietsdiefstal overstijgen dit jaar zeker de 600 miljoen euro. Dagelijks worden 2.000 fietsen gestolen, waaronder steeds meer elektrische. We móeten het boevengilde een halt toeroepen. Maar hoe? In het Tweewieler Café buigen de gasten aan tafel zich er over.

We zijn het vierde Tweewieler Café te gast bij de Megastore van Fietsenwinkel.nl in Utrecht. Gastheer Lucas Kuin vertelt ons over zijn winkel en wijdt vervolgens met de overige gasten aan tafel uit over de gevolgen van fietsdiefstal en de gewenste aanpak ervan. Bestuurslid Peter van den Brink van Safe pleit voor de registratie van e-bikes en vertelt dat hierin de nodige stappen worden genomen. Gerard Nijdam van verzekeraar ANWB/Unigarant belicht de rol van de verzekeraar als het gaat om fietsdiefstal en duikt in de tweede slotverplichting. Maarten Spanjaart van ABUS verhaalt over diefstalpreventie middels sloten, kettingen en GPS-trackers en beschrijft de nieuwste ontwikkelingen.
Tijdens het Tweewieler Café zijn er verder bijdragen van Juncker Bike Parts en Basil/MIK.

Bekijk hieronder het Tweewieler Café waarin fietsdiefstal en de gevolgen ervan centraal staan.

Kijk alle afleveringen van het Tweewieler Café terug

Het Tweewieler Café is dé talkshow voor en door de tweewielerbranche. Andere afleveringen terugkijken? Geen probleem! We hebben ze overzichtelijk voor je op een rij gezet.

Harrie Hoitink

Harrie Hoitink

Hoofdredacteur Tweewieler

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

De FX+ 7. Foto: Trek.

Trek brengt elektrische lichtgewicht stadsfiets op de markt

Trek heeft met de FX+ 7 een elektrisch aangedreven stadsfiets op de markt gebracht. Het model weegt slechts 18 kilo waardoor je de fiets gemakkelijker een trap op kan sjouwen. Trek noemt het zelfs de elektrische stadsfiets van de toekomst.

Foto: Dolly.

Optima Cycles neemt bakfietsenmerk Dolly over

E-bike- en bakfietsfabrikant Optima Cycles heeft het bakfietsenmerk Dolly overgenomen. Deze overname had als doel om de positie van Optima Cycles, bekend van de merken Dutch ID en Lovens, in de snelgroeiende markt voor elektrische bakfietsen te verbeteren.