Babboe viert 15-jarig bestaan met verhalen gebruikers

Babboe viert 15-jarig bestaan met verhalen gebruikers

Dit jaar bestaat Babboe 15 jaar. Om dit te vieren blikt het merk in een videoserie terug op de afgelopen 15 jaar met bijzondere verhalen van Babboe-bezitters.

In de eerste aflevering is de Maastrichtse kapper Noël Wilmes te zien. Hij heeft zijn Babboe aangepast zodat zijn bakfiets volledig aangedreven wordt door zonnecellen. Om aandacht te vragen voor klimaatverandering fietste hij in 2021 vanuit Nederland naar de klimaatconferentie in Glasgow.

Van doe-het-zelf pakket tot internationale webwinkel

Babboe begon 15 jaar geleden als een lokaal initiatief van een aantal ondernemende Nederlandse jonge ouders voor een betaalbare bakfiets. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een grote internationale speler in elektrische cargobikes. Waar de eerste ‘Babboe Big’ alleen als bouwpakket af te halen was, richt Babboe zich nu met zo’n 14 verschillende elektrische modellen op gezinnen, hondenbezitters en vrachtvervoer in de stad. Op het hoofdkantoor in Amersfoort werken zo’n 120 collega’s aan de internationale groei van Babboe.
“Al 15 jaar maakt Babboe deel uit van het dagelijks leven van mensen over de hele wereld. Inmiddels rijden er honderdduizenden Babboe’s rond verspreid over meer dan 30 landen. Die enorme verscheidenheid aan Babboe bezitters is natuurlijk een fantastische bron van inspiratie om 15 jaar Babboe in beeld te brengen”, aldus Rens Bosma, Marketing Manager bij Babboe.

Onderdeel van Accell Group

Babboe verkoopt direct aan consumenten via eigen webshops in momenteel 11 Europese landen. Daarnaast werkt Babboe samen met meer dan 1.300 fietswinkels verspreid over de wereld. Babboe is in 2018 onderdeel geworden van Accell Group.

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

De FX+ 7. Foto: Trek.

Trek brengt elektrische lichtgewicht stadsfiets op de markt

Trek heeft met de FX+ 7 een elektrisch aangedreven stadsfiets op de markt gebracht. Het model weegt slechts 18 kilo waardoor je de fiets gemakkelijker een trap op kan sjouwen. Trek noemt het zelfs de elektrische stadsfiets van de toekomst.

Foto: Dolly.

Optima Cycles neemt bakfietsenmerk Dolly over

E-bike- en bakfietsfabrikant Optima Cycles heeft het bakfietsenmerk Dolly overgenomen. Deze overname had als doel om de positie van Optima Cycles, bekend van de merken Dutch ID en Lovens, in de snelgroeiende markt voor elektrische bakfietsen te verbeteren.