Er was in Alkmaar veel onvrede over de deelscooters volgens een bericht op NH Nieuws. Ze liggen - zo blijkt ook uit foto's gedeeld op het Instagramaccount Strooiscooters072 - op de gekste plekken in de straten of in de gracht.
Ongezouten kritiek van Ron Haker
Ron Haker vecht al langer tegen de deelscooters in zijn woonplaats. Hij diende onlangs bezwaar aan bij de gemeente en mocht zijn standpunten in een hoorzitting verdedigen. Ook op Tweewieler.nl - waar Haker vaste blogger is - deelde hij zijn ergernis over de her en der geparkeerde fietsen en scooters: “Ons landje lijkt steeds minder goed in staat om alle geparkeerde fietsen en scooters een fatsoenlijk plekje te geven. Alleen al in mijn eigen stadje Alkmaar is het, vooral in het centrum, een chaos van slordig geparkeerde tweewielers.” Hij is blij dat zijn bezwaar bij de gemeente heeft geholpen en de deelvervoerder uit zijn stad verdwijnt.
Onwenselijk fenomeen
"Het is op straat een rotzooitje en dan laten ze ook nog zo'n verhuurbedrijf gratis gebruik maken van de openbare ruimte", vertelt Haker tegen NH Nieuws. "Dit hoort helemaal niet bij ons landje. Ik vind het hele fenomeen zeer onwenselijk. Ze staan altijd in de weg, bijvoorbeeld op de stoep. En de huurders zijn vooral jochies die er even op rondcrossen. Waar deelvervoer voor hebben bedoeld, door die groep wordt het niet of nauwelijks gebruikt."
Go Sharing stopt in veel grote steden
Qua steden blijft Den Haag over als stad waar Go Sharing actief is, net als in Eindhoven, Tilburg, Breda, Delft, Almere, Den Bosch, Schiedam, Haarlem, Leeuwarden, Dordrecht, Groningen en Rotterdam. Het bedrijf stopt in Hilversum, Beverwijk, Haarlem, Zandvoort, Alkmaar, Egmond aan Zee en Haarlemmermeer.
Go Sharing bouwt gefaseerd af
In het bericht op NH Nieuws geeft een woordvoerder van Go Sharing aan dat ze hun diensten in fases gaan afbouwen. "We zien vooral dat het gebruik gewoon heel erg laag is in een aantal gemeenten. We kunnen daar de operatie niet onderhouden.” De woordvoerder geeft aan dat ze het jammer vinden dat ze deze beslissing hebben moeten nemen: “We hadden gehoopt meer duurzame impact te kunnen maken, ook als aanvulling op het openbaar vervoer." De deelscooters die terug worden gehaald, worden verdeeld over de steden waar het bedrijf nog wel actief blijft.
Klacht tegen reclame Go Sharing en Felyx
Begin dit jaar diende Actiegroep Scootervrij een klacht in tegen reclame van Go Sharing en Felyx in bij de Reclame Code Commissie (RCC). Zij stelden dat de bedrijven de consument in hun reclame misleiden door te stellen dat hun scooters duurzaam zijn. “Deze bedrijven zijn heel goed in greenwashing”, zei Collin Molenaar van Actiegroep Scootervrij. “De websites van GO Sharing en Felyx staan vol met PR-leuzen over ‘duurzame, milieuvriendelijke huurscooters die de planeet groen maken’. Door de straten vol te zetten met groene scooters wordt de planeet misschien letterlijk groen gekleurd, maar het heeft niets met duurzaamheid te maken.” De RCC oordeelde dat de actiegroep gelijk had en de bedrijven werden opgedragen hun reclame aanpassen.