Advanced wil eerste klimaatneutrale e-bike merk zijn

Advanced wil eerste klimaatneutrale e-bike merk zijn

Advanced Ebike streeft ernaar in 2023 het eerste klimaatneutrale e-bike merk te zijn, gebaseerd op een volledig circulair model. De award winnende RECO-frametechnologie is daarin een belangrijke, eerste stap.

Advanced Ebike neemt naar eigen zeggen het voortouw in duurzaam ondernemen en pakt daarmee haar verantwoordelijkheid in de sterk groeiende tweewielermarkt.

RECO-frametechnologie

De Advanced RECO is het eerste 100 procent recyclebare kunststof e-bike frame van de Duitse fabrikant. De productie ervan verloopt via een geavanceerd spuitgietproces, met 68 procent minder CO2-uitstoot ten opzichte van de productie van een aluminium frame. De frames bestaan voor 40 procent uit gerecyclede koolstofvezels, afkomstig uit de automobielindustrie. De productie vindt lokaal in Duitsland in plaats van in Azië plaats, wat de CO2-uitstoot verder verlaagd.

RECO-frames doen volgens Advanced kwalitatief gezien niet onder voor aluminium versies. Ze zijn TÜV-gekeurd, hebben 30 jaar garantie en beschikken over geluids- en schokabsorberende eigenschappen. Aan het einde van hun levenscyclus worden de frames volledig gerecycled en vormen ze de basis voor nieuwe RECO-frames. RECO kreeg in 2022 zowel een IF Design Award als een Rai Innovatie Award toegewezen.

Naar 100.000 duurzame frames per jaar

Advanced Ebike voorziet op middellange termijn een productie van 100.000 RECO-frames per jaar, gebaseerd op vijf verschillende modellen. Daartoe wordt in de haven van Offenbach (Duitsland) een volledig nieuwe en uiterst moderne productiefaciliteit gebouwd, die in het tweede kwartaal van 2023 in bedrijf gaat.

Naast het frame krijgt ook de productie van componenten van Advanced Ebike een circulair karakter. Dat gebeurt met het deels zelf CO2-vriendelijk produceren van deze componenten en via het stellen van duurzame randvoorwaarden aan toeleveranciers.

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

De FX+ 7. Foto: Trek.

Trek brengt elektrische lichtgewicht stadsfiets op de markt

Trek heeft met de FX+ 7 een elektrisch aangedreven stadsfiets op de markt gebracht. Het model weegt slechts 18 kilo waardoor je de fiets gemakkelijker een trap op kan sjouwen. Trek noemt het zelfs de elektrische stadsfiets van de toekomst.

Foto: Dolly.

Optima Cycles neemt bakfietsenmerk Dolly over

E-bike- en bakfietsfabrikant Optima Cycles heeft het bakfietsenmerk Dolly overgenomen. Deze overname had als doel om de positie van Optima Cycles, bekend van de merken Dutch ID en Lovens, in de snelgroeiende markt voor elektrische bakfietsen te verbeteren.