VVN pleit ook voor verbod: opvoeren e-bike weer hot news

VVN pleit ook voor verbod: opvoeren e-bike weer hot news

Na de Fietsersbond pleit ook Veilig Verkeer Nederland voor een verbod op apparatuur waarmee mensen hun e-bike kunnen opvoeren. Dat opvoeren - ook bij tweewielerspecialisten - een hot item is bewijzen ook artikelen op Tweewieler.nl die steevast heel veel worden gelezen.

Op Tweewieler besteden we veelvuldig aandacht aan het opvoeren van e-bikes, met name vanuit het perspectief van onze doelgroep: moet je als tweewielerspecialist instemmend antwoorden op de klant die vraagt of je zijn fiets iets harder kunt laten lopen? Of moet je hem vriendelijk duidelijk maken dat je hier niet aan meewerkt? Lees het artikel ‘E-bike opvoeren; doen of niet doen?’.

'Duitsland 1 op de 3 e-bikes getuned'

Dat opvoeren een hot topic is stelde ook CROW-Fietsberaad. In de zomer van 2020 vertelde de organisatie dat in Duitsland 1 op de 3 fietsen ‘getuned’ zou zijn. Ook in België blijken veel vakhandelaren e-bikes op te voeren. Volgens Tom Huyskens van BOVAG is niet duidelijk wat de omvang van opgevoerde e-bikes in Nederland is. Lees het artikel ‘Werk niet mee aan opvoeren, je gooit je eigen glazen in’.

Opvoerende handelaar aansprakelijk

Dat je als tweewielerspecialist absoluut niet mee moet willen werken aan een opvoer-vraag van een consument benadrukt ook Jurist Arnold Koopmans tijdens het eerste Tweewieler Café. “Wanneer jij als dealer de consument niet goed informeert over de mogelijke gevolgen van opvoeren, de opdracht tot opvoeren uitvoert en er gebeurt iets, dan kan de klant of zijn of haar verzekering je aansprakelijk stellen. Niet strafrechtelijk, maar wel civielrechtelijk.”
Bekijk de video waarin Arnold Koopmans uitgebreid vertelt over de niet-malse gevolgen van het opvoeren van e-bikes voor consument en handelaar.

Arnold Koopmans is jurist. Hij schreef een rapport over de gevolgen van opvoeren voor zowel de consument als de detaillist.
Arnold Koopmans is jurist. Hij schreef een rapport over de gevolgen van opvoeren voor zowel de consument als de detaillist.

Opvoeren e-bike = helmplicht

En dan is daar nog de blog van Tweewieler-hoofdredacteur Harrie Hoitink. Hij legt nadrukkelijk een verband tussen het opvoeren en een helmplicht; kijk naar de brommers in 1975 en de snorfiets in 2023. Gaat ons die helmplicht nu voor de derde keer gebeuren?

Stand van zaken politiek: motie CDA

Eind juni nam de Tweede Kamer een CDA-motie aan over een opvoerverbod van e-bikes. Onbekend is of het kabinet hiermee aan de slag gaat. De NOS bericht dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt dat er voorlopig geen verbod in zit, maar dat de mogelijkheden wel worden onderzocht.

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

De FX+ 7. Foto: Trek.

Trek brengt elektrische lichtgewicht stadsfiets op de markt

Trek heeft met de FX+ 7 een elektrisch aangedreven stadsfiets op de markt gebracht. Het model weegt slechts 18 kilo waardoor je de fiets gemakkelijker een trap op kan sjouwen. Trek noemt het zelfs de elektrische stadsfiets van de toekomst.

Foto: Dolly.

Optima Cycles neemt bakfietsenmerk Dolly over

E-bike- en bakfietsfabrikant Optima Cycles heeft het bakfietsenmerk Dolly overgenomen. Deze overname had als doel om de positie van Optima Cycles, bekend van de merken Dutch ID en Lovens, in de snelgroeiende markt voor elektrische bakfietsen te verbeteren.