TIER Mobility en Remondis breiden samenwerking uit

TIER Mobility en Remondis breiden samenwerking uit

Micro-mobiliteitsaanbieder TIER heeft de samenwerking met Remondis, een van de grootste recyclingaanbieders, uitgebreid. Hierdoor zal TIER veel elementen van lithium-ion batterijen op de meeste Europese markten waar het bedrijf actief is recyclen.

De  samenwerking bestrijkt 16 Europese markten, waaronder Nederland en België. Door de versterkte samenwerking tussen de mobiliteitsaanbieder en Remondis worden ook de zeldzame aardmetalen uit oude batterijen van TIER e-bikes hergebruikt. Hierdoor krijgen de lithium-ion batterijen van 160.000 e-steps, e-bikes en e-bromfietsen na gebruik een nieuw leven.

Ecologische voetafdruk

Om de ecologische voetafdruk van gedeelde micromobiliteit te minimaliseren, brengen TIER en Remondis naast waardevolle edelmetalen zoals kobalt, nikkel en mangaan ook andere recycleerbare materialen zoals kunststoffen, aluminium en elektronische componenten terug in de grondstofcyclus. Naast de samenwerking met Remondis werkt TIER ook samen met Vertical Values. Via deze samenwerking krijgen lithium-ion batterijen wanneer mogelijk een tweede leven. 

Cruciaal belang

Ailin Huang, hoofd Duurzaamheid bij TIER Mobility: "Het goed recyclen van lithium-ion batterijen is van cruciaal belang voor het verminderen van de milieu-impact van onze diensten. Tegelijkertijd levert het ook een belangrijke bijdrage aan het veiligstellen van de toekomstige beschikbaarheid van grondstoffen. In Remondis hebben we een ervaren partner gevonden die ons ondersteunt bij de ontwikkeling van innovatieve oplossingen en toekomstgerichte perspectieven voor batterij recycling."

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

De FX+ 7. Foto: Trek.

Trek brengt elektrische lichtgewicht stadsfiets op de markt

Trek heeft met de FX+ 7 een elektrisch aangedreven stadsfiets op de markt gebracht. Het model weegt slechts 18 kilo waardoor je de fiets gemakkelijker een trap op kan sjouwen. Trek noemt het zelfs de elektrische stadsfiets van de toekomst.

Foto: Dolly.

Optima Cycles neemt bakfietsenmerk Dolly over

E-bike- en bakfietsfabrikant Optima Cycles heeft het bakfietsenmerk Dolly overgenomen. Deze overname had als doel om de positie van Optima Cycles, bekend van de merken Dutch ID en Lovens, in de snelgroeiende markt voor elektrische bakfietsen te verbeteren.