Opladen 'risico-batterijen' steeds vaker aandachtspunt voor ondernemers

Opladen 'risico-batterijen' steeds vaker aandachtspunt voor ondernemers

Diverse tweewielerspecialisten hebben voor de opslag van hun 'risico-batterijen' gekozen voor de Battery-box van Battery Control Europe. Zo ook Johan Hoogeveen. "Accu's die ik niet ken of vertrouw wil ik liever niet in de winkel hebben. Maar je klant ermee wegsturen is ook niet klantvriendelijk en geen oplossing."

De Battery-boxen die Battery Control op de markt brengt zijn een oplossing voor het veilig laden, opslaan en vervoeren van accu’s. Ze worden ingebouwd in bedrijfsvoertuigen, in lithium-ion opslagcontainers en zijn in gebruik bij maaltijdbezorgers, tweewielerzaken en horecabedrijven.

Overtuigende testvideo's

Carl Veeke van Carl Veeke Rijwielen heeft de keuze gemaakt om de Battery-box aan te schaffen: “Ik heb al veel verschillende kasten langs zien komen en gezien, maar niets heeft mij tot nu toe kunnen overtuigen”, zegt Veeke. “Battery Control kon video’s van testen laten zien en bracht veel expertise mee in het gesprek. Ik zag de opslagbox en heb vervolgens drie XL-boxen besteld.”

Dick van de Steeg van Battery Control en Carl Veeke van de gelijknamige rijwielzaak
Dick van de Steeg van Battery Control en Carl Veeke van de gelijknamige rijwielzaak

Veilige omgeving

Ook Johan Hoogeveen van Hoogeveen Fietsen heeft gekozen voor de Battery-box van Battery Control. “Ik heb op de toonbank de Battery-tester staan en test hier en daar nog wel eens wat accu’s. Ik wilde deze accu’s graag in een veilige omgeving testen. Daarnaast komen er regelmatig accu’s binnen die ik niet vertrouw of waarvan ik de historie niet ken. Ik wil ze liever niet in de winkel hebben, maar je klant ermee wegsturen is ook niet klantvriendelijk en zeker geen oplossing. Via mijn verzekeraar Nationale-Nederlanden heb ik vervolgens contact gezocht met Battery Control en zijn we overgegaan tot de aanschaf van hun boxen.”

Dick van de Steeg van Battery Control en het team van Hoogeveen Tweewielers
Dick van de Steeg van Battery Control en het team van Hoogeveen Tweewielers

Voorlichting en uitleg

Dick van de Steeg van Battery Control komt vaker bij de winkels en geeft aan dat veel zaken op zoek zijn naar een geschikte oplossing, maar dat het voor ondernemers lastig blijkt om juiste informatie over oplossingen te krijgen. 

“Wij zijn open en duidelijk naar de ondernemer, geven voorlichting en uitleg. Waar ondernemers uiteindelijk voor kiezen is aan hen. Maar ik hoor vaak dat als ze de boxen in werkelijkheid zien, men direct begrijpt waarom ze zo goed getest zijn. De boxen zijn degelijk, robuust en slim ontwikkeld” zegt Van de Steeg.

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

De FX+ 7. Foto: Trek.

Trek brengt elektrische lichtgewicht stadsfiets op de markt

Trek heeft met de FX+ 7 een elektrisch aangedreven stadsfiets op de markt gebracht. Het model weegt slechts 18 kilo waardoor je de fiets gemakkelijker een trap op kan sjouwen. Trek noemt het zelfs de elektrische stadsfiets van de toekomst.

Foto: Dolly.

Optima Cycles neemt bakfietsenmerk Dolly over

E-bike- en bakfietsfabrikant Optima Cycles heeft het bakfietsenmerk Dolly overgenomen. Deze overname had als doel om de positie van Optima Cycles, bekend van de merken Dutch ID en Lovens, in de snelgroeiende markt voor elektrische bakfietsen te verbeteren.