Apollo Tyres verblijdt cargomarkt met Vredestein Cargo band

Apollo Tyres verblijdt cargomarkt met Vredestein Cargo band

Apollo Tyres introduceert zijn eerste micromobiliteitsband, de Vredestein Cargo. De nieuwe band is speciaal ontwikkeld voor elektrisch ondersteunde cargobikes die worden gebruikt in stedelijke gebieden. Apollo claimt een aanzienlijk langere levensduur dan standaardbanden.

De Vredestein Cargo is voorzien van een geavanceerde compound, een innovatief ontwerp van de wangen en een robuust karkas met een hiel van staaldraad. Samen bieden ze een meer dan zes keer langere levensduur dan een standaard fietsband. Uit praktijktests blijkt dat de Vredestein Cargo tot wel 10.000 km meegaat; veel meer dan het gemiddelde van 1500 km voor een standaard fietsband, waardoor de nieuwe band van Vredestein aanzienlijk lagere totale eigendomskosten heeft.

Hoge slijtage zorgt voor onveiligheid

De hoge slijtage van conventionele banden van cargo e-bikes kan de veiligheid van de bestuurder in gevaar brengen, vooral wanneer het wegdek nat of glad is. Bij de ontwikkeling van de nieuwe Cargo van Vredestein is vooral gekeken naar banden voor personenwagens.
“We hadden nog geen product in dit snel groeiende segment. Gevolg daarvan was dat we met een schone lei konden beginnen aan het project”, vertelt Alexander Mai, business development manager. “Ons R&D-team heeft gekozen voor een strategie waarbij ze de belangrijkste gebreken van conventionele fietsbanden aanpakten, gebruikmakend van de inzichten uit onze nieuwste programma's voor personenwagens. Gevolg daarvan is dat de band gunstige eigenschappen kent op het gebied van comfort, grip en tractie; het hele jaar door en onder alle weersomstandigheden.”

Focus op duurzame mobiliteit

“De introductie van de nieuwe band is ook een intentieverklaring met betrekking tot onze inspanningen om duurzamere vormen van mobiliteit te ondersteunen. Dit is cruciaal omdat auto's met verbrandingsmotor uit steden worden geweerd door nieuwe wetgevingen”, vertelt general manager Thomas Mittendorff.

De nieuwe band zal verkrijgbaar zijn in één maat, met een diameter van 20 inch en een breedte van 55 mm. In 2023 komen meer maten.

Harrie Hoitink

Harrie Hoitink

Hoofdredacteur Tweewieler

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

De FX+ 7. Foto: Trek.

Trek brengt elektrische lichtgewicht stadsfiets op de markt

Trek heeft met de FX+ 7 een elektrisch aangedreven stadsfiets op de markt gebracht. Het model weegt slechts 18 kilo waardoor je de fiets gemakkelijker een trap op kan sjouwen. Trek noemt het zelfs de elektrische stadsfiets van de toekomst.

Foto: Dolly.

Optima Cycles neemt bakfietsenmerk Dolly over

E-bike- en bakfietsfabrikant Optima Cycles heeft het bakfietsenmerk Dolly overgenomen. Deze overname had als doel om de positie van Optima Cycles, bekend van de merken Dutch ID en Lovens, in de snelgroeiende markt voor elektrische bakfietsen te verbeteren.