De e-bike is ontwikkeld vanuit de bevindingen van een uitgebreid onderzoek onder de Ellio-community. Uit dit onderzoek bleek dat naar het werk pendelen in combinatie met het vervoer van kinderen en boodschappen een van de belangrijkste redenen blijkt voor werkend Vlaanderen om de auto te nemen. Hier probeert Ellio een alternatief voor te bieden.
Verlengde achterkant
De nieuwe Marty behoudt de rijeigenschappen van de eerder uitgebrachte elektrische Elite, Enjoy en Essential, maar krijgt een volledig nieuw frame dat bovendien dichter bij huis wordt geproduceerd. Vergeleken met de andere Ellio-modellen is de cargobike aan de achterzijde verlengd, waardoor boodschappen, kinderen of extra bagage nog gemakkelijker kunnen worden vervoerd. Door de geveerde achterbrug worden schokken goed opgevangen.
Marty in vier kleuren
De Marty zal beschikbaar zijn in twee versies die verwijzen naar hun maximumsnelheid: Marty 25 en Marty 45. De fiets is te reserveren in één van de vier nieuwe kleuren: Mint Green, Light Blue, Rust Orange en Black Matt. Het nieuwe model zal in de zomer van 2023 officieel in productie gaan.
Wetswijziging noodzakelijk
Om de shift van auto naar fiets realiteit te maken, oppert Tomas Keppens, oprichter van Ellio, dat er een wetswijziging plaats moet vinden: "Voor jonge gezinnen is de auto nog te vaak de enige optie als vervoersmiddel. De Belgische wetgeving laat nog niet toe om kinderen te vervoeren op een speed pedelec. Ellio ijvert voor een wetswijziging die toelaat kinderen op een speed pedelec te vervoeren, onder de voorwaarde dat deze niet sneller rijdt dan 25 km/uur. Zo kun je kinderen met een veilige snelheid naar school brengen en gelijk naar het werk doorrijden met de hogere snelheid van de speed pedelec."