Zet 'm op, die fietshelm! BLOG Maarten Akkers

Zet 'm op, die fietshelm! BLOG Maarten Akkers
Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Morgen, woensdag 20 april, wordt de nationale dag van de fietshelm georganiseerd door de Hersenstichting en 'Artsen voor Veilig Fietsen'. Ook BOVAG en RAI Vereniging haken prominent bij deze actie aan.

"Zo zijn we onder andere een campagne gestart op digitale reclameborden bij scholen. Daarbij richten we ons op kinderen en hun ouders met de boodschap ‘helm op is helemaal af’, terwijl de overkoepelende boodschappen van onder andere de Hersenstichting ook op senioren was gericht.

Jong geleerd is oud gedaan

Door ons te focussen op de jonge doelgroep streven we na dat het gebruik van een fietshelm op vroege leeftijd ertoe leidt dat het dragen van hoofdbescherming ook op hogere leeftijd gemeengoed wordt. Immers, als je het als kind al de normaalste zaak van de wereld vindt, dan heb je er later waarschijnlijk ook geen moeite mee. Feit is namelijk dat er onder (jong)volwassenen nog veel weerstand is om een helm te dragen op de fiets.
Fietsen is zo’n integraal onderdeel van ons dagelijks leven dat eigenlijk niemand er bij stilstaat om voor een boodschapje of naar het werk een helm op te zetten. Behalve als je een speed pedelec hebt, want dat is formeel een brommer. En op een racefiets of mountainbike uiteraard, maar daar ga je doorgaans niet mee naar de supermarkt.

Wettelijke verplichting is stap te ver

Natuurlijk willen wij fietsondernemers graag dat iedereen een helm aanschaft en dat stimuleren we graag, zoals met de minicampagne die we samen met de RAI Vereniging rondom de Dag van de Fietshelm hebben opgezet. Maar een wettelijke plicht zou toch een stap te ver zijn, zelfs als die alleen voor e-bikes zou gelden. Los van de onmogelijkheid voor handhavers om van afstand een gewone van een elektrische fiets te onderscheiden, ligt het gevaar op de loer dat de gemiddelde Nederlander aanzienlijk minder gaat fietsen na invoering van een helmplicht. En dan krijgen we te maken met meer obesitas, milieuvervuiling en verkeersdrukte. Dan is het middel wellicht erger dan de kwaal.

Het advies luidt desalniettemin: zet ‘m op!"

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.