Webinar: 'Vakmensen in je bedrijf; de voordeur open, de achterdeur dicht'

Webinar: 'Vakmensen in je bedrijf; de voordeur open, de achterdeur dicht'

Twee jaar geleden waren veel bedrijven in de mobiliteitsbranche niet of nauwelijks bezig met strategisch personeelsbeleid, persoonlijke ontwikkeling en goed werkgeverschap. Mede door de coronacrisis is daar een grote omslag in gekomen. Tweewielerbedrijven hebben het drukker dan ooit. Alleen stagneert de groei van een bedrijf soms omdat het vinden van de juiste vakmensen lastig is.

Doordat er meer vacatures zijn dan mensen, is het moeilijk de juiste mensen te vinden én te behouden. Jonge vakmensen zijn gewild en hebben de banen voor het uitkiezen waardoor je als ondernemer zuinig moet zijn op je medewerkers.

Voordeur open, achterdeur dicht

In het webinar ‘Vakmensen in je bedrijf, de voordeur open, de achterdeur dicht’ dat Tweewieler samen met OOMT en zustertitel AMT organiseert, krijg je meer informatie over hoe je leerlingen kunt werven. Hoe begeleid je een leerling optimaal, wat is de rol van de leermeester en wat is die van de werkgever bij het begeleiden van een leerling?
En je leert hoe je je achterdeur dicht kunt houden om ervoor te zorgen dat medewerkers bij je blijven. Wat is goed werkgeverschap? Hoe ga je in gesprek gaat met je medewerkers en hoe ga je om met veranderingen?

Maandag 13 december om 19.30 uur

Dit en meer komt aan de orde in het webinar van Tweewieler (in samenwerking met OOMT en onze zustertitel AMT voor ondernemers in de autobranche) op maandag 13 december a.s. om 19.30 uur. Je kunt het webinar gratis volgen.

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.