Veilig blijven fietsen: BLOG Maarten Akkers

Veilig blijven fietsen: BLOG Maarten Akkers
Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

In Nederland krijgt iedereen fietsen met de paplepel ingegoten en we tellen dan ook meer fietsen dan inwoners. Maar die nationale inborst staat wel onder druk, want het wórdt erg druk.

Corona heeft natuurlijk een duit in het zakje gedaan qua populariteit van het fietsen, maar het afgelopen decennium zorgde de e-bike al voor een nieuwe dimensie. Intussen hebben we miljoenen elektrisch aangedreven exemplaren op de weg weten te zetten; dat levert in de praktijk echter regelmatig knelpunten op. Zowel letterlijk als figuurlijk.

Te smalle fietspaden en onoverzichtelijke situaties

Wegbeheerders hebben niet bepaald rekening gehouden met deze ontwikkeling en de toename in aantallen snorfietsen, bakfietsen en andersoortige quasi-tweewielers. Daardoor zien we op te veel plekken nog steeds dat fietspaden te smal zijn en verkeerssituaties onoverzichtelijk blijken.

Bij beleidsmakers gaan nu de alarmbellen af, terwijl ze hebben nagelaten de infrastructuur aan te passen”

Daar komt dan ook nog eens bij dat de e-bike in eerste instantie vooral een oudere doelgroep aantrok, waardoor nu ineens bij sommige beleidsmakers alarmbellen afgaan, terwijl ze hebben nagelaten de infrastructuur aan te passen. Af en toe zien we bovendien reguliere elektrische fietsen die illegaal opgevoerd zijn en daarmee worden de snelheidsverschillen op het te smalle fietspad alleen maar groter. 

Europees convenant tegen opvoeren

Voor wat betreft dat opvoeren ligt er nu een Europees convenant van fietsfabrikanten om dat tegen te gaan. Of wellicht beter: om het te veroordelen. Dat doe ik ook en dat doet BOVAG ook. En verzekeraars ook. Maar wij, de fabrikanten en verzekeraars zijn geen justitie of politie. Dat convenant zal dus wel praktische handen en voeten moeten krijgen om ook daadwerkelijk iets uit te kunnen richten.

Helmplicht voor e-bikers blijft actueel

Een ander actueel gespreksonderwerp qua fietsveiligheid is een helmplicht voor e-bikers, waar onder andere een groep artsen voor pleit. Eerder betoogde ik op deze plek al dat de gezondheids- en milieuvoordelen van (langer en verder) fietsen veelal onderbelicht blijven in de discussies over een helmplicht. Buiten kijf staat echter dat fietsen met een helm op altijd veiliger is. Daarom lijkt het me verstandig in de zaak klanten al proactief te wijzen op die helm. Dat we kwetsbare groepen bewust maken van eventuele risico’s en hoe die eenvoudig verminderd kunnen worden. Ik weet zeker dat we daar bij veel klanten een luisterend oor voor vinden.  

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.