Wilco Kruitbosch is bij wijze van spreken geboren in de tweewielerbranche. “Mijn opa startte met een groothandel in Zwolle. Die werd door mijn vader en oom voortgezet, waarna ik er als derde generatie op 21-jarige leeftijd in ben gerold.” Op zijn 25e werd Wilco Kruitbosch mede-eigenaar van het familiebedrijf en verbreedde de zaak zich van groothandel naar de ontwikkeling van de eigen fietsmerken Cortina en Alpina. Gevolg daarvan is dat Wilco ook op het gebied van marketing door de jaren heen de nodige finesses heeft ontwikkeld. Eind 2020 stapte Wilco uit de Zwolse onderneming.
Altijd partner van de fietsenwinkel geweest
Kruitbosch kent na zijn lange carrière in de branche veel klanten. Hij weet precies waar die behoefte aan hebben en welke zaken er in de markt spelen. Hij vertelt: “Ik heb me altijd opgesteld als sparringpartner van tweewielerzaken. Informatie ophalen maar ook brengen, onderling discussiëren, om je heen kijken wat er speelt en dat met elkaar delen, detaillisten helpen om met bepaalde ontwikkelingen om te gaan. Ik ben altijd een voorstander geweest van innovatie bedacht vanuit de behoefte van gebruiker. Hiervoor haalde ik veel bruikbare informatie op bij onze klanten met wie ik een persoonlijke band ontwikkelde. Daarbij vond ik altijd belangrijk wie de mens achter de winkelier is. Mensen wisten mij daarom te vinden.”
Niveau branche enorm gegroeid
Wilco Kruitbosch heeft de branche de afgelopen jaren zien veranderen. “Vroeger, in de tijd van mijn opa, had de fietswereld het imago van ‘als je niks anders kunt, word je gewoon fietsenmaker’. Dat is tegenwoordig wel anders. Het niveau is ontzettend omhoog gegaan, zeker sinds de komst van de e-bike. Er is veel kennis en kunde nodig en met de stijgende prijzen die consumenten voor hun fiets betalen is het ook gewenst dat je als zaak professionaliteit uitstraalt.”
Kwaliteit fietsenwinkel verder verhogen
Het verhogen van de professionaliteit van fietsenwinkels is een belangrijke motivatie voor Wilco Kruitbosch om zitting te nemen in de jury van de verkiezing van de Tweewielerwinkel van het Jaar. “Vanaf 2008 kwamen de prijsstunters op internet op. Om daar antwoord op te hebben, kun je maar één ding doen; je meerwaarde vertellen en laten zien. Daar hoort bij dat je je eigen verhaal vertelt als fietsenzaak en je niet alleen focust op fietsen verkopen. Mensen willen meer, zeker ook omdat ze goed geld betalen voor een nieuwe fiets. Ze zoeken een gevoel. Daar heb ik als jurylid extra aandacht voor: welke ondernemer kan het beste zijn verhaal richting de consument vertellen? Het is belangrijk dat speciaalzaken beseffen dat ze niet alleen fietsmerken verkopen, maar dat ze vooral zelf het merk zijn waar klanten voor komen. Die gedachte moet dieper de branche in sijpelen.”
Goed netwerk is essentieel om te scoren
Kruitbosch heeft in het verleden vaak eigen dealers hoog zien eindigen en ook winnen. “Om te scoren in deze verkiezing moet je moet als dealer een heel goed netwerk van partners om je heen hebben. Alle partijen samen zorgen dat het niveau hoger wordt. Ik hoop daar als jurylid een bijdrage aan te mogen leveren.”
Meld je nú aan!
Schrijf je bedrijf nú in op www.tweewielerwinkelvanhetjaar.nl
Let op: je inschrijving moet binnen zijn op maandag 14 juni aanstaande.