Jurylid Wilco Kruitbosch over de verkiezing: 'Niveau winkels is enorm gestegen'

Jurylid Wilco Kruitbosch over de verkiezing: 'Niveau winkels is enorm gestegen'

Wilco Kruitbosch - een meer dan bekende naam in onze branche - zit dit jaar voor het eerst in de jury van de Tweewielerwinkelverkiezing. Hij brengt een bak kennis en ervaring mee. Zijn verwachtingen ten aanzien van de kwaliteit van de deelnemende bedrijven zijn hooggespannen.

Wilco Kruitbosch is bij wijze van spreken geboren in de tweewielerbranche. “Mijn opa startte met een groothandel in Zwolle. Die werd door mijn vader en oom voortgezet, waarna ik er als derde generatie op 21-jarige leeftijd in ben gerold.” Op zijn 25e werd Wilco Kruitbosch mede-eigenaar van het familiebedrijf en verbreedde de zaak zich van groothandel naar de ontwikkeling van de eigen fietsmerken Cortina en Alpina. Gevolg daarvan is dat Wilco ook op het gebied van marketing door de jaren heen de nodige finesses heeft ontwikkeld. Eind 2020 stapte Wilco uit de Zwolse onderneming.

Altijd partner van de fietsenwinkel geweest

Kruitbosch kent na zijn lange carrière in de branche veel klanten. Hij weet precies waar die behoefte aan hebben en welke zaken er in de markt spelen. Hij vertelt: “Ik heb me altijd opgesteld als sparringpartner van tweewielerzaken. Informatie ophalen maar ook brengen, onderling discussiëren, om je heen kijken wat er speelt en dat met elkaar delen, detaillisten helpen om met bepaalde ontwikkelingen om te gaan. Ik ben altijd een voorstander geweest van innovatie bedacht vanuit de behoefte van gebruiker. Hiervoor haalde ik veel bruikbare informatie op bij onze klanten met wie ik een persoonlijke band ontwikkelde. Daarbij vond ik altijd belangrijk wie de mens achter de winkelier is. Mensen wisten mij daarom te vinden.”

Niveau branche enorm gegroeid

Wilco Kruitbosch heeft de branche de afgelopen jaren zien veranderen. “Vroeger, in de tijd van mijn opa, had de fietswereld het imago van ‘als je niks anders kunt, word je gewoon fietsenmaker’. Dat is tegenwoordig wel anders. Het niveau is ontzettend omhoog gegaan, zeker sinds de komst van de e-bike. Er is veel kennis en kunde nodig en met de stijgende prijzen die consumenten voor hun fiets betalen is het ook gewenst dat je als zaak professionaliteit uitstraalt.”

Kwaliteit fietsenwinkel verder verhogen

Wilco Kruitbosch was tot eind vorig jaar mede-eigenaar van Kruitbosch in Zwolle en brand-manager van Cortina.

Het verhogen van de professionaliteit van fietsenwinkels is een belangrijke motivatie voor Wilco Kruitbosch om zitting te nemen in de jury van de verkiezing van de Tweewielerwinkel van het Jaar. “Vanaf 2008 kwamen de prijsstunters op internet op. Om daar antwoord op te hebben, kun je maar één ding doen; je meerwaarde vertellen en laten zien. Daar hoort bij dat je je eigen verhaal vertelt als fietsenzaak en je niet alleen focust op fietsen verkopen. Mensen willen meer, zeker ook omdat ze goed geld betalen voor een nieuwe fiets. Ze zoeken een gevoel. Daar heb ik als jurylid extra aandacht voor: welke ondernemer kan het beste zijn verhaal richting de consument vertellen? Het is belangrijk dat speciaalzaken beseffen dat ze niet alleen fietsmerken verkopen, maar dat ze vooral zelf het merk zijn waar klanten voor komen. Die gedachte moet dieper de branche in sijpelen.”

Goed netwerk is essentieel om te scoren

Kruitbosch heeft in het verleden vaak eigen dealers hoog zien eindigen en ook winnen. “Om te scoren in deze verkiezing moet je moet als dealer een heel goed netwerk van partners om je heen hebben. Alle partijen samen zorgen dat het niveau hoger wordt. Ik hoop daar als jurylid een bijdrage aan te mogen leveren.”

Meld je nú aan!

Schrijf je bedrijf nú in op www.tweewielerwinkelvanhetjaar.nl
Let op: je inschrijving moet binnen zijn op maandag 14 juni aanstaande.

Hoofdpartner:

Partner:

Vriend van de Verkiezing:

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.