Samen met jouw zwager Juny heb je in 2019 een fietswinkel overgenomen. Sindsdien hebben jullie niet bepaald stilgezeten. Hoe is het afgelopen jaar voor jullie geweest?
“Vorig jaar hebben we onze eerste medewerker Kevin aangenomen. In september is hij begonnen met de opleiding tweede fietstechnicus. In de winter hebben we samen de werkplaats verbouwd, vernieuwd en vergroot. Begin 2021 hebben we opnieuw iemand aangenomen. In ruim een jaar is ons team twee keer zo groot geworden.”
Hoe bevalt het om een fietstechnicus in opleiding het vak te leren?
“Kevin is enthousiast en leergierig. Door de coronabeperkingen kon hij niet naar school en moest hij lessen achter de computer volgen. Dat is best lastig als je 19 jaar jong bent, maar hij heeft het goed doorstaan. Op school en in de werkplaats gaat het hartstikke goed. We zijn blij dat hij bij ons werkt. Hij heeft technisch inzicht, pakt dingen uit zichzelf op, en hij wil graag nieuwe dingen leren.”
Past jouw manier van uitleggen bij de leerstijl van Kevin?
“Kevin is een praktijkman. Hij leert het vak het liefst in de werkplaats. Ik ben precies hetzelfde. We leren allebei met onze handen, doordat we zien wat we doen. Als ik iets uitleg, of laat zien hoe iets werkt, pakt Kevin het snel op.”
Jullie werken nu met vier man. Heb je plannen om verder te groeien?
“In de werkplaats zijn we met de verbouwing van drie naar vier werkplekken gegaan. Ruimte voor meer werkplekken is er niet. Fysiek gezien kunnen we niet verder groeien, maar geestelijk wel. De volgende stap is als team groeien op het gebied van vakkennis, samenwerking en klantgerichtheid. Daar zijn we dit jaar mee begonnen.”
Hoe pakken jullie dat aan?
“Vorig jaar was hectisch. Het was druk in de winkel en de werkplaats, we hebben verbouwd en het team is groter geworden. Dit jaar maken we meer tijd vrij voor persoonlijke ontwikkeling en teambuilding. Iedereen gaat aan de slag met cursussen, trainingen en workshops. Juny is net begonnen aan de training Werkplaatsrendement van de Tweewieler Academy. Zelf ga ik aan de slag met de leermeesteropleiding van Innovam. Vorige week hebben we via OOMT onze eerste teamworkshop gedaan, over klanttevredenheid en klantgerichtheid. Dat kan ik iedereen aanraden. Doorleren en jezelf ontwikkelen is superbelangrijk. Het is leerzaam en hartstikke leuk om te doen. Je komt er altijd sterker uit.”
Prettig samenwerken in goede en slechte tijden. Omgaan met ingrijpende veranderingen. Met gemotiveerde medewerkers sta je er als werkgever niet alleen voor. Weten hoe je meer uit jouw team haalt? Of zelf aan de slag met strategische personeelsplanning? OOMT helpt je op weg. Neem contact op met OOMT Servicedesk via 0800-0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl