Jeroen Jansen: 'Ons team klaarstomen voor de toekomst'

Jeroen Jansen: 'Ons team klaarstomen voor de toekomst'
Het enthousiaste team (vlnr): Jeroen, Juny, Kevin en Benny.

Begin 2020 namen Jeroen en Juny hun eerste medewerker aan. Een jaar later is de werkplaats vergroot en is het team uitgebreid met een vierde lid. Wat wordt de volgende stap van het ondernemende duo? "Na fysieke groei is het nu tijd voor geestelijke groei."

Samen met jouw zwager Juny heb je in 2019 een fietswinkel overgenomen. Sindsdien hebben jullie niet bepaald stilgezeten. Hoe is het afgelopen jaar voor jullie geweest?

“Vorig jaar hebben we onze eerste medewerker Kevin aangenomen. In september is hij begonnen met de opleiding tweede fietstechnicus. In de winter hebben we samen de werkplaats verbouwd, vernieuwd en vergroot. Begin 2021 hebben we opnieuw iemand aangenomen. In ruim een jaar is ons team twee keer zo groot geworden.”

Hoe bevalt het om een fietstechnicus in opleiding het vak te leren?

Dit jaar gaan we aan de slag met trainingen, cursussen en workshops”

“Kevin is enthousiast en leergierig. Door de coronabeperkingen kon hij niet naar school en moest hij lessen achter de computer volgen. Dat is best lastig als je 19 jaar jong bent, maar hij heeft het goed doorstaan. Op school en in de werkplaats gaat het hartstikke goed. We zijn blij dat hij bij ons werkt. Hij heeft technisch inzicht, pakt dingen uit zichzelf op, en hij wil graag nieuwe dingen leren.”

Past jouw manier van uitleggen bij de leerstijl van Kevin?

“Kevin is een praktijkman. Hij leert het vak het liefst in de werkplaats. Ik ben precies hetzelfde. We leren allebei met onze handen, doordat we zien wat we doen. Als ik iets uitleg, of laat zien hoe iets werkt, pakt Kevin het snel op.”

Jullie werken nu met vier man. Heb je plannen om verder te groeien?

“In de werkplaats zijn we met de verbouwing van drie naar vier werkplekken gegaan. Ruimte voor meer werkplekken is er niet. Fysiek gezien kunnen we niet verder groeien, maar geestelijk wel. De volgende stap is als team groeien op het gebied van vakkennis, samenwerking en klantgerichtheid. Daar zijn we dit jaar mee begonnen.”

Ons team is in ruim een jaar tijd twee keer zo groot geworden”

Hoe pakken jullie dat aan?

“Vorig jaar was hectisch. Het was druk in de winkel en de werkplaats, we hebben verbouwd en het team is groter geworden. Dit jaar maken we meer tijd vrij voor persoonlijke ontwikkeling en teambuilding. Iedereen gaat aan de slag met cursussen, trainingen en workshops. Juny is net begonnen aan de training Werkplaatsrendement van de Tweewieler Academy. Zelf ga ik aan de slag met de leermeesteropleiding van Innovam. Vorige week hebben we via OOMT onze eerste teamworkshop gedaan, over klanttevredenheid en klantgerichtheid. Dat kan ik iedereen aanraden. Doorleren en jezelf ontwikkelen is superbelangrijk. Het is leerzaam en hartstikke leuk om te doen. Je komt er altijd sterker uit.”

Prettig samenwerken in goede en slechte tijden. Omgaan met ingrijpende veranderingen. Met gemotiveerde medewerkers sta je er als werkgever niet alleen voor. Weten hoe je meer uit jouw team haalt? Of zelf aan de slag met strategische personeelsplanning? OOMT helpt je op weg. Neem contact op met OOMT Servicedesk via 0800-0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl

Dit is een partnerartikel van OOMT – bekijk meer artikelen in het OOMT-dossier

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.